کد خبر: ۲۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹
بورس بعد از مدت‌ها اصلاح وارد مدار صعودی شد و روز‌های امیدوارکننده‌ای را برای سهامداران به ارمغان آورد، اما از دو روز گذشته شاخص بورس مسیر نزولی را در پیش گرفت که از نظر کارشناسان چنین روندی طبیعی است و نگران کننده نخواهد بود.
قلم‌نیوز: از همان ابتدا و با بازگشت روند صعودی به شاخص بورس کارشناسان اعلام کردند سهامداران نباید در معاملات بازار در انتظار رشد‌های غافلگیرکننده همانند چند ماه نخست سال باشند بلکه بازار در کنار روند افزایشی، افت و اصلاح‌هایی را هم تجربه خواهد کرد.

با توجه به چنین صحبت‌هایی از سوی کارشناسان، شاخص بورس از دو روز گذشته وارد مدار نزولی شد، در حالی که ایجاد چنین روندی در بازار بعد از چند روز رشد متوالی شاخص بورس، دور از ذهن نبود.

به دنبال روند نزولی بازار سهام در روز دوشنبه، بورس روز گذشته معاملات خود را با افت آغاز کرد و شدت عرضه‌ها در این بازار به گونه‌ای بود که در نخستین دقایق معاملات با افت حدود ١٠ هزار واحدی همراه شد، بازار در اواسط معاملات به افت حدود ٢٠ هزار واحد دست پیدا کرد، اما با نزدیک شدن به پایان معاملات از شتاب روند نزولی بازار کاسته شد و شاخص بورس با بیش از پنج هزار واحد به معاملات خود پایان داد.

شاخص بورس بعد از رشد حدود ٢٠ درصدی در چند روز اخیر به مقاومت کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد نزدیک شد و روند بازار را به فاز اصلاحی نزدیک کرد، اما برخی از شایعه‌های فضای مجازی در دامن زدن روند اصلاحی بازار بی تاثیر نبوده است.

در مجموع با پایان یافتن ریسک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آرام شدن فضای بازار ارز و عدم افزایش نرخ سود بانکی، ریسک زیادی بازار را تهدید نمی‌کند و سهامداران نباید ترس چندانی را از روند منفی شاخص بورس که گاهی در بازار ایجاد می‌شود، داشته باشند.

با توجه به قرمز پوشی بورس در پایان معاملات روز گذشته، حال سهامداران نگران روند معاملات امروز بازار هستند که در این زمینه جلال روحی به علت ورود شاخص بورس به روند منفی اشاره کرد و افزود: عمده رشد اخیر شاخص بورس که شروع آن از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود و اکنون بر روی کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار گرفته است توسط سهام بزرگ و شاخص ساز صورت گرفت و همه آن‌ها رشد حدود ۳۰ درصدی را تجربه کردند.

وی اظهار داشت: اکنون بازار به سمت سهام کوچک و متوسط که تا چند روز گذشته قفل در صف فروش بودند پیش رفته است، در وضعیت فعلی این سهام در نقطه خوبی برای معاملات قرار گرفتند و قابلیت نقدشوندگی خود را افزایش داده اند.

روحی خاطرنشان کرد: شاخص کل و سهام شاخص ساز در بازار اکنون در حال استراحت هستند و سهام کوچک مورد اقبال بازار و سهامداران قرار گرفته است که این روند بازار را در وضعیت معاملات شاخص کل و شاخص هم وزن شاهد هستیم.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در چند روز اخیر شاخص هم وزن وضعیت بهتری را نسبت به شاخص کل دارد و اکثر سهام کوچک دارای صف خرید هستند.

وی گفت: روز گذشته شاخص کل تا قبل از بازگشایی نماد فملی بیش از ١٣ هزار واحد منفی بود و به کانال کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید، اما بازگشایی این نماد مسیر بازار را تغییر داد و از شتاب روند منفی بازار کاسته شد که به دنبال آن شاخص بورس دوباره به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگشت.

روحی با اشاره به اینکه اکنون منطق بر بازار حاکم است ومعاملات روند معقولی را در پیش گرفته است، خاطرنشان کرد: طبیعی است که تا مدتی بازار همین روند را داشته باشد و سهامداران نباید تصور رشد پرشتاب چند ماه نخست سال را از بازار داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تحلیل سهام اکثر شرکت‌های بزرگ نشان دهنده لزوم استراحت برای آن‌ها است، گفت: در وضعیت فعلی سهام کوچک یکه تاز بازار و در حال جبران عقب ماندگی خود از سهام شاخص ساز هستند.

وی با اشاره به اینکه بازار با توجه به حجم و ارزش معاملات و چرخش موجود در گروه‌ها به خوبی در حال کنترل و مدیریت است، افزود: اکنون ترس خاصی معاملات بورس را تهدید نمی‌کند و بازار به صورت کامل روند منطقی و هدایت شده‌ای را در پیش گرفته است که این موضوع باعث می‌شود تا شاخص به صورت آرام و پیوسته حرکت کند و دیگر روند هیجانی نداشته باشد.

روحی با بیان اینکه شاخص بورس برای مدتی در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در حرکت خواهد بود، افزود: با انتشار گزارش ۹ ماه شرکت‌ها و دیگر خبر‌های مثبت می‌توان در انتظار موج جدیدی از روند صعودی شاخص بورس باشیم و بعد از آن گروه‌ها با توجه به گزارشی که منتشر می‌کنند معاملات خود را انجام می‌دهند و قیمت سهام آن‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار نباید همیشه مثبت باشد و این ذهنیت اشتباهی است که برخی در انتظار رشد مداوم شاخص بورس هستند، خاطرنشان کرد: در همه بازار‌های مالی فراز و فرود وجود دارد، اما در بازار سرمایه، سهامداران انتظار دارند که شاخص بورس هر روز مثبت باشد، این امر نیازمند متغیر‌های مثبت مانند سودآوری شرکت ها، طرح‌های توسعه‌ای و تجدید ارزیابی است درحالی که اکنون با چنین مولفه‌هایی در بازار همراه نیستیم.

وی اظهار داشت: موضوعی که اکنون بازار را مورد اقبال قرار داده است تثبیت نرخ دلار و بحث انتظار تورمی است که برای قیمت‌های سال آینده از طریق لایحه بودجه ایجاد شده است.

روحی با اشاره به اینکه لایحه بودجه تا حدودی اغماض آمیز پیش بینی شده است، گفت: در صورتی که برخی از تبصره‌های آن مانند فروش نفت به صورت روزانه با دو میلیون بشکه محقق نشود به طور حتم بودجه نفتی با مشکل مواجه می‌شود و به تناسب درآمد‌های دولت کاهش و آثار تورمی ایجاد خواهد کرد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، این موضوع به طور حتم بر قیمت دلار و به تناسب به تناسب درامد‌های دولت کاهش واثار تورمی ایجاد خواهد کرد و بر سهام شرکت‌های دلار محور که صادرات دارند تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: اکنون روند بازار منطقی و منصفانه استو دست به دست شدن سهام در بازار باعث ایجاد ثبات در معاملات و افزایش قیمت تمام شده خرید سهامداران می‌شود.

روحی با تاکید بر اینکه روند معاملات بورس تا پایان سال مثبت خواهد بود، افزود: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته معاملات بورس در هر ماه با توجه به متغیر‌های فعلی به صورت متعادل و با افزایش ۱۰۰ هزار واحدی شاخص بورس همراه خواهد بود، اما اگر متغیر‌ها تغیر کند این میزان با شتاب یا ضعف همراه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان ادامه داد: تا پایان سال شاخص بورس در محدوده‌های یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: