کد خبر: ۲۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
نشریه فارن پالیسی:
نشریه فارن پالیسی در تحلیلی درباره چالش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تعامل با ایران پس از روی کار آمدن نوشت که او باید برای امکان‌پذیر ساختن بازگشت دوباره به برجام از تعیین پیش‌شرط‌هایی که ایران آن را نخواهد پذیرفت خودداری کرده و کار را سخت تر نکند.
 نشریه فارن پالیسی در تحلیلی نوشت: اگرچه جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، پیش از انتخابات قول داده بود که به توافق هسته‌ای با ایران که دولت دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد، باز خواهد گشت اما انجام این کار برای او و همه کسانی که امیدوارند توافق ۲۰۱۵ با حمایت ایالات متحده احیا شود بسیار دشوار خواهد بود. بایدن از ۲۰ ژانویه روی کار می آید و اگر این برنامه او باشد فرصت زیادی برای احیای معامله نخواهد داشت. در حالی که حسن روحانی که دولتش توافق نامه را امضا کرده، حدود پنج ماه پس از این تاریخ در قدرت خواهد بود. 

نویسنده این مطلب با طرح این که احیای توافق توسط بایدن موجب رونق اقتصاد ایران و مهمتر از آن منجر به افزایش ارزش ریال ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد، معتقد است: این مسئله برای مردم ایران که از تورم رنج می برند موضوعی مهم است که می‌تواند آن ها را متقاعد کند به طرفداران دیپلماسی رای دهند.  سیاستمداران از جناح های مختلف بر این باورند که مشارکت کم مردم به تندروها کمک می کند تا در انتخابات پیروز شود، همانطور که در انتخابات پارلمانی امسال ثابت شد. از آنجایی که میزان مشارکت کمتر در انتخابات ایران به معنای پیروزی تندروها بوده، این کاهش نرخ مشارکت برای محافظه کاران خبر خوبی است. 

در ادامه این مطلب آمده است:این روزها مباحث ضدمذاکراتی در رسانه های ایرانی در جریان است. در ۱۰نوامبر ، احمد نادری نماینده مجلس، توافق هسته ای را مرده توصیف کرد. نادری افزود: "از برجام چیزی باقی نمانده است و اگر خرد در سیاست خارجی ما حاکم باشد ، ما هرگز نباید به این توافق نامه که هیچ کس دیگر به آن متعهد نیست، برگردیم." این اظهارات و هشدارها به دنبال بیانیه تیم بایدن بود که می گوید: "اگر تهران به تعهدات خود پایبند باشد، بایدن مجدداً با استفاده از دیپلماسی سخت گیرانه و حمایت متحدان برای تقویت و تمدید توافق، اقدام خواهد کرد." 

در ادامه این تحلیل آمده است که اگر بایدن پیش شرط های غیر هسته ای - مواردی از جمله پرداختن به برنامه موشکی ایران یا وضعیت حقوق بشر در کشور - را به عنوان پیش شرط بازگشت به معامله تعیین کند، او به راحتی تمام کسانی را که امیدوارند دوباره توافق احیا می شود را ناامید خواهد کرد. اما یک احتمال قطعی وجود دارد؛ اگر بایدن در ماه های آینده نتواند برجام را احیا کند و جمع طرفدار مذاکره نتواند در انتخابات ژوئن ۲۰۲۱ پیروز شود ، تیم سیاست خارجی وی باید خود را برای مذاکره و معامله با یک گروه دیگر آماده کند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: