کد خبر: ۲۶۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹
محمد نهاوندیان خبر داد
دولت برای جبران کاهش درآمدهای صاحبان بسیاری از کسب و کارهای خرد که به دلیل شیوع بیماری کرونا در جامعه متوقف شده‌اند تصمیماتی را اتخاذ کرده است که بر اساس یکی از این تصمیمات افرادی که هیچ ممر درآمدی ندارند، شناسایی شده‌اند و کمک‌هایی به آنها پرداخت خواهد شد.
۱۴ تصمیم مهم دولت برای خانوارهای بدون درآمد و کسب‌وکارهاقلم‌نیوز: در این راستا محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهوری از ۱۴ تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای خانوارهای بدون درآمد ثابت و کسب‌وکارها خبر داد که با محدودیت‌های اخیر، درآمدشان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. محمد نهاوندیان اظهار داشت: دو مورد از این ۱۴ تصمیم ناظر به خانواده‌هایی است که درآمدشان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، همچنین ۹ مورد برای عموم کسب‌و کارها و ۳ مورد برای کسب‌وکارهایی است که به‌طور شدید آسیب می‌بینند. به گفته وی، خانواده‌هایی که بر اساس منطق این تصمیم با تعطیلی در شهرهای با وضعیت قرمز برای گروه‌های دو، سه و چهار و در شهرهای نارنجی برای کسب‌وکارهای گروه سه و چهار روبه‌رو می‌شوند، خانوارهایی محسوب می‌شوند که درآمد ثابت ندارند و بیشتر صدمه می‌بینند.

نهاوندیان توضیح‌ داد: این خانوارها شناسایی شده‌اند که جمعیت ۳۰ میلیون نفر از مجموع جامعه را شامل می‌شوند. به گفته این مقام مسوول، دو اقدامی که برای این خانواده‌ها پیش‌بینی شده یکی، پرداخت یک میلیون تومان تسهیلات به جامعه ۳۰ میلیونی یاد شده است که کارمزد آن را دولت تقبل خواهد کرد و اقساط آن، بدون نیاز به پرداخت از سوی خانوارها از محل حساب یارانه و یارانه معیشتی افراد برداشت خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: اقدام دوم، از آذرماه تا پایان امسال ماهانه به هر یک از اعضای خانوارها معادل ۱۰۰ هزار تومان به سرپرست خانوارها پرداخت می‌شود تا جبران بخشی از کاهش درآمدهای‌شان باشد. معاون اقتصادی رییس‌جمهوری در ارتباط با کسب‌وکارها نیز افزود: برای همه کسب‌وکارها مقرر شد عملیات اجرایی وصول مالیات مستقیم تا بهمن‌ماه متوقف شود و برای صدور یا تجدید پروانه‌های کسب‌و کار واحدهای اقتصادی اشخاص حقیقی، نیازی به اخذ گواهی پرداخت مالیاتی نخواهند داشت. وی گفت: اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده که هر سه ماه یک‌بار باید تسلیم شود، مقرر شد به مدت یک ماه برای سه ماهه سوم و چهارم امسال تمدید شود. نهاوندیان افزود: در خصوص جرایم پرداخت نشده بدهی مالیاتی و عوارض که مهلتی برای آن در نظر گرفته شده بود، مقرر شد بخشودگی آن به شرط پرداخت همه آن تداوم یابد.

وی بیان‌ داشت: مهلت قانونی برای اعتراض به مالیات‌های ابلاغی نیز به مدت یک‌ماه و نیم تمدید خواهد شد. معاون اقتصادی رییس‌جمهوری اظهار داشت: در خصوص مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی، اگر این مهلت برای آذر و دی‌ماه باشد، تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود، همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده‌شان تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود. وی گفت: همه مجوزهایی که لازم بوده دستگاه‌ها صادر کنند، اگر مهلت این مجوزها تا اول بهمن‌ماه به پایان می‌رسد، اتوماتیک‌وار تا پایان بهمن تمدید می‌شود. وی خاطرنشان ‌کرد: پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها نیز تا ابتدای بهمن‌ماه تمدید می‌شود. وی همچنین در خصوص سه موردی که برای کسب‌و کارهای به ‌شدت آسیب دیده طراحی شده، گفت: در این راستا ۱۴ رسته شغلی شناسایی شده‌اند.

وی ادامه ‌داد: برای این دسته از واحدها، از آنجایی که ممکن است مشکلاتی در اقساط وام‌های‌شان به وجود آید، اقساط تسهیلات با موعد آذرماه یک ماه تنفس خواهد داشت، همچنین قسط آذرماه به پایان دوره منتقل شده و مشمول جریمه تاخیر نخواهد شد. وی اظهار داشت: چنانچه در فاصله آذرماه و تعطیلی کسب‌و کارها، مشکلات مالی به نحوی شد که فرد یا افرادی با چک برگشتی روبه‌رو شدند و نتوانستند به موقع پرداختی داشته باشند، با مراجعه به بانک می‌توانند آثار مترتب بر چک برگشتی و تبعات آن را پاک کنند.

نهاوندیان خاطرنشان ‌کرد: در این واحدها، قبوض گاز که پرداخت گاز آنها از ابتدای آذرماه تا پایان دی‌ماه است به مدت دو ماه تمدید می‌شود. وی در پایان ابراز امیدواری کرد با این تدابیر کمی از فشارها به کسب‌وکارها کاسته شود و با یک عزم ملی و رعایت توصیه‌های بهداشتی مسوولان بهداشت و درمان، بتوان از اوج‌گیری مجدد ابتلا به کرونا جلوگیری کرد. بر اساس این گزارش، رییس‌جمهوری روز شنبه اول آذر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از اقدام‌های جبرانی دولت به خانوارها در شرایط کرونایی خبر داد و گفت: تا پایان سال به نزدیک ۳۰ میلیون نفر ماهانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: