کد خبر: ۲۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹
چشم‌انداز بورس، دلار و طلا در هفته پیش‌رو
روز گذشته عوامل تروریستی اسرائیل، محسن فخری‌زاده بکی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند. این ترور البته دارای جنبه‌های سیاسی و بین‌المللی خاص خود است که در جای خود قابل بررسی است؛ اما با این رخداد بازار‌های اقتصادی نیز در ایران واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند.
قلم‌نیوز:بازار سکه و ارز که این روز‌ها بر مدار نزول قرار گرفته است بعد از انتشار خبر ترور ناجوانمردانه محسن فخری زاده تا حدودی صعودی شدند. بازار بورس نیز همچون بیشتر روز‌های هفته گذشته، سبزپوش روز شنبه را آغاز کرد تا روند اصلاحی دو ماه گذشته را با قدرت بیشتری جبران کند.

اما وضعیت در بازار ارز متفاوت به نظر می‌رسد، بنابر گزارش‌ها اولین قیمت اعلام شده برای دلار در صرافی ملی ثابت ماند، اما نرخ خرید و فروش این اسکناس آمریکایی در بازار متشکل ارزی، سامانه سنا، سامانه نیما و بازار آزاد افزایشی بوده است.

دلار آمریکا هفته جاری را بدون تغییر نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته آغاز کرد. بر این اساس نرخ فروش هر دلار آمریکا در صرافی ملی ۲۴ هزار ۷۵۰ تومان و نرخ خرید آن ۲۳ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شد.

بازار آزاد، اما افزایشی آغاز شد. اسکناس آمریکایی هفته گذشته را در این بازار با قیمت ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان به پایان رساند، اما صبح امروز با ورود به کانال ۲۵ هزار تومانی با قیمت ۲۵ هزار ۲۰۰ تومان معامله شد.

بازار متشکل ارزی اولین قیمت امروز برای معامله در این سامانه را ۲۴ هزار و ۴۷۷ تومان، یعنی حدود ۴۰۰ تومان بیشتر از آخرین قیمت هفته گذشته، اعلام کرد.

نرخ معامله در سامانه سنا(خرده‌فروشی) نیز همین مقدار افزایش داشته و به ۲۴ هزار ۷۲۲ تومان در اولین معاملات صبح شنبه رسیده است.

همچنین نرخ دلار در سامانه نیما بر اساس معاملات انجام شده در این سامانه در روز کاری قبل ۲۵ هزار و ۹۷۱ تومان برای فروش و ۲۵ هزار ۹۸۸ تومان برای خرید اعلام می‌شود.

سکه به کانال ۱۱ میلیون رفت

سکه امامی صبح امروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۶ هزار تومان رسید.

نرخ فروش سکه طرح جدید(امامی) صبح امروز در حالی به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که در آخرین معاملات هفته قبل به کانال ۱۰ میلیون تومان عقب نشینی کرده بود. سکه بهار آزادی هم صبح امروز در بازار ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.

همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۶ هزار تومان رسید.

اما این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا همچنان نزولی است. قیمت جهانی طلا تا ۱۸۷۸ دلار در هر اونس کاهش یافته و سقوط به کانال ۱۷۰۰ دلاری طلا خیلی از سرمایه‌گذاران این بازار را نگران کرده است، به خصوص که سقوط سنگین در بازار جهانی طلا پیش از این نیز اتفاق افتاده بود. طلا در سه هفته اخیر بیش از ۹ درصد سقوط کرده است بنابراین شاید بتوان انتظار داشت که طی روز‌های آینده با دور شدن فضا از نگرانی‌های داخلی و سیاسی روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه ادامه دار شود. هرچند این موضوع به سیاست‌های بانک مرکزی نیز بی ارتباط نیست.

سکه به کانال ۱۰ میلیون باز می‌گردد؟

اونس طلا در پایان هفته کاری گذشته به زیر ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد تا امید سکه بازان برای کامبک قیمت سکه به حداقل برسد. با این حال، تحولات رخ داده در ۲۴ ساعت گذشته، می‌تواند دلار را به دست اندازی برای مسیر نزولی سکه بدل کند.

با ترور دانشمند ایرانی در روز گذشته، احتمال دارد که بازار ارز نیز تحت تاثیر این اتفاق، نوسان افزایشی دهد. امروز قیمت دلار در بازار آزاد تهران به محدوده ۲۵ هزار تومان بازگشت. در صورت تثبیت دلار در کانال ۲۵، احتمال تشدید انتظارات منفی وجود دارد.

اما در هفته گذشته، طلا کانال ۱۸۰۰ دلاری را از دست داد. ورود طلا به کانال ۱۷۰۰، عاملی است که می‌تواند در برابر واقعه دیروز، مقاومت کند و سکه را در کانال ۱۰ میلیونی نگه دارد.

در حال حاضر، قیمت سکه با توجه به آخرین نرخ دلار و اونس، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌ارزد. در نتیجه سکه ۳ درصد از قیمت ذاتی خود بیشتر است. در واقع با دلار ۲۵ هزار تومانی نیز سکه می‌تواند زیر ۱۱ میلیون تومان دوام آورد، اما باید توجه کرد که اگر تحولات سیاسی غیرقابل پیش بینی رخ دهد یا اینکه انتظار فعالان بازار نسبت به اثر انتخاب بایدن، تغییر کند، حباب سکه نیز در ۳ درصد نخواهد ماند و احتمالا بار دیگر، فلز زرد داخلی اسیر قیمت موهومی شود.

بورس و شنبه سبز

بورس امروز کار خود را با نوسانی عجیب آغاز کرد، طوری که روند صعودی بازار بعد از پنج دقیقه شکسته شد و شاهد عقب‌نشینی شاخص کل بودیم، اما بعد از ۱۵ دقیقه شرایط به حالت عادی برگشت و تا پایان ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار، شاخص کل رشد ۱۳ هزار و ۴۰۰ واحدی را پشت سر گذاشت. تا آن لحظه شاخص کل ۹۸ صدم و شاخص هم‌وزن ۹۱ صدم افزایش داشته که نشان می‌دهد بورس روند صعودی امروز خود را مدیون شرکت‌های کوچک و متوسط است. هرچند در بین نماد‌های شاخص‌ساز، امروز فارس، فولاد، فملی، تاپیکو، شپنا و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

اما در نهایت بازار سرمایه کار خود را با رشد ۲۳ هزار ۵۰۰ واحدی در روز شنبه پایان داد. اما چشم انداز بازار سرمایه در هفته آینده برای سهامداران جای سوال است. عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قیمت‌های جهانی در این باره به تجارت نیوز گفت: قیمت‌های جهانی بسیار رشد کرده است و به تبع آن این موضوع بر بازار سهام تاثیر می‌گذارد. از طرفی نیز در جلسه‌ای که مدیران سبدگردان‌ها با آقای قالیباف داشتند قرار شد تا ابزار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و بلندمدت در اختیار سهامداران قرار بگیرد و اگر دید سهامداران به بازار سهام بلندمدت شود می‌توان به رشد بازار سهام امیدوار بود.

همچنین این کارشناس در ادامه گفت: به نظر می‌رسد یکشنبه به دلیل تعطیل بودن بازار‌های جهانی و همچنین روز‌های یکشنبه کمی تقابل در بازار سهام زیاد است و حتی شاید شاخص کل به صورت جزئی نزولی شود، اما در ادامه روند معاملات این هفته روند بازار سهام مثبت است و احتمالا شاخص کل به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

بانک مرکزی چه نقشه‌ای برای دلار دارد؟

بازار ارز امروز وارد هفته مهمی می‌شود، بازاری که مرحله به مرحله نرخ را از سطح ۳۰ هزار اکنون تا کانال ۲۴ هزار تومان به خود دید و در این سطح بازار مستعد استراحت خواهد بود. فعلا همه چیز طبق نقشه بازارساز پیش رفته است. اقتصادنیوز در این باره می‌نویسد: اکنون همه چیز طبق نقشه بازارساز ارزی پیش رفت. زمانی که دلار پس از روشن شدن نتیجه اولیه انتخابات آمریکا، به شکل زیگزاگی و دفعتی ابتدا از ۳۰ به ۲۴ و سپس از ۲۴ تا ۲۸ هزار تومان حرکت کرد، این شایعه مطرح بود که بانک مرکزی یک کف برای بازار ارز در نظر گرفته است. خود این شایعه موجب شده بود تا سطح خرید در کانال ۲۴ هزار تومان افزایش یابد، چرا که برخی نرخ کف بانک مرکزی را ۲۲ هزار تومان اعلام کرده بودند.

بانک مرکزی هم در ۱۹ آبان، در بیانیه‌ای صریحا اعلام موضع می‌کند که تمام ابزار‌ها را برای روند کاهشی نرخ به کار خواهد بست: «بانک مرکزی همزمان با روند کاهش ریسک‌های غیراقتصادی، با قدرت و توان بیشتری قیمت بازار را به سمت نرخ‌های پایین‌تر که متکی بر عوامل بنیادین اقتصاد است هدایت می‌کند و بدیهی است با استمرار عرضه بانک مرکزی، پتروشیمی ها، فولادی‌ها و سایر صادرکنندگان و گشایش‌های ارزی در جریان، بازار ارز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.» حال این اتفاق افتاده و بازار ارز در یک شیب ملایم کاهشی به مرز ۲۴ هزار تومان رسیده است.

در چنین مواقعی اولویت اول بازارساز مدیریت نوسان و دور کردن هیجان از بازار است، چرا که این کار حداقل می‌تواند بخشی از خریداران آماتور را از بازار دور نگه دارد که در مدیریت بازار کمک قابل توجهی خواهد کرد.

تاکنون بازارساز ارزی در دستیابی به اهدافش موفقیت نسبی داشته و نقشه‌ای که پس از انتخابات آمریکا برای بازار ارز کشیده بود را عملی کرده است. اما ترور محسن فخری زاده دانشمند ایرانی در روز گذشته و بهم خوردن معادلات منطقه‌ای و دیپلماسی، می‌تواند بار دیگر بازی را از کنترل خارج کند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: