کد خبر: ۲۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹
کامران ندری درباره ریشه‌های تورم در اقتصاد ایران ، با تاکید بر اینکه کنترل و مهار تورم، از ضروریات و واجبات اقتصاد ماست، گفت: نشانه‌های خوب و مثبت در اقتصاد وجود دارد که می‌تواند نوید بخش کاهش نرخ تورم در ماه‌های پیش رو باشد.

قلم‌نیوز:یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم در شرایط کنونی مهمترین بحران اقتصادی ایران است اما نشانه‌های مثبتی از مهار تورم در اقتصاد ایران آشکار شده است.

 تورم در حالی همچنان مهمترین بحران‌ اقتصاد ایران است که بسیاری از کشورها توانسته‌اند بر مشکل تورم فائق آیند و معدود کشورهایی در جهان همچنان با بحران اقتصادی وربرو هستند.

 کامران ندری درباره ریشه‌های تورم در اقتصاد ایران ، با تاکید بر اینکه کنترل و مهار تورم، از ضروریات و واجبات اقتصاد ماست، گفت: نشانه‌های خوب و مثبت در اقتصاد وجود دارد که می‌تواند نوید بخش کاهش نرخ تورم در ماه‌های پیش رو باشد.

این کارشناس اقتصادی در توضیح این مطلب ادامه داد: تغییر مسیر تعیین نرخ سود بانکی از یک سو نشانه مثبتی برای اقتصاد محسوب می‌شود و از سوی دیگر بازار سهام نیز در وضعیتی مساعد قرار گرفته و رشدی متعادل را پس از ریزش قابل توجه شاخص تجربه می‌کند.

 این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در عین حال نتیجه انتخابات آمریکا و خروج ترامپ از کاخ سفید که به تغییر مسیر فشار حداکثری این کشور بر اقتصاد ایران منجر می‌شود، کاهش نرخ تورم را در کنار موارد پیش گفته به همراه خواهد داشت .

او با اشاره به اینکه برای تداوم روند کاهشی نرخ تورم نظارت بر بانک‌ها باید پیگیری گردد، گفت: در کنار این سیگنال‌های مثبت که مسیر حرکت اقتصاد ایران را دستخوش تغییر می‌کند باید متوجه مشکلات بنیادین اقتصاد ایران نیز باشیم. به عنوان مثال ایران سال‌های طولانی است با مشکل کسری بودجه روبروست و از سوی دیگر ناترازی‌هایی که در بانک‌ها وجود دارد، اقتصاد ایران را آزرده کرده است.

این کارشناس حوزه پولی و مالی با تاکید بر اینکه روند کاهش نرخ تورم در اقتصاد ایران روندی ادامه دار است، گفت:باید از فرصت ایجاد شده در فضای بین‌المللی و داخلی بیشترین استفاده را برای مهار نرخ تورم داشته باشیم. مراقبت از بازار سرمایه و ممانعت از به هم ریختن فضای این بازار در کنار استفاده دقیق از فرصت انتخابات امریکا می‌تواند مسیر حرکت اقتصاد ایران را در ماه‌های یپش رو و سال آینده تغییر دهد.

 ندری در توضیح این مطلب ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از فرصت مهمی که برای ایران ایجاد شده تنها در اختیار مقامات اقتصادی و دستگاه‌های سیاستگذار متولی تورم، نظیر وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیست بلکه دستگاه‌های سیاسی و تصمیم گیران این حوزه نیز در بهره‌گیری از این شرایط بسیار موثرند و حتی می‌توان به صراحت تاکید کرد که بهبود وضعیت اقتصادی ایران بیش از هر زمانی وابسته به تصمیم سیاستمداران شده است.

وی درباره تاثیر تصمیمات سیاسی بر ایجاد بحران‌های اقتصادی ایران توضیح داد: نمی‌توان در تحریم بود و اقتصاد پویا و بالنده داشت، این مساله اصلا امکانپذیر نیست. در واقع باید فکری به حال سیاست خارجی باید شود زیرا اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود به این معنا نیست که دنیا حاضر به همکاری با ماست.

ندری گفت: بنده قبول دارم که ما گرفتار ناکارآمدی‌ها و بی تدبیری‌ها و همچنین سیاست‌گذاری‌های بد در داخل هستیم و اما از آن سو سیاست خارجی کشور مانع جدی اقتصاد است. نمی‌توان انکار کرد که سیاست خارجی در واقع درست است و مشکلات موجود در اقتصاد ارتباطی با سیاست خارجی ندارد.

وی به رویارویی رسانه‌ای و کلامی برخی منتقدان و مدافعان عملکرد دولت ها اشاره کرد و گفت: باید تکلیف این موضوع را در داخل روشن کرد، شواهد نشان می‌دهد وضعیت فعلی اقتصاد ایران با تصمیمات اتخاذ شده در حوزه سیاست خارجی صد درصد ارتباط دارد. این حرف من بدان معنی نیست که ما به تصمیمات داخلی بد و ضعف مدیران بی‌توجه هستیم اما باید توجه داشت که تاثیر هر اقدامی در جایگاه خودش باید مورد بررسی قرار گیرد. در شرایط کنونی وابستگی اقتصاد ایران به مساه سیاست خارجی بسیار پررنگ است و باید مشکل اقتصاد را در این حوزه برطرف کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: