کد خبر: ۲۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹
قیمت پوشک از ماه آخر تابستان تا به امروز تا حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر برخی برند‌های مهم ایرانی پوشک در بازار کمیاب و برخی سایز‌های آن نایاب شده‌اند. این مشکل در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد.
قلم‌نیوز: قیمت پوشک از ماه آخر تابستان تا به امروز تا حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر برخی برند‌های مهم ایرانی پوشک در بازار کم یاب و برخی سایز‌های آن نایاب شده‌اند. این مشکل در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد.

انتظار می‌رفت در وضعیت تحریمی و بحران اقتصادی کشور کالا‌های تولید داخل مخصوصا کالا‌های اساسی به داد مردم برسند و کمی بحران را از کشور دور کنند. اما حالا پس از گذشت سه سال از وضعیت پیچیده اقتصادی کالا‌های تولید داخل هم نمی‌توانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

کم‌یاب شدن کالا‌هایی مانند روغن و پوشک نسبت مستقیمی با وضعیت اقتصاد کشور دارد. مواد اولیه این دو کالای اساسی وارداتی است، هرچند برای واردات مواد اولیه ارز دولتی دریافت می‌کنند، اما با افزایش روز افزون تورم دیگر شرکت‌ها توان تولید ارزانتر این کالا‌ها را ندارند و حالا به دنبال افزایش قیمت‌های خود هستند.

در هفته‌های اخیر عرضه پوشک در بازار بسیار کم شده است، به ویژه دو برند اصلی ایرانی که برخی از سایز‌های آن‌ها در بسیاری از نقاط کشور نایاب است. عده‌ای می‌گویند این کاهش عرضه به این دلیل است که تولیدکنندگان می‌خواهند قیمت‌ها را بالا ببرند.

قیمت پوشک از شهریور تا امروز بیش از دو برابر شده است. این تغییرات قیمتی به ویژه در سایز‌های بزرگتر بارز است. مخصوصا پوشک‌های سایز پنج و شش که متقاضی زیادی هم دارد.

پوشک شورتی سایز ۶ یکی از برند‌های مشهور ایرانی حاوی ۱۵ عدد، در شهریور ماه حدود ۴۰ هزار تومان بود و حالا به ۹۰ هزار تومان رسیده است. یا پوشک سایز ۴ همان برند در شهریور حدود ۷۰ هزار تومان بود و حالا به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

این افزایش قیمت فاصله پوشک‌های داخلی و خارجی را کمی کاهش داده با این حال قیمت پوشک‌های خارجی همچنان برای بیشتر متقاضیان بسیار گران است. پوشک‌های خارجی نیز از شهریور با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. پوشک ۲۶ عددی سایز شش یک برند مشهور خارجی ۲۳۰ هزار تومان است.

پوشک ۴۵ عددی سایز همان برند نیز حدود ۲۰۵ هزار تومان است.

در سایز‌های یک تا سه قیمت‌ها ثبات بیشتری داشته‌اند و البته کمیاب هم نیستند. با این حال سایز‌های یک تا سه نیز در روز‌های اخیر با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. مثلا سایز یک ۴۰ عددی یکی از برند‌های داخلی از ۴۳ هزار تومان به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت در طول دو هفته اتفاق افتاده است.

یکی از مسائل بازار پوشک این است که کیفیت اهمیت بالایی دارد، پوشک بی‌کیفیت برای نوزاد و بچه حساسیت‌زاست و خوانواده‌ها کمتر میل به خرید آن‌ها دارند. به جز دو یا سه برند داخلی اکثر پوشک‌های تولید داخل با این مسئله روبه‌رو‌اند و نمی‌توانند رضایت خریدار را جلب کنند.

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: