کد خبر: ۲۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹
دسترسی به شاخص ۱۶۰۰۰۰۰ تا پایان آذر
بازار سهام اکنون در فوران ارزندگی قرار دارد و با توجه به فاکتور‌های اثرگذار اقتصادی دیگر فروش سهام توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران ندارد، چراکه به زودی روند‌ها شکل گرفته و بازار آماده صعود جدید می‌شود.
بورس با وجود اصلاح سنگین همچنان برای رشد مردد است؛ این در حالی است که سهام پس از افت‌های قابل توجه اکنون در مرحله پیش فروش قرار دارند و به لحاظ ارزندگی در شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری هستند.

در این شرایط این سرمایه گذاران ترسو هستند که بدون توجه به فاکتور‌های اثرگذار مثبت، تحت تاثیر هر خبری بدون تحلیل و بررسی اثر آن خبر بر سهم خود و روند معاملات بازار سرمایه اقدام به فروش با ضرر می‌کنند.

اما در این میان این شرکت‌های حقوقی و بازارگردانان هستند که با تصمیمات اخیر سازمان بورس در صحنه حضور یافته و با خرید سهام در کف، شرایط سودآوری برای خود و نقدشوندگی برای بازار را ایجاد می‌کنند. اما حقیقی‌ها بدون تحلیل درست تنها در سمت عرضه به پذیرش زیان‌های سنگین دست می‌زنند، غافل از اینکه اکنون شرایط حرکت بازار به خوبی فراهم است و تنها با ماندن در میدان پیروز می‌شوند!

اما یک کارگزار بورسی همواره بهترین رصدکننده بازار است و می‌داند چه شرایطی برای سرمایه گذاری بهتر است؛ بنابراین برای اطمینان بیشتر از انتخاب بورس به عنوان اولویت سرمایه گذاری از احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده کمک گرفتیم.

قیمت فعلی سهام ارزنده است!

اشتیاقی در گفتگو با اقتصاد۲۴ در پاسخ به این سوال که "چه کنیم تا بورس مسیری تعادلی در پیش بگیرد؟" گفت: یکی از مهمترین مشکلات بازار سرمایه کشور، نبود تحلیل صحیح از سوی سهامداران حقیقی است؛ مساله‌ای که همواره سبب بروز رفتار‌های هیجانی می‌شود و مسیر حرکت بازار را با مشکل مواجه می‌کند.

وی حرکت منطقی سهامداران را نیازمند بهبود جنبه‌های تحلیلی سرمایه گذاری بورسی عنوان کرد و افزود: در شرایطی که قیمت سهام اکنون تحت تاثیر اصلاح سنگین بازار به محدوده‌ای بسیار ارزنده رسیده است تنها کافیست که سهامداران با دیدی میان مدت و یا بلندمدت سهامداری کنند تا بتوانند از سودی معقول از خرید و فروش یه موقع و یا حضور در مجامع و دریافت سود تقسیمی بهره‌مند شوند.

این کارگزار بورس با تاکید بر اینکه "در حال حاضر سهمی با قیمت حبابی در بازار وجود ندارد" گفت: سهام در شرایط فعلی از وضعیت حبابی چند ماه پیش به وضعیت ارزنده کنونی تغییر کرده و اکنون مسائلی همچون شیوه نامه عرضه فولاد تنها می‌تواند سهام مرتبط با این تصمیم را به صورت موقت دچار واکنش کند. از سوی دیگر با اصلاحی که در همه گروه‌ها و سهم‌ها صورت گرفته اکنون سهام در فوران ارزندگی هستند و در این شرایط کسی نباید فروشنده باشد.

قیمت دلار زیر ۲۲ هزار تومان نمی‌رود!

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده فاکتور‌های اقتصادی اثرگذار را مانع از کاهش بیش از حد نرخ دلار ارزیابی کرد و گفت: پیش‌بینی‌ها بر این است که قیمت دلار از سطحی مشخص پایین‌تر نمی‌رود که این سطح اکنون معادل دلار ۲۲ هزار تومان است.

وی با تاکید بر بعید بودن میل دلار به زیر این مرز افزود: چنانچه دلار زیر ۲۲ هزار تومان نیز برود، بازار را به صورت موقت تحت تاثیر قرار دهد و مجددا سهام خود را با تعدیلات جدید هماهنگ می‌کند.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: البته در صورتی که دلار بالاتر از ۲۲ هزار تومان برود، تعدیلات جدید سهام پتانسیل رشد شاخص و سهام را به همراه خواهد داشت، اتفاقی که اکنون با توجه به کند شدن ریزش نرخ ارز به واقعیت نزدیک‌تر است.

بازار‌های موازی اشباع شده‌اند!

این فعال اقتصادی در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ با اشاره به رشد‌های چشمگیر بازار‌های موازی همزمان با ریزش سنگین شاخص بورس گفت: این رشد‌ها سبب شده تا بازار‌های موازی به اشباع برسند و اکنون دیگر نتوان رشدی را برای آن‌ها در میان مدت متصور بود. بر این اساس این بازار‌ها در حال اصلاح و یا در آستانه آغاز اصلاح هستند و دیگر نمی‌توانند به عنوان گزینه سرمایه گذاری در شرایط فعلی مطرح شوند.

وی با تاکید بر بورس به عنوان گزینه نخست سرمایه گذاری در شرایط فعلی تصریح کرد: هیجانات فعلی سرمایه گذاران به دلیل ریزش‌های اخیر طبیعی است؛ اما به تدریج با افزایش بار تحلیلی بازار بار دیگر بورس می‌تواند در راس اولویت رصد و سرمایه گذاری در کشور قرار گیرد. ضمن اینکه به تدریج بازار متوجه شرایط مساعد و قیمت‌های ارزنده سهام می‌شود و از فروش در این قیمت‌ها دست برمی دارد.

اشتیاقی یادآور شد: در شرایط فعلی همه صنایع اصلاح سنگینی را تجربه کرده اند و هر یک می‌توانند با بررسی، مستعد سرمایه گذاری و رشد باشد. این در حالی است که روند کلی صعود جدید بورس دیگر تحت تاثیر هیجانات کاذب نخواهد بود و با تکیه بر مولفه‌های بنیادی سهام رشدی منطقی‌تر و بهتر ارا تجربه خواهند کرد.

پیش بینی شاخص بورس تا پایان آذر ماه

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده صعود شاخص تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را هدفی در دسترس برای بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: مولفه‌های فعلی اقتصادی نشان دهنده پتانسیل رشد بازار تا این هدف است، اما زمانی که شاخص به این هدف رسید مجددا نیازمند به‌روزرسانی تحلیل‌ها و بررسی مولفه‌های کلان اقتصادی خواهیم بود.

وی در تشریح مولفه‌های اثرگذار بر روند شاخص بورس نیز اظهار کرد: به طور کلی برای بررسی میزان پتانسیل رشد بازار باید اثر نرخ ارز و دلار نیمایی را بر روند فعالیت و درآمد شرکت‌ها بررسی کنیم. همچنین با بررسی گزارش‌های صنایع، تولید و فروش شرکت‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. بر این اساس زمانی که به شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیدیم باید با برآورد سود ۱۴۰۰ شرکت‌ها نسبت به تعدیلات‌ EPS آن‌ها اهداف جدید شاخص کل و شاخص‌های گروه‌ها را نیز به‌روزرسانی کنیم.

اشتیاقی درباره مولفه نرخ سود به عنوان یکی از فاکتور‌های اثرگذار مهم بر بازار نیز گفت: این مساله نیز باید در ادامه حرکت بازار پس از رسیدن به شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار مورد بازبینی قرار گیرد و چنانچه امکان آن باشد این نرخ برای جلوگیری از رکود احتمالی کاهش یابد.

وی با ابراز امیدواری از افق پیش روی صنایع کشور در سایه کاهش تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام یادآور شد: پیش‌بینی باز شدن گره تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند گشایش‌هایی را برای صنایع کشور به همراه داشته باشد؛ چراکه می‌تواند در تولید، فروش، صادرات و کاهش هزینه‌های حمل و تسهیل مبادلات بانکی تحولات مهمی را سبب شود. این پیش بینی اکنون به کاهش ریسک سیاسی بازار منجر شده است و سمت و سوی بازار را به سمت تعادل پیش می‌برد.

فعال شدن محرّک‌های مستقل در گروه‌های بورسی

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده بعضی گروه‌ها را به دلیل انتشار اخبار موثر، مستعد رشد بیشتر عنوان کرد و به اقتصاد۲۴  گفت: اتفاقاتی همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در برخی گروه‌ها مثلا گروه‌های دارویی که اخیرا رخ داده است می‌تواند سبب افزایش سودآوری شرکت‌های این گروه شود و زمینه رشد این گروه را به صورت مستقل فراهم کند.

وی با اشاره به فاکتور‌های دیگر موثر بر روند رشد گروه‌های بازار گفت: اکنون شرکت‌ها هر کدام به نوعی با توجه به فاکتور‌های اثرگذار خود همچون کاهش فشار‌های تحریمی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تسعیر ارز نیمایی و سایر فاکتور‌های اثرگذار در این مدت امکان افزایش رشد بیشتر را نیز دارند که می‌تواند با رصد و تحلیل صحیح در اولویت سرمایه گذاری افراد قرار گیرد.

اشتیاقی با تاکید بر اهمیت سود‌های پیش بینی شده به عنوان مهمترین فاکتور مورد توجه سرمایه گذاران در انتخاب سهام مستعد رشد تصریح کرد: برای خرید سهام در هر شرایطی باید به EPS شرکت‌ها یا همان جریانات نقدی شرکت‌ها انجام شود. بر این اساس اکنون بهترین سهام آن‌هایی هستند که دارای P بر‌ای بین ۵ تا ۱۰ هستند که این ارزندگی با نزدیک شدن به عدد ۵ بیشتر می‌شود.

این فعال بورسی یادآور شد: اکنون شرکت‌های بزرگ و بنیادین در گروه‌های مختلف سهمی دارای P/E حدود ۵ تا ۱۰ هستند؛ بنابراین دیگر در بازار شرکت‌هایی با قیمت‌های حبابی و P/E بالا در بازار نداریم و همه سهام با قیمت‌هایی در اوج ارزندگی می‌توانند در سبد سرمایه گذاران قرار گیرند.

به گزارش اقتصاد۲۴، بورس اکنون به نقطه جذابیت در سرمایه گذاری رسیده است؛ آن هم در شرایطی که به دلیل رشد‌های افسارگسیخته در بازار‌های موازی نظیر طلا، سکه، مسکن و خودرو شرایطی بی‌رقیب را برای خود رقم زده است. این بازار اکنون با وجود حمایت‌های فنی و حاکمیتی و همچنین کاهش ریسک‌های سیاسی برای صعود منطقی و جذب مجدد سرمایه‌های سرگردان آماده است. این حرکت اکنون نیازمند نگاه تحلیلی سهامداران و سرمایه گذاران است که دیر یا زود نقدینگی را بار دیگر به سمت این بازار گسیل داده و روند‌ها را در این بازار صعودی خواهد کرد.

منبع: اقتصاد24

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: