کد خبر: ۲۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹
واکسن کرونای تیم شهید فخری‌زاده به مرحله انسانی رسیده است؟
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: مجموعه مدیریتی شهید دکتر فخری‌زاده، در زمینه‌های متعدد سلامتی فعالیت می‌کرد از جمله تهیه کیت تشخیصی کرونا و تحقیقات روی واکسن کووید ۱۹.
روایت تلاش‌های فخری‌زاده در دفاع بیولوژیک و مقابله با کروناقلم‌نیوز:از عصر دیروز جمعه ۷ آذر ۹۹ که دکتر محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در یک ترور ناجوانمردانه در آب‌سرد دماوند به شهادت رسید، روایت‌های متعددی از تلاش‌های او و تیم تحت مدیریتش برای مقابله با کرونا منتشر شده است.

صبح امروز ایرنا در گزارشی دراین‌باره نوشت: «در شرایطی که کرونا به عنوان مهمترین مساله ایران و جهان به شمار می رود و تولید واکسن می تواند بسیار تاثیرگذار باشد در شرایط سخت و ناعادلانه تحریمی، نخبگان و دانشمندان ایرانی با وجود امکانات و تجهیزات اندک در زمینه تولید واکسن ایرانی با توان ملی و بومی دست به کار شدند، سازمان های تحقیقاتی در ایران در این زمینه فعالیت پیگیر و مستمر دارند که یکی از این سازمان ها، وزارت دفاع ایران است. این وزارتخانه با همکاری وزارت بهداشت برای ساخت تجهیزات لازم از جمله کیت تشخیص بیماری و همچنین واکسن بیماری کرونا فعالیت دارد؛ واکسنی که این روزها در حال ساخته شدن و در آستانه مرحله تست انسانی قرار دارد و آنگونه که وزیر دفاع ایران اعلام کرده، محسن فخری زاده به‌عنوان رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع نقش مهمی در این ارتباط داشته‌است. بنابراین فخری زاده به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار و شناخته شده در وزارت دفاع به شمار می رفت که در زمینه های گوناگون علمی و تحقیقاتی به ایفای نقش می پرداخت که یکی از آنها تولید واکسن کرونا بود.»

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت به داشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره فعالیت‌های پژوهشی مرکز سپند در حوزه سلامت و به طور خاص، کرونا به همشهری‌آنلاین می‌گوید: «به هرحال حوزه پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در مقولات متعدد و پژوهش‌های متعدد ایمنی و امنیتی-دفاعی تحقیق می کنند. در همین راستا در زمینه فناوری های مربوط به سلامت نیز تحقیقات و پژوهش هایی داشتند. چه در مورد کیت تشخیصی کرونا و چه واکسن کووید ۱۹.»

جهانپور با اشاره به ‌تیم‌های تحقیقاتی مختلفی که در ایران در زمینه واکسن کرونا فعالیت می کنند، گفت: «تیم تحقیقاتی «سپند» تنها مرکز تحقیقاتی در این زمینه نیست، مراکز مختلف تحقیقاتی دولتی و خصوصی دیگری نیز در زمینه واکسن کرونا فعالیت می‌کنند که برخی پیشروتر هستند.»

بارها در هفته گذشته گفته شده است که یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا به زودی مجوز تحقیقات انسانی را دریافت می‌کند. دیروز چند دفعه به طور تایید نشده گفته شد واکسن در دست بررسی وزارت دفاع که در مجموعه شهید فخری‌زاده، تحقیق می‌شود، واکسنی است که به مرحله انسانی رسیده‌است. اما سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره رسیدن واکسن مورد تحقیق وزارت دفاع به مرحله انسانی به همشهری آنلاین می‌گوید: «چندین واکسن که در مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی درحال بررسی است که ‌از واکسنی که در زیر مجموعه شهید فخری‌زاده کار می کردند، جلوتر هستند.»

جهانپور با تاکید بر اینکه کرونا اولین تحقیقات سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در زمینه سلامت نیست گفت: «این تیم تحقیقاتی قبلا در مورد دفاع بیولوژیک، آمبولانس‌های دفاع بیولوژیک، تجهیز دیگر آمبولانس ها و پدافند هسته‌ای و میکروبی طبق کارویژه‌ای که داشتند، کار می‌کردند.»

به گزارش همشهری آنلاین، مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل درباره ترور شهید فخری‌زاده، نوشت: «یکی از آخرین خدمات شهید فخری زاده نقش برجسته وی در تولید اولین کیت بومی تشخیص کرونا بود که سهم بزرگی در تلاش های ملی ما در مهار این همه گیری در زمانی داشته است. ایران تحت تحریم های غیرانسانی ایالات متحده است که به شدت مانع دسترسی ما به کالاهای بشردوستانه از جمله داروها و تجهیزات پزشکی می شود. وی همچنین مدیریت توسعه واکسن کرونا را بر عهده داشته است.»

منبع: همشهری‌آنلاین
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: