کد خبر: ۲۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹
قلم‌نیوز:بالاخره بعد از حدود يک سال از شروع پاندمي کرونا، به نظر مي‌رسد با کشف واکسن، جهان يا لااقل کشورهاي درگير در آستانه رهايي از اين ويروس مهلک‌ هستند.

غير از آسيب‌هايي که اين ويروس به اقتصاد و روند عادي زندگي در همه کشورهاي جهان زده است، در کشور ما به‌طور مشخص، همراه شدن اين فشار با فشارهاي اقتصادي قبلي سبب شده مردم نسبت‌به کارآمدي دولت بسيار بدبين‌تر از گذشته شوند. به‌طوري‌که مي‌توان گفت بحران ناکارآمدي دولت در ايران در حال تبديل شدن به بحران مشروعيت است.

در چنين شرايطي قرار گرفتن دولت ايران در صف خريداران واکسن و توزيع کارآمد و گسترده آن ميان همه شهروندان ايراني مي‌تواند نمايشي دلپذير از اقتدار و کارايي دولت باشد و زخم‌هاي ايجادشده در افکار عمومي و شکافي که ممکن است امروز مردم ايران ميان خود و حکمرانانشان احساس کنند را تا حدي ترميم خواهد کرد.

در نظر داشته باشيد که کل هزينه واکسيناسيون براي جمعيت 80ميليوني ايراني رقمي بين دو تا چهارميليارد دلار خواهد بود که حتي اگر تمام آن مستقيما از منابع عمومي پرداخت شده و اين واکسن به رايگان در اختيار مردم قرار بگيرد، اين سرمايه‌گذاري بر ارتقاي سلامت و تحرک جامعه، به‌سادگي ظرف مدت کمتر از يکسال، از محل احياي اقتصاد آسيب‌ديده جبران خواهد شد.

صد البته اصولا چنين خاصه‌خرجي‌هايي هم احتياج نيست، بلکه مي‌توان واکسن را با قيمت واقعي در شبکه بهداشت عرضه کرد، براي طبقات اقتصادي متوسط براي خريد آن تسهيلاتي (حتي بدون سوبسيد) گذاشت و براي طبقات ضعيف با مداخله و مديريت نهادهاي حمايتي همچون بهزيستي، دسترسي به آن را کاملا رايگان ساخت.

البته بايد به اين نکته توجه داشت که تامين و پرداخت پول واکسن به شرکت‌هاي سازنده، فقط خوان اول از هفت خوان اين پروژه ملي است. مديريت صحيح خريد و پيش‌بيني‌هاي مناسب لجستيکي براي توزيع سريع و آسان و منصفانه آن در سراسر کشور است که مي‌تواند احساس افتخار ملي و نشاط اجتماعي و اعتماد به حکمرانان را در قلب مردم ايران زنده کند. دولت‌ها در ايران سال‌هاست که از سوي افکار عمومي در معرض اتهام ناکارآمدي و بي‌توجهي به احوالات مردم، به‌خصوص در حوزه اقتصاد هستند.

اين بزنگاه فرصتي طلايي و شايد يکي از آخرين فرصت‌هايي باشد که مي‌تواند موجب تغيير اين تصوير و تقويت انسجام و پيوستگي دولت و ملت بالاخص در مباحث اقتصادي شود.

منبع:آرمان ملی
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: