کد خبر: ۲۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹
گزارشی تکان‌دهنده در آستانه نشست گروه ۲۰ به میزبانی ریاض از آزار جنسی زنان زندانی با حضور خاندان سعودی از جمله برادر ولیعهد عربستان پرده‌برداری کرده است.
قلم‌نیوز:«بارونس هلنا کندی» وکیل اسکاتلندی حقوق بشر در گزارشی ۴۰ صفحه‌ای که روزنامه انگلیسی «دیلی میل» آن را یک گزارش تکان‌دهنده توصیف کرد، به گوشه‌ای از آزارهای جنسی بازپرس‌های سعودی علیه فعالان حقوق زنان که در زندانهای عربستان بازداشت بوده‌اند اشاره کرد و خواستار تحریم نشست آتی سران اقتصادی جهان موسوم به گروه ۲۰ (G۲۰) در ریاض شد.

در بخشی از این گزارش آمده است که بازپرسان سعودی، فعالان حقوق زنان را در زندان‌های عربستان سعودی وادار به انجام رفتارهای غیراخلاقی و خارج از عرف می‌کردند و سپس آنها را از سقف آویزان کرده و به آنها شوک الکتریکی وارد می‌کردند.

این وکیل حقوق بشر تصریح کرد که زنان در زندانهای سعودی وادار به تماشای تصاویر مستهجن می‌شدند و بازپرسان سعودی آنها را به تجاوز تهدید می‌کردند، آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند و از سقف آویزان کرده و به آنها شوک الکتریکی وارد می‌کردند.

کندی همچنین با اشاره به اقدامات غیرانسانی بازپرس‌های سعودی از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا نشست اوایل هفته گروه ۲۰ به میزبانی عربستان سعودی را در صورت عدم آزادی فعالان حقوق زنان بایکوت کنند.

در بخشی از این گزارش مبسوط به جزئیات پرونده‌های فعالان زن بازداشت شده و سوء‌رفتار بازپرس‌های سعودی با آنها اشاره شده که در یکی از موارد، بازجویی از یکی از زنان بازداشتی، با نظارت «سعود القحطانی» عضو چرخه داخلی ولیعهد عربستان و متهم به هماهنگی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی، انجام گرفته است.

در این گزارش آمده است که القحطانی به یکی از زنان بازداشت‌ شده گفته است: «هرکاری بخواهم با تو می‌کنم و سپس تو را تکه تکه می‌کنم و سیفون توالت را می‌کشم».

یکی دیگر از فعالان حقوق زنان مدعی شده است که جلسات بازپرسی وی با نظارت «خالد بن سلمان» برادر کوچکتر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان انجام می‌گرفت که در جلسات بازپرسی با افتخار به جایگاه قدرت خود می‌گفت: «می‌دانی من چه کسی هستم؟ من شاهزاده خالد بن سلمان، سفیر (عربستان) در آمریکا هستم و هرکار که دوست داشته باشم می‌توانم با تو انجام دهم».

طبق این گزارش، زندانیان اغلب بین زندان ذهبان در نزدیکی جده منتقل می‌شدند.

بارونس کندی در بخشی از گزارش خود تصریح کرد که ریاض، تعداد زیادی از توافقات و معاهدات حقوق بشری را که به امضا درآورده از طریق سوء‌رفتار با زنان نقض کرده است.

این وکیل اسکاتلندی در مقدمه گزارش خود تحت عنوان «لکه‌ای بر رهبران جهان و نشست G۲۰ در عربستان سعودی: بازداشت‌ها و شکنجه شرم‌آور زنان سعودی»، تصریح کرده است: «این نقض غیرقابل پذیرش انسانیت است».

این وکیل حقوق بشر به طور خاص از بریتانیا درخواست کرد که نشست گروه ۲۰ را بایکوت کند و در این خصوص گفت: «تنها به واسطه آنکا افراد شرکای تجاری شما هستند، چنین مجوزی را برای تخطی از انسانیت صادر نمی‌کند. از آنهایی که قصد شرکت در نشست G۲۰ را دارند، درخواست می‌کنم که بگویند: "ما تنها زمانی در این نشست به میزبانی ولیعهد عربستان مشارکت می‌کنیم که شما این زنان را آزاد کنید».

اوایل ماه جاری میلادی، سفیر عربستان در انگلیس اعلام کرد که فعالان زن مورد عفو قرار می‌گیرند و قبل از نشست گروه ۲۰ آزاد می‌شوند، اما فعالان حقوق بشری، این اظهارات را یک نمایش تبلیغاتی توصیف کردند.

منبع: فارس

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: