کد خبر: ۲۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
نوبخت با اشاره به مصارف بودجه در هشت‌ماهه امسال هم گفت: «مصارف نسبت به هشت‌ماهه سال ۱۳۹۸ معادل ۳۹‌درصد افزایش یافته که این رشد در بخش هزینه‌ای ۳۵‌درصد بوده، در بخش مرتبط با حقوق و مزایا با توجه به اینکه ۱۰۴‌هزار میلیارد تومان برای حقوق و مزایا هزینه شده، ۵۳‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را شاهد بودیم.»
قلم‌نیوز:رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۵۰‌هزار‌میلیارد تومان از منابع بودجه ۹۹ محقق نشد، گفت: کسری بودجه امسال را به بانک‌مرکزی منتقل نکردیم.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری که به منظور تشریح محور‌ها و جهت‌گیری‌های لایحه بودجه گفت: «منابع پیش‌بینی شده برای کل امسال ۵۷۱‌هزار و ۹۹‌میلیارد تومان بود که بر این‌‎اساس، سهم هشت‌ماه ۳۸۴‌هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ ۳۳۴‌هزار میلیارد تومان از منابع به خزانه واریز شد و ۵۰‌هزار‌میلیارد تومان از این منابع تحقق پیدا نکرد. در بخش مصارف هم ۳۵۳‌هزار میلیارد تومان پرداختی انجام شد و ۳۱‌هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه مجاز بودیم مصرف کنیم کمتر مصرف کردیم.»

او با اشاره به اینکه مصارف در بخش هزینه‌ای و عمرانی است، ادامه داد: «در هشت‌ماهه سال‌جاری ۵۰‌هزار میلیارد تومان از منابع بودجه محقق نشد و در بخش مصارف نیز ۳۱‌هزار میلیارد تومان از پرداختی‌ها محقق نشد و ۱۹‌هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم. البته می‌توانیم سه‌درصد از رقم بودجه که بالغ بر ۳۹‌هزار میلیارد تومان می‌شود را از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم، ولی فقط ۱۹‌هزار میلیارد تومان استفاده کردیم که ۵‌درصد کمتر از این نسبت در مدت مشابه پارسال است.»

معاون رئیس‌جمهوری افزود: «می‌گویند کسری بودجه باعث شده استقراض یا از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم، ولی نه‌تن‌ها این امر انجام نشده که حتی از تنخواه بانک مرکزی هم کمتر استفاده شد که آقای همتی (رئیس کل بانک مرکزی) بابت این موضوع تشکر کرد.

نوبخت با اشاره به مصارف بودجه در هشت‌ماهه امسال هم گفت: «مصارف نسبت به هشت‌ماهه سال ۱۳۹۸ معادل ۳۹‌درصد افزایش یافته که این رشد در بخش هزینه‌ای ۳۵‌درصد بوده، در بخش مرتبط با حقوق و مزایا با توجه به اینکه ۱۰۴‌هزار میلیارد تومان برای حقوق و مزایا هزینه شده، ۵۳‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را شاهد بودیم و ۵۲‌هزار‌میلیارد تومان هم بابت بودجه عمرانی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵‌درصد افزایش یافته است.»


معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی کشور در شش‌ماهه امسال گفت: «رشد ناخالص داخلی ما در تابستان امسال در تمام گروه‌های صنایع، خدمات و کشاورزی با نفت دو دهم‌درصد مثبت بود؛ به جز گروه خدمات که ناشی از کرونا بسیاری از مشاغل را از دست دادیم؛ در گروه کشاورزی ۲.۷ درصد و گروه صنایع و معادن با نفت ۴‌درصد مثبت بود. رشد اقتصادی بدون نفت هم منفی دو دهم‌درصد بود.»

نوبخت یادآور شد: «در هشت ماهه امسال برای طرح‌های عمرانی ۵۲‌هزار میلیارد تومان هزینه شده و حتی در مواردی اوراق را خودمان در بورس فروختیم و به ریال تبدیل و به حساب پیمانکاران واریز کردیم. با این ۵۲‌هزار میلیارد تومان، دو‌میلیون فرصت شغلی تثبیت شد.»

از محل ۸۴۱‌هزار میلیارد تومان منابع عمومی قرار است ۵۴۲‌میلیارد تومان حقوق کارمندان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان پرداخت شود. همچنین اعتبار پروژه‌های عمرانی ۱۰۴‌هزار میلیارد تومان و بازپرداخت اصل و سود اوراق ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان است. ۳۵‌هزار میلیارد تومان نیز شرکت‌های درآمد-هزینه‌ای درآمد و هزینه خواهد داشت.

در بخش سلامت با هدف مقابله با کرونا که ازجمله مربوط به تجهیزات واکسن است، اعتبار ۳۴‌هزار میلیارد تومانی امسال با رشد ۲.۳ برابری، به ۷۷‌هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر اینها، استخدام ۵۳‌هزار نیروی کادر درمان پیش‌بینی شده که امسال و سال آینده اجرایی می‌شود. توسعه ظرفیت بیمارستانی نیز به میزان ۱۰‌هزار تخت در قالب ۶۰ بیمارستان عملیاتی می‌شود.

میزان صادرات نفت ما دقیقا با میزان وصولی خزانه برابر نیست. چون برخی منابع ما در دوره زمانی طولانی‌تری به دلیل تحریم‌ها به خزانه واریز می‌شود. از این رو سال آینده ۸‌میلیارد دلار از محل فروش نفت پیش‌بینی شده است. درحال حاضر نیز بخشی از ۶‌هزار میلیارد تومان فروش نفت به دست بانک مرکزی نرسیده است.

منبع: روزنامه شهروند
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: