کد خبر: ۲۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹
اهداف و پیامدهای ترور فخری‌زاده
"رویترز نوشت: "ترور "محسن فخری‌زاده" تلاش‌های احتمالی "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب امریکا برای احیای تنش‌زدایی و آشتی‌جویی مشابه دوره اوباما با ایران را پیچیده‌تر خواهد ساخت".
قلم‌نیوز:خبرگزاری "رویترز" در گزارشی با اشاره به این موضوع که ترور دانشمند و مغز متفکر برنامه هسته‌ای ایران خطر رویارویی امریکا با ایران را در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ افزایش می‌دهد، می‌نویسد: "ترور "محسن فخری‌زاده" تلاش‌های احتمالی "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب امریکا برای احیای تنش‌زدایی و آشتی‌جویی مشابه دوره اوباما با ایران را پیچیده‌تر خواهد ساخت".

 "رابرت مالی" مشاور دولت اوباما در امور ایران و مشاور غیر رسمی تیم "جو بایدن" معتقد است که ترور دانشمند هسته‌ای ایران در روزهای پایانی دولت ترامپ با هدف سخت‌تر کردن راه بایدن برای تنش‌زدایی با ایران صورت گرفته است.

او می‌افزاید: "هدف پرزیدنت ترامپ و متحدان اش آسیب‌رساندن به اقتصاد ایران و برنامه اتمی آن کشور تا جایی است که امکان‌پذیر باشد و در روند تلاش بایدن برای آغاز مذاکرات با ایران و به کارگیری دیپلماسی مانع ایجاد کند".

"مایکل مولروی" از مقام‌های ارشد پنتاگون در اوایل دولت ترامپ می‌گوید ترور "فخری‌زاده" ممکن است ایران را متقاعد به لزوم گسترش سطح برنامه اتمی‌اش سازد و این امر می‌تواند زنگ‌های خطر را به صدا آورد.‌

دشواری مذاکره احتمالی ایران و آمریکا؛ روزهای آتشین در راه است؟

دیپلماسی بایدن با ایران دشوارتر خواهد شد

شبکه خبری "سی ان ان" نیز در گزارشی به موضوع ترور اخیر پرداخته و می‌نویسد: "تریتا پارسی" پژوهشگر انستیتو "کوئینسی" می‌گوید هنوز مشخص نیست که چه فرد یا گروهی پشت این ترور بوده‌اند؛ اگرچه نامزدهای زیادی نیز در این باره وجود ندارند. او به "سی ان ان" می‌گوید: "در نهایت تنها کشورهایی که در عمل قصد و هدف، امکانات و تجهیزات و انگیزه لازم برای چنین اقدامی را دارند اسرائیل و امریکا هستند و گزینه‌های بیشتر و دیگری وجود ندارند".

"سی ان ان" در ادامه می‌افزاید: "فخری‌زاده" نام‌اش در چندین گزارش وزارت خارجه امریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی ذکر شده بود و نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران داشت. عاملان ترور یک پیام مشخص به ایران داشتند: دشمنان ایران می‌توانند چهره‌های موثر در برنامه اتمی آن کشور را به قتل رسانند. ترور "فخری‌زاده" دیپلماسی دولت بایدن با ایران را دشوارتر خواهد کرد و به نفع تندروها خواهد بود‌".

به ضرر مذاکرات احتمالی ایران و امریکا

شیکه خبری "الجزیره" در گزارشی با اشاره به اینکه ترور اخیر دانشمند هسته‌ای ایران به ضرر مذاکرات احتمالی ایران و امریکا خواهد بود، می‌نویسد: "این ترور وضعیت را برای بایدن و دیپلماسی مدنظر او با ایران دشوارتر خواهد ساخت. اگر ایران به این ترور پاسخ متقابل دهد، اسرائیل می‌تواند واشنگتن را به درگیری نظامی با ایران بکشاند. در مقابل، اگر ایران از خود خویشتن‌داری نشان دهد رهبران اسرائیل فضا و جوی را ایجاد می‌کنند که دیپلماسی امریکا با ایران را دشوارتر سازد.

"تریتا پارسی" در این‌باره به "الجزیره" می‌گوید: "از دید نتانیاهو اکنون فرصت برای او فراهم است تا مسیر مذاکره بایدن با ایران را تخریب کند. در این ترور، هدف اصلی کارشکنی در خط مشی بایدن بود".

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "کارشناسان نگران هستند که ترامپ در هفته‌های مانده به پایان دوره ریاست جمهوری‌اش اقداماتی را علیه ایران مرتکب شود که خاورمیانه را به بی‌ثباتی بیشتر بکشاند و دولت بایدن را در موقعیت دشواری قرار دهد.‌

"آرون دیوید میلر" پژوهشگر ارشد در بنیاد "کارنگی" معتقد است از هم اکنون تا مراسم تحلیف بایدن بعید به نظر می‌رسد ایران دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند چرا که آگاه است این اقدام باعث تحریک ترامپ به حمله یکجانبه علیه تاسیسات نطنز خواهد شد. از دید او اکنون اسرائیل زمان را مناسب دیده و می‌خواهد ترامپ را تحریک به اقدام علیه ایران کند. "میلر" معتقد است که در ماه‌های آینده عوامل مختلفی وجود خواهند داشت که می‌توانند وضعیت را آتشین‌تر سازند".

"نادر هاشمی" رئیس مرکز برای مطالعات خاورمیانه در دانشگاه دنور معتقد است که هدف ترامپ تسلیم کردن ایران و به زانو درآوردن آن کشور و ایجاد فضا برای سرنگونی حکومت آن کشور از طریق اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی بود. از دید او اکنون ترامپ در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری‌اش امیدوار است بتواند ایران را تحریک به انتقام‌گیری کند چرا که چنان وضعیتی آینده گفتگوهای احتمالی تهران و واشنگتن را دشوارتر خواهد ساخت.

منبع: آفتاب‌نیوز

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: