کد خبر: ۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نشست دوحه را گام خوبی برای همکاری اعضای سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) با کشورهای غیراوپک دانست و گفت: ایران از هر اقدامی برای تنظیم و پایدارسازی بازار حمایت می کند.
به گزارش وزرات نفت، بیژن زنگنه شنبه در حاشیه دیدار با وزیر انرژی آفریقای جنوبی افزود: تولید نفت ایران به دوران قبل از تحریم ها بسیار نزدیک شده است.
وی اضافه کرد: پس از لغو تحریم ها تولید نفت ایران، یک میلیون بشکه افزایش یافته است که این روند تا رسیدن به سهم ایران به میزان پیش از تحریم ها ادامه دارد.
وی تاکید کرد «نشست دوحه را گام خوبی می دانیم» و گفت: (این نشست) گرچه نتوانست به نتیجه برسد اما آغاز خوبی برای همکاری بین اعضای اوپک و غیراوپک بود و اینکه تولیدکنندگان بزرگ اوپک پذیرفتند باید کاری برای تغییر وضع انجام دهند.
زنگنه به کاهش قیمت نفت یک روز پیش از نشست دوحه اشاره کرد و افزود: پس از برگزاری نشست دوحه، قیمت نفت روند نزولی نیافت؛ زیرا جریان بازار و خواست تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای اقتصاد جهانی این است که باید قیمت های نفت در سطح جهانی افزایش بیاید.
وی ادامه داد: این مساله سبب می شود در بلندمدت، بر اساس نظام عرضه و تقاضا به سرمایه گذاری پرداخته شود تا در آینده، کمبود عرضه ای ایجاد نشود و دوباره با شوک قیمتی و جهش رو به بالا روبرو نشویم.
به گزارش ایرنا، وزیران کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نتوانستند در نشست دوحه بر سر طرح فریز نفتی (تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه) به توافق برسند.
18 کشور تولیدکننده نفت مانند روسیه هفته گذشته در شهر دوحه پایتخت قطر گرد هم آمده بودند تا تولید نفت را تا اکتبر 2016 (مهر-آبان 95) در سطح تولید ماه ژانویه (دی-بهمن 1394) گذشته تثبیت کنند. 
قرار بود در نشست دوحه که سه ماه پس از توافق اولیه بهمن ماه گذشته اعضای اوپک و غیر اوپک با شرکت روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر در همین شهر، برگزار شد، میزان تولید نفت جهان در سطح ماه ژانویه (دی- بهمن) تثبیت کند.
علت اصلی شکست نشست دوحه کارشکنی عربستان و متحدانش و اصرار آنها بر حضور ایران در طرح فریز نفتی اعلام شده است؛ در واقع عربستان تلاش داشت که از طرح فریز نفتی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به ایران استفاده کند.
ایران اعلام کرده است تا رسیدن میزان تولید نفت به دست کم چهار میلیون بشکه در روز از همراهی با هرگونه طرحی برای تثبیت قیمت نفت خودداری می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: