کد خبر: ۲۵۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹
بازارهای جهانی در روزهای اخیر و درپی مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در روند اصلاح قرار گرفتند و این در حالی است که خبر کشف واکسن کرونا نیز تغییراتی را برای اقتصاد جهانی به همراه داشته است. آنطور که گفته می‌شود انتشار این خبر سکته طلا و خیز بورس‌های جهانی و بازارهای دارایی را به همراه داشت، بررسی عملکرد بازارها نشان می‌دهد سرمایه‌ها از پناهگاه امن یعنی طلا خارج شده و مسیر حرکت در بازارهای مالی یا دارایی را در پیش گرفته‌اند.
قلم‌نیوز:حال با توجه به خبرهایی درخصوص ساخت واکسن کرونا باید دید که اقتصاد ایران به چه سمت‌وسویی حرکت می‌کند؟

19 آبان‌ماه انتشار خبر امیدوارکننده ساخت و تولید واکسن کرونا، موج مثبتی را در بازارهای جهانی ایجاد کرد و قیمت انس جهانی طلا در کمتر از دو ساعت ۹۰ دلار سقوط کرد. این در حالی است که رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز از حضور واکسن‌های ایرانی کرونا در جمع فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی خبر داد. کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشته است: «واکسن‌های ایرانی کرونا در جمع فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی»

با رسانه‌ای شدن این اخبار کارشناسان و تحلیلگران روند حرکتی بازاهای جهانی را مثبت ارزیابی کرده و بر این باورند که بازارهای داخلی نیز از این روند متاثر خواهد شد. سیاوش غیبی‌پور، دکترای اقتصاد با اشاره به انتشار خبر تولید واکسن کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهان و ایران به «ابتکار» گفت: خبر کشف واکسن کرونا تاثیراتی بر شرکت‌های بزرگ می‌گذارد، شرکت آمازون و برخی دیگر از شرکت‌ها در شرایط کرونایی رشد پیدا کرده و سهام این شرکت‌ها با رشد همراه بوده است.

زمانی که خبر موفقیت واکسن کرونا اعلام شد حدود 6 درصد سهام آمازون و چند شرکت دیگر که در دوران کرونا پیشرفت‌های چشم‌گیری داشتند افت کرد و دلیل اقتصادی آن، این است که در شرایط کرونا مسیری از انتظارات مصرف‌کنندگان و بازار شکل می‌گیرد و افراد در این مسیر گزینه‌ها را انتخاب می‌کنند، بنابراین هنگامی که یک جهش علمی پیش آید انتظارات و مسیر عوض می‌شود و اعتماد به بازار مجازی و تکیه به کسب‌وکار آنلاین کاهش پید می‌کند. این کارشناس اقتصادی با بررسی روند بازارهای داخلی ادامه داد: بازارهای اقتصادی ایران نیز در پی انتشار خبر تولید واکسن کرونا چه داخلی و چه خارجی از خود واکنش‌هایی نشان می‌دهد، به عبارتی دیگر اعلام موفقیت ساخت واکسن کرونا باعث می‌شود ابر سیاه از سر فعالیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اشتغال و تجارت برداشته ‌شود و مشکلات به وجود آمده کاهش یابد.

غیبی‌پور با بیان این مسئله که اقتصاد ایران در مقابل دو مانع قرار دارد، گفت: اکنون اقتصاد ایران با دو مانع تحریم و کرونا روبه‌رو است و اعلام موفقیت این واکسن می‌تواند شرایط بهتری را برای کشور رقم بزند. به بیانی دقیق‌تر با توزیع واکسن کرونا در ابتدا ما تغییراتی را در مصرف بودجه‌های دولتی شاهد خواهیم بود و بودجه‌هایی که صرف مقابله با این ویروس می‌شد پس از توزیع واکسن و مهار این ویروس به سمت طرح‌های دیگر می‌رود و توجه از متمرکز شدن بر این موضوع برداشته می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد تغییرات در بخش سرمایه‌گذاری ادامه داد: علاوه ‌بر بودجه‌های دولتی ما شاهد تغییراتی در بخش سرمایه‌گذاری و تولید نیز خواهیم بود. ما باید بدانیم که بخش خصوصی با آینده‌نگری اقدام به سرمایه‌گذاری و تولید می‌کند و وقتی نگاه به آینده با بهبود و سلامت جامعه همراه باشد حتما تغییراتی در مسیر سرمایه‌گذاری و تولید به وجود می‌آید.

البته باید توجه داشت که در کوتاهمدت ممکن است شوک‌هایی در برخی از کسب‌وکارها ایجاد ‌شود اما در بلندمدت مسیر اقتصاد اصلاح شده و قفلی از بن‌بست‌ رکود اقتصادی باز می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهبود اقتصادی ناشی از تولید واکسن کرونا می‌تواند فعالیت دلالان را مهار کند یا خیر، گفت: ما باید بدانیم هر بخشی که با معضل دونرخی بودن همراه باشد، شبکه فساد و دلالی شکل می‌گیرد. در شرایطی که فاصله دو نرخ در بازارهای اقتصادی به خصوص بازار ارز زیاد باشد سوداگری به وجود می‌آید و انتشار هیچ خبری نمی‌تواند این شبکه را کنترل کند. او گفت: هنگامی که بازار از حالت شفافیت خارج شود، بحث سوداگری و دلالی حاکم ‌شده و تا زمانی که انحصار باشد انحصارگر به دنبال افزایش سهم خود در بازار است و این انحصارگر به قیمت‌گذار در بازار تبدیل می‌شود. اما وقتی بازار به سمت رقابتی پیش برود و فاصله قیمتی کمتر شده و بازار قیمت را تعیین می‫کند، در این شرایط سوداگری در اقتصاد خود به خود کاهش می‌یابد.

منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: