کد خبر: ۲۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹
درحالی‌که انتظار بر رونق بازارهای سهام بود وضعیت آنکه که تصور می‌شد پیش نرفت. اتفاقات پیرامون بازار طلا نیز به سردرگمی منجر شده است. برخی نوید اونس دو هزار دلار می‌دهند و برخی دیگر از رکوردهای منفی قیمت سخن می‌گویند.
قلم‌نیوز: انتظار می‌رفت تأثیرگذاری واکسن و از سوی دیگر تصویب بسته‌های محرک اقتصادی در آمریکا ، خبرهای خوبی برای بازارها باشد و به رونق آن‌ها منجر شود اما اتفاقات طبق انتظارات پیش نرفت چرا؟

چون خبر واکسن موجب آرامش و تسکین مردم خیلی از کشورها شده، به همین دلیل آنان دیگر پروتکل‌های بهداشتی را مانند گذشته رعایت نمی‌کنند، همین مسئله باعث افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر در کشورها شده است. افزایش آمار ابتلا در کنار کشف واکسن بازارها را میان غم و شادی سردرگم کرده زیرا آنان از یک‌سو انتظار دارند در میان‌مدت وضعیت عادی شود از سو دیگر نگران‌اند روند بالای ابتلا به رکود اقتصادی منجر شود.

سردرگمی در بازارهای جهانی

اولین بازاری که با نگرانی از افزایش آمارهای ابتلا به کرونا با رشد منفی روبرو شد بازارهای سهام بودند.بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در لیگ بورس‌های معتبر شاخص میانگین صنعتی داوجونز و اس‌اندپی‌۵۰۰ روز دوشنبه (۱۷ آذر) از سطح قبلی خود نزول کردند.

Intel( اینتل ) ابر شرکت چندملیتی آمریکایی است که درزمینهٔ تولید و طراحی انواع مختلف سخت‌افزار رایانه، فعال است به همراه Caterpillar (کاترپیلر) ابر شرکت صنایع سنگین آمریکایی و بزرگ‌ترین سازنده ماشین‌آلات عمرانی و معدنی جهان بدترین عملکرد سهام در داو جونز را ثبت کردند. این دو شرکت در اولین روز کاری بازارها نمره منفی گرفتند اینتل 4.2 درصد افت داشت و کاتر پیلر 2.8.

که به ترتیب 4.2 و 2.8 درصد افت کردند. بخش انرژی S&P 500 را با افت 1.8 درصدی کاهش داد.

اما شاخص نزدک به لطف دو غول دیجیتالی خود در روزی که رقبا عقب افتادند روبه‌جلو حرکت کرد فیس بوک 2.4 درصد و اپل نیز 1.6 درصد افزایش پیدا کرد تا شاخص نزدک را بالا بکشند.


روند امروز موجب شد که کماکان روز جمعه به‌عنوان روز طلایی بازارهای سهام باشد زیرا سرمایه‌گذاران به امید بهبود وضعیت جهان با کشف واکسن ویروس کرونا و کمک‌های مالی بیشتر دولت‌ها به اقتصاد ریسک‌پذیرتر شده بود. در این روز داو بیش از 200 واحد رشد کرد. S&P 500 و Nasdaq به ترتیب 0.9 درصد و 0.7 درصد افزایش را تجربه کردند.

در همین راستا کارشناسان وب‌سایت تحلیلی اینوستینگ معتقد هستند الان وقت برای خرید در اس‌اند‌پی‌۵۰۰ است. اما در خصوص داوجونز نظر متفاوتی دارند و بر این باورند در حال حاضر باید به سمت فروش سهام فهرست شده در این شاخص حرکت کرد.

طلا و نقره رکورد پایین‌ترین قیمت را خواهند زد؟

دوشنبه ۱۷ آذر روز بلاتکلیفی برای بازار طلا بود. ابتدا این فلزگرانبها روندی افزایشی داشت اما ناگهان افت پیدا کرد و از اواسط ظهر به وقت تهران مجددا روند افزایشی خود را پیش گرفت.

براساس گزارش کیتکو، در روز گذشته طلا حدود 48 دلار نوسان داشت و در سطح 1821 تا 1869 دلار در نوسان بود. در نهایت قیمت طلا 1862 بسته شد که در مقایسه با روز جمعه 23 دلار بالاتر بود. عملکرد پایانی قیمت طلا در دو هفته اخیر بی نظیر بود اما روند فروش ها در بازارنقدی و آتی سرمایه گذاران را نسبت به عملکرد آتی طلا دچار بدبینی کرده است. تحلیلگران اینوستینگ معتقد هستند بازار شاهد فروش طلای زیادی بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. یک تحلیل گر هم در سایت کیتکو می نویسد: پیش‌بینی ما تغییر نکرده است ، ما در یک روند نزولی قرار داریم و انتظار داریم فروش بسیار بیشتری ظاهر شود. بدیهی است که ما نه می توانیم آینده را پیش بینی کنیم و نه سعی در انتخاب بالا یا پایین را داریم.در این مرحله ، انتظار داریم پایین ترین سطح و حتی رکوردهای جدیدی از کاهش قیمت را ببینیم.

اما عملکرد دیروز بازار طلا در بخش نقدی و آتی برخی را امیدوار کرده که بازار طلا جذاب باشد، گروهی از تحلیل گران می‌گویند طلا می توان قبل از پایان هفته در مجددا در کانال 1900 دلار اقامت کند زیرا خبرهای انبساط پولی و احتمال بالا رفتن نرخ تورم به نفع این دارایی است. تحلیل های فنی هم قویا توصیه به خرید دارند.

طلای سیاه هم کاهش پیدا کرد

در نخستین روز هفته میلادی، قیمت نفت نیز مانند طلا روند کاهشی داشت. وست تگزاس اینترمدییت با کاهش ۰.۵۵ دلاری یا ۱.۱۹ درصدی به قیمت هر بشکه ۴۵ دلار و ۷۱ سنت رسید. همچنین نفت برنت نیز با کاهش ۱.۱۰ درصدی به ۴۸ دلار و ۷۱ سنت رسید.

منبع: اقتصاد نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: