کد خبر: ۲۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹

قلم‌نیوز: هنگامی که کسب قدرت به هر قیمتی ولو تضعیف کشور هدف شد، باید شاهد اتفاقات و اظهار نظرات عجیب و غریبی شویم. برخی افراد چنان در دشمنی با دولت و غیرخودشان غرق می‌شوند که حتی متوجه تبعات اظهارات و تصمیم‌های خود نمی‌شوند.

اخیراً یکی از کارشناسان اصول‌گرا در زمینه سیاست خارجی به نکته عجیبی اشاره کرده و در توییتر گفته است که: «دموکرات‌ها ممکن است فلان پول بلوکه شده ایران در یک کشور را آزاد کند تا یک جناح بتواند در انتخابات ۱۴۰۰ بگوید ما پول‌های ایران را آزاد کردیم!»

بنده در اینجا از منظر دیگری نقد می‌کنم. فرض کنیم که نوشته وی از منطق درستی تبعیت می‌کند. در این صورت و براساس همین منطق دیگران خواهند گفت که ترامپ به این دلیل ایران را تحریم می‌کرد که اولاً؛ این کاسبان تحریم از این راه ارتزاق کنند، ثانیاً با تحریم به مردم ایران پیام دهد که به طرفداران مذاکره رأی ندهید، زیرا ما اهل مذاکره نیستیم، بهتر است به طرفداران مقابله و جنگ طلب رأی دهید.

اتفاقاً این برداشت از یک جهت کاملاً هم مطابق واقعیت است. زیرا این آقای اصول‌گرا چرا از انتخاب بایدن ناراحت شده؟ طبیعی است که در انتخابات آمریکا، یا باید بایدن انتخاب می‌شد یا ترامپ. پس کسی که از انتخاب بایدن ناراحت است، حتماً دوست دارد ترامپ انتخاب شود و انتخاب او را به نفع جریان اصول‌گرایی می‌داند و الا هیچ دلیل دیگری بر ترجیح ترامپ به بایدن وجود ندارد.

پس منطقاً مطابق منطق ایشان می‌توان نتیجه گرفت که اگر ترامپ انتخاب می‌شد باید می‌گفتیم که: «ترامپ نه فقط ممکن، بلکه قطعی است که تحریم‌ها را علیه ایران تشدید می‌کند تا در داخل ایران یک جناح بتواند در ۱۴۰۰ بگوید، دیدید که گفتگو با آمریکا مفید نبود، پس به ما رأی دهید.»

یا «ترامپ نه فقط ممکن، بلکه قطعی است که تحریم‌ها را علیه ایران تشدید می‌کند تا یک مجموعه کاسب تحریم بتوانند از این طریق بیش‌تر از پیش، به جیب بزنند.»

گزاره‌های اولیه این آقای تحلیل‌گر، فقط یک ادعا است که باید ثابت کرد، حتی اگر ثابت هم بشود، بهتر از حالت مقابل آن است که بنده نوشتم. ولی گزاره‌هایی که بنده نوشتم نتیجه منطقی از گزاره او است و درستی آن را باید از دیدگاه و منطق این جماعت قطعی و معتبر تلقی کرد.

نتیجه دیگری که می‌توان گرفت این است که این جماعت برای آزاد نشدن اموال ایران حتماً خواهند کوشید که از یک طرف تیم بایدن را قانع کنند تا مبادا چنین رفتاری را مرتکب شود و خواهند کوشید که او سیاست ترامپ را ادامه دهد تا به نفع آنان باشد. یا آنکه در داخل و خارج کشور دست به اقداماتی خواهند زد که بایدن را در مسیر مورد نظر خودشان که حفظ تحریم‌ها است قرار دهند. به قول برخی ناظران ممکن است در دو ماه باقی مانده تا آمدن بایدن اقدامات خطرناکی کنند که به‌نظر من با آمدن بایدن هم دست از این کار بر نخواهند داشت.

همه این رفتار‌ها محصول کوشش افراطی برای کسب قدرت با هر وسیله‌ای است. به همین علت برخی از آنان یکی از رذل‌ترین مقامات سیاسی جهان یعنی ترامپ را در نوشته‌های خود چنان بالا می‌برند که گویی او فرشته نجات آدمیان است که معاذالله از سوی خداوند به زمین آمده است؟!

این جماعت کسانی هستند که مخالفان خود را با برچسب غرب‌زده و خودباخته در برابر غرب متهم می‌کنند، ولی هم‌زمان ترامپ را منجی خود می‌دانند. اتفاقاً درست هم فکر می‌کنند، ترامپ منجی آنان است. فقط باید دست‌مریزادی به اراده‌ای گفت که شر او را از سر بشریت کم کرد.

شاید ویروس کرونا این بار در نقش مثبت خود وارد معادلات سیاسی شد. احتمالاً اگر کرونا نبود ترامپ دو باره انتخاب می‌شد. اینجاست که باید به فکر این گزاره بود که: «چه بسیار چیز‌هایی که از آن کراهت دارید، ولی برای شما خیر است و چه بسیار چیز‌هایی که دوست دارید، ولی برای شما شر است.»

عاشقان شرمنده ترامپ صداقت به خرج دهند و صریح‌تر بگویند که چرا با اسراییل و عربستان در این باره همسو شده‌اند؟

همه این‌ها به معنای مثبت دانستن بایدن نیست. او هم دنبال منافع خود و کشورش است. فرقش برای جهان از جمله ایران این است که فرصتی را برای بازسازی سیاسی فراهم می‌کند. فرصتی که در زمان ترامپ نبود و اکنون می‌توان استفاده کرد اگر بشود.

منبع:اعتماد

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: