کد خبر: ۲۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹
بورس هفته آینده چه خواهد شد؟
در آخرین روز هفته بورس تهران رشد بسیار کم عمقی را تجربه کرد و و رشد ۹ هزار و ۱۱۷ واحدی، به کار خود پایان داد و شاخص، رقم یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۵۹ واحدی را به ثبت رساند.
قلم‌نیوز:در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹، شاخص بورس با رشد ۹ هزار و ۱۱۷ واحدی به یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۵۹ واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن ۱۰۶ واحد رشد کرد و به ۳۶۴ هزار و ۹۹۱ واحد رسید.امروز در بورس، ۹۳۵ هزار و ۲۴۴ معامله انجام شده و نمادهای فملی، کگل، فولاد، کچاد، پارس، خودرو و حکشتی نیز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

اما بورس هفته آینده چه خواهد شد؟

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در توضیح شرایط کنونی بورس و پیش بینی وضعیت شاخص در هفته آینده گفت:در روزهای اخیر شاهد تجمع برخی سهامداران در اعتراض به وضعیت موجود نیز بودیم اما نکته اینجاست که به نظر من دامنه بحران جمع شده است و با تدابیر صورت گرفته حقوقی ها دیگر امکان فعالیت غیر عادی ندارند. وی در توضیح این مطلب افزود: دو دستورالعمل صاد شده است دال بر اینکه حقوقی‌ها صف‌ را تشکیل ندهند به هر حال تشکیل صف مردم می ترسند و وقتی این شرایط محدود شود، بازار بازخواهد گشت.

وی ادامه داد: تصمیماتی مانند صدور مجوز افزایش سرمایه نیز با تاخیر صورت گرفت و این باعث شد که خیلی‌ها ناراضی باشند. من معتقدم صف‌های فروشی که حقوقی‌ها درست می‌کردند نتیجه خوبی نداشت به هر حال آنها می‌خواستند سهام حقیقی ها را با بهترین قیمت خریداری کنند.اتفاقا صدور همین دستورالعمل‌ها در شرایط کنونی مانعی بر سر راه تکرار ماجراست.

او گفت: شرایط موجود در کشور باعث شد وزیر اقتصاد و بقیه مدیران به این نتیجه برسند که باید جلوی حقوقی‌ها را بگیرند و درست وقتی این تصمیم اجرایی شد، بازار برگشت را آغاز کرد. صفاری در پاسخ به این سئوال که در گذشته نیز بارها کارشناسان پیش‌بینی کردند بازار برمی‌گردد اما بازار همچنان برای چهارمین ماه متوالی می‌ریزد؟گفت: شک نکنید که بازار مثبت خواهد بود. چون شرایط اصلاح شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر می‌رسد سهم‌های مانند شستا که نمادشان بسته است، باید باز شوند تا شرایط متعادل گردد.

او در جواب این سئوال که بورس هفته بعد چه خواهد شد؟گفت:من تصور می‌کنم هفته بعد بورس مثبت خواهد بود. وی گفت: مشکل اصلی بورس تهران این بود که مسئولین ما به شاخص وابسته بودند تا به نقدشوندگی. همه عوامل سبب شد ریسک نقدشوندگی بازار به شدت بالا برود و همین عوامل باعث شد بازار منفی شود. در این شرایط نیز امیدوارم محکم جلوی حقوقی‌ها را بگیرند تا دیگر صف‌های فروش درست نکنند و افزایش سرمایه شرکت‌هایی که برای تجدید ارزیابی در سازمان هستنیز به جریان بیفتد. همه این ها سبب می شود طرف تقاضا که این حجم عظیم نقدینگی را از بازار بیرون برد،تقویت شود و امید به بازار برگردد.

این کارشناس اضافه کرد: شک نکنید که بازار مثبت خواهد شد. همین امروز اتفاق خوبی افتاد و ۱۳ هزار میلیارد معامله در بورس صورت گرفت. اگر شنبه نیز همین میزان معامله صورت گیرد، بازار مثبت خواهد شد. اتفاقات امروز و دیروز نشان داد که اتفاقا حقیقی‌ها فروشنده نیستند و باید زودتر تصمیماتی برای ساماندهی حقوقی‌ها اتخاذ می‌شد.  

وی به اظهارات صریح وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص نرخ بهره اشاره کرد و گفت: اعلام اینکه نرخ بهره بالا نمی‌رود تکلیف بورس را روشن کرد ،به هر حال بازار پول و بازار سرمایه دو رقیب هستند و نرخ بهره تعیین کننده‌ وضعیت بورس است.

 به گفته وی دو عامل مهار تکذیب افزایش نرخ سود بانکی و مهار حقوقی‌ها سرنوشت بورس را تغییر می‌دهند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: