کد خبر: ۲۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹
بازار از دریچه افزایشی عبور می کند؟
قیمت سکه امروز در بزنگاه قرار دارد؛ عبور از مرز ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌تواند عطش معامله گران برای صعود بیشتر را برانگیزد در مقابل احتیاط آنان و سودگیری در این سطح قیمت را در مدار نزولی قرار می‌دهد.
قلم‌نیوز:دیروز در بازار سکه اتفاقی که رخ داد از جنس پرواز هواپیما بدون سوخت بود، زیرا در روزی که قیمت دلار نوسان نداشت و بازار جهانی طلا نیز در تعطیلات بود قیمت سکه شروع به پیش روی کرد.
البته همان گونه که در گزارش روز قبل عنوان شده بود از محدوده مجاز خارج نشد و در پشت مرز 12 میلیون و 400 هزار تومان توقف کرد. با این حرکت حباب سکه در روز یک شنبه کاهشی شده بود بیش از 300 هزار تومان بالا رفت و حجم حباب از یک میلیون تومان گذشت. به جز سکه گرمی دیگر قطع های سکه نیز در مقایسه با اولین روز هفته افزایش حباب داشتند. بیشترین مقدار حباب در ربع سکه وجود دارد و بیشترین درصد حباب در قطع گرمی. البته دیروز بیشترین مقدار افزایش حباب از آن نیم بود تا هر کدام از سایزهای سکه در زمینه حباب یک رکورد به نام خود ثبت کنند.

پیش بینی قیمت سکه از منظر بنیادی

از منظر بنیادی خرید سکه در موقعیت کنونی همانند قدم زدن در دریاچه یخ زده در فصلی غیر از زمستان است هرچه از ساحل دورتر شوید ریسک این قدم زدن بالاتر می رود زیرا هر لحظه احتمال دارد یخ های باقی مانده از زمستان ترک بخورد و زیر پایتان خالی شود.
در این نگاه گرچه احتمال صعود در قالب تقاضای هیجانی یا ترفندهای نوسان گیری وجود دارد اما سرمایه‌گذاران عادی را می تواند به دلیل پشت نداشتن قیمت ها دچار زیان سنگینی کند. این گروه پیشنهاد سرمایه گذاری در بازار سکه را زمانی می دانند که سطح قیمت مبتنی بر نرخ دلار و قیمت طلا باشد. خرید سکه در محدوده حباب میلیونی طبیعتا برای خریداران می تواند ریسک بالایی به دنبال داشته باشد.

پیش بینی قیمت سکه از منظر فنی

در تحلیل تکنیکال، باور بر این است که کلیه اطلاعات تاثیرگذار بر بازار از جمله اخبار، شنیده‌ها و شایعات، وضعیت صنعت و شرکت و… همگی بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد .به همین دلیل، بررسی قیمت و حجم معاملات بهترین راه برای تحلیل یک دارایی و تشخیص نقاط خرید و فروش است. تحلیل گران فنی قیمت سکه در سطح 12 میلیون و 430 هزار تومان را آستانه مقاومتی می دانند، سطح مقاومت سطحی از قیمت است که در آن، افزایش قیمت به دلیل افزایش عرضه‌ها (فروشندگان بیشتر) متوقف می‌شود. اما اگر این سطح شکسته شود به معنی انتظار تداوم افزایش قیمتی از سوی معامله گران است. در واقع پایداری بالای این سطح موجب می شود 12 میلیون و 430 هزار تومان کف بازار شود و معامله گران در این سطح خریدار شوند.

دلایل افزایش قیمت سکه

وقتی در بازار کالایی با حباب قیمت روبرو می شود که یا اختلالی در سمت عرضه وجود دارد یا تقاضا برای آن بالا رفته است اما منشا این اتفاق چه می تواند باشد؟

معامله گران سکه اعتقاد دارند بازار به دلیل تلاطم های سیاسی و فضای خبری حاکم بر تصمیم گیری با افزایش تقاضا روبرو شده است خوش بینی به افزایش قیمت طلای جهانی در این هفته نیز محرکی برای رشد قیمت شده است.

اما دیدگاه دومی با رد فضای افزایشی در بازار افزایش قیمت را متوجه نوسان گیران می داند از دید این گروه در روزهای نیمه تعطیل کنونی عمق بازار به مراتب کمتر از گذشته شده است. نوسان گیران در این عمق کم و استفاده از تعطیلی بازار جهانی و کسادی ناشی از شیوع کرونا تلاش دارند از کانال بازار فردایی معاملات نقدی را نیز صعودی کنند تا در فضای هیجانی سودگیری کنند.

نقطه انتخاب بازار سکه

معمولا در بازارها نقاطی وجود دارند که می توانند در حکم بزنگاه باشند و جهت قیمت و رفتار معامله گران را تعیین کند. به نظر در بازار امروز قیمت 12 میلیون و 400 هزار تومان می تواند چنین کارکردی داشته باشد. عبور و پایداری در بالای این قیمت به کمک طرفداران افزایش قیمت در بازار خواهد آمد اما اگر این سطح شکسته نشود احتمال عقب نشینی وجود دارد گرچه معامله گران سکه نشان داده اند متفاوت ترین معامله گران بازار به جهت ریسک پذیری هستند.

منبع: اقتصاد نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: