کد خبر: ۲۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹
روش ساخت و زمان تولید انبوه اولین واکسن ایرانی کرونا
مینو محرز گفت: در تولید این واکسن با هیچ شرکت خارجی همکاری نداریم و همه مراحل تحقیق را خودمان پیش برده‌ایم. ویروس واکسن را تهیه کرده‌ایم و مرحله حیوانی را گذرانده‌ایم و از کمیته اخلاق هم مجوز گرفته‌ایم و قرار است وارد مرحله آزمایش انسانی شود.
قلم‌نیوز:سعید نمکی وزیر بهداشت چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹ در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن کرونا گفت: یکی از شرکت‌های سازنده واکسن داخلی کرونا مجوز مطالبه فاز انسانی را گرفته و از روزهای آینده این کار شروع می‌شود. امیدواریم اوایل سال آینده یعنی در بهار سال ۱۴۰۰ بتوانیم به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح در منطقه مطرح شویم و نیازهای کشور را برآورده ‌کنیم.

چند ساعت بعد کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو، در توییتی نام شرکت سازنده و محقق اصلی نخستین واکسن ایرانی ویروس کرونا را که کد اخلاقی گرفته است اعلام کرد. در توییت جهانپور در قسمت مشخصات محقق اصلی نامی آشنا به چشم می‌خورد؛ مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و البته یکی از پزشکان پرسابقه در زمینه تحقیقات بیماری‌های عفونی و ایدز.


روش ساخت واکسن

دکتر مینو محرز درباره چگونگی تولید واکسن کرونا به همشهری‌آنلاین گفت: در تولید این واکسن با هیچ شرکت خارجی همکاری نداریم و همه مراحل تحقیق را خودمان پیش برده‌ایم. ویروس واکسن را تهیه کرده‌ایم و مرحله حیوانی را گذرانده‌ایم و از کمیته اخلاق هم مجوز گرفته‌ایم و قرار است وارد مرحله آزمایش انسانی شود.

او درباره روش ساخت این واکسن توضیح داد: ساخت این واکسن به روش سنتی است؛ یعنی از ویروس ضعیف‌شده برای تولید آن استفاده می‌شود.


عوارض احتمالی واکسن کرونا

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره عوارض احتمالی واکسن شرکت شفافارمد گفت: در هر صورت هر دارو یا هر واکسن ممکن است عوارضی داشته باشد که باید بررسی شود، اما معمولا واکسن‌هایی که از میکروب ضعیف‌شده ساخته می‌شوند عوارض مهمی ندارند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: هر واکسن یا دارویی به هر حال عارضه دارد، اما مهم این است عوارض خطرناک نداشته باشد. تزریق هر واکسنی ممکن است در بعضی افراد در محل تزریق التهاب ایجاد کند یا در بعضی افراد باعث تب شود، اما آنچه مهم است این است که در مرحله کارآزمایی بالینی ــ چه دارو و چه واکسن ــ عارضه‌ای روی اعضای مهم بدن نداشته باشد.

تولید انبوه

دکتر محرز در پاسخ به این سوال که چه زمانی تولید انبوه واکسن آغاز می‌شود، گفت: کارآزمایی بالینی تا آخر سال ۹۹ طول می‌کشد و اگر آزمایش‌های بالینی نتایج رضایت‌بخشی داشته باشد و عوارض جدی برای انسان نداشته باشد و مصونیت ایجاد کند، ان‌شاءالله در سال آینده حدودا شاید در اردیبهشت به تولید انبوه برسد و بتوانیم تزریق آن را شروع کنیم.

دکتر محرز درباره این‌که آیا زیرساخت‌ها برای تولید انبوه واکسن فراهم است یا نه توضیح داد: نه مشکلی برای تولید انبوه نداریم و زیرساخت‌های لازم فراهم است. اگر در کارآزمایی انسانی موفق باشیم، زیرساخت‌ها برای تولید انبوه وجود دارد و مشکلی پیش نمی‌آید.

منبع: همشهری
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: