کد خبر: ۲۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹
تلاش‌های ناکام مجلس به کف خیابان منتقل شد
فرید مدرسی، روزنامه‌نگار اصولگرا و نزدیک به مراجع قم، در حساب کاربری‌اش در توییتر، پوستری منتشر کرد که نشان می‌داد گروهی در قم قصد دارند بار دیگر مساله «استیضاح رییس‌جمهوری» را به فضای سیاسی بازگردانند.

قلم‌نیوز:به نظر می‌رسد که ماجرای استیضاح رییس‌جمهوری در راهرو‌ها و صحن مجلس پایان یافته است. این راه، اما برای تندرو‌هایی که به هر قیمت خواهان پایان کار دولت پیش از موعد مقرر هستند، باز است.

پیامی از قم شنیده می‌شود که روحانیون عالیرتبه این شهر یا روحانیون مخالف دولت و مدعی تبعیت از رهبری در قبال آن سکوت کرده‌اند. روز دوشنبه فرید مدرسی، روزنامه‌نگار اصولگرا و نزدیک به مراجع قم، در حساب کاربری‌اش در توییتر، پوستری منتشر کرد که نشان می‌داد گروهی در قم قصد دارند بار دیگر مساله «استیضاح رییس‌جمهوری» را به فضای سیاسی بازگردانند.

در این پوستر تبلیغاتی که به نوشته این چهره رسانه‌ای نزدیک به برخی چهره‌های مذهبی و روحانیون، «اطراف حرم و کنار مسجد سلماسی» نصب شده، جمله‌ای از بنیانگذار انقلاب نقل به این مضمون که «ملت اگر دولتی را دید که خلاف می‌کند، باید تودهنی به او بزند»، نوشته شده و پایین‌تر هم نقل‌قولی از رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، با این مضمون که «با کسانی که مبانی انقلاب را قبول نمی‌کنند، ایجاد تردید و دشمن را تزیین می‌کنند، مماشات نکنید»؛ پوستری که درخواست «استیضاح رییس‌جمهوری» را مطالبه‌ای مردمی مطرح کرده و خبر از برگزاری «پیاده‌روی اعتراضی» از مسجد جمکران تا حرم حضرت معصومه (س) می‌دهد که مخالفان سرسخت قم‌نشین دولت برای پنجشنبه ۶ آذر از ساعت ۹ صبح ترتیب داده‌اند.

آن هم در حالی که برگزاری چنین راهپیمایی، فارغ از اینکه خلاف شیوه‌نامه‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا بود، خلاف آن توصیه‌هایی نیز هست که رهبری برای دومین مرتبه ظرف چندماه نخست کار مجلس یازدهم، خطاب به نمایندگان مطرح کرده بودند.

زمزمه‌های استیضاح روحانی از همان خرداد ۹۹ و روی کار آمدن مجلس یازدهم شنیده می‌شد، اما پس از آنکه رهبری در یک سخنرانی در همان بحبوحه روز‌های آغازین مجلس یازدهم گفتند که «سال آخر دولت‌ها معمولا سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ‌وجه سست نشود» در ادامه تاکید کردند که «اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر، وظایف خود را انجام دهند و پس از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارایه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند» تب و تاب این تلاش سیاسی مجلس یازدهم تا حدودی فروکش کرد. اما باز به فاصله تنها چندماه پس از برگزاری ویدیو کنفرانس نمایندگان با رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ایشان، بار دیگر هجمه‌ها و حملات به دولت از تریبون مجلس شدت گرفت.

هجمه‌هایی که مشخصا تا هتک حرمت و حتی «تهدید رییس‌جمهوری به اعدام» نیز پیش رفت تا بار دیگر رهبری مداخله کرده و گفتند: «هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسوولان بیشتر، به خصوص در میان مسوولان بالای کشور. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد، اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است، این‌گونه رفتار‌ها و هتک حرمت، روش امریکایی‌هاست.»

پس از این هجمه‌ها و تدارک دیدن استیضاح روحانی بالاخره نمایندگان مجلس صراحتا اعلام کردند که رهبری با استیضاح رییس‌جمهوری در شرایط فعلی مخالف هستند. فارغ از اینکه امر و نهی‌های خارج از قوه قانونگذار و ناظر می‌تواند چه تبعاتی برای آن نهاد داشته باشد، اما به هر روی پرونده استیضاح در پارلمان بسته شد. با این وجود، اما همچنان عده‌ای از قم‌نشینان، بی‌توجه به توصیه‌های رهبری، قصد دارند مطالبه از پیش منتفی شده خود را در جریان یک راهپیمایی مطرح کنند.

اما چه کسانی متولی برگزاری این راهپیمایی هستند؟! در این پوستر تبلیغاتی برای راهپیمایی، یک حساب کاربری در پیام‌رسان «ایتا» معرفی شده تا کسانی که قصد حضور در راهپیمایی دارند، برای هماهنگی‌های لازم پیام داده و اعلام آمادگی کنند.

در هیچ بخشی از این پوستر تبلیغاتی نام نهاد یا سازمان، گروه یا حزب خاصی دیده نمی‌شود. با این حال فرید مدرسی در توییت خود نوشته بود که «این راهپیمایی در مخالفت با توصیه رهبر معظم انقلاب در قم توسط دست‌پروردگان آقایان محمدحسن نبوی و محمود مقدمی طراحی شده؛ آنان بودند که سخنان آقای محمد یزدی علیه آقای صادق لاریجانی را مخفیانه ضبط و منتشر کرده و سپس بزدلانه، انتشار اولیه را به من نسبت دادند تا از بسیج اساتید حوزه برکنار نشوند.»

محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه و محمود مقدمی هم دبیر شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه‌های علمیه است. اگرچه نبوی در مورد این پوستر تبلیغاتی و انتصاب این عمل به خود و نزدیکانش سکوت کرد، اما محمود مقدمی در گفت‌وگویی، مدعی شده که طرح مساله استیضاح از سوی برخی جریان‌ها را به صلاح و مصلحت کشور نمی‌داند و انتساب طرح راهپیمایی اعتراضی برای استیضاح رییس‌جمهوری به خود و البته نبوی را تکذیب کرده است.

او همچنین در مورد توییت‌های منتشر شده در این رابطه به خبرگزاری رسا گفته است: «این افراد در فضای حوزه نیستند و در بعضی از بخش‌های حوزه نفوذ کرده و اطلاعات غلط به دست‌شان می‌رسد و ان‌شاءالله هدایت شوند و خداوند به آن‌ها عقل بدهد.»

منبع: اعتماد

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: