کد خبر: ۲۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹
"برای اولین بار در تاریخ آمریکا، یک رئیس‌جمهوری مشغول به کار از اذعان به شکست خودداری می‌کند، آن هم در وضعیتی که به شکلی آشکار و بی چون و چرا در یک انتخابات ریاست جمهوری باخته است. همین عاملی شده تا ناظران، شهروندان و کارشناسان نگران شوند که شاید ترامپ به نوعی برای به راه انداختن کودتا آماده می‌شود، یا شاید دوباره از هوادارانش بخواهد تا برای حفظ حاکمیتش دست به خشونت بزنند."

«نیکول کارلیس» در مطلبی برای مجله «سالن» با اشاره به تاکید چندین و چند باره دونالد ترامپ مبنی بر پیروزی در انتخابات سوم نوامبر نوشت: «گرچه چنین اتفاقاتی قابل توجه و هشداردهنده به شمار می‌روند اما قطعا در حوزه جهانی بی‌سابقه نیستند؛ ایالات متحده اغلب در فرایند دموکراتیک سایر کشورها دخالت می‌کند و اغلب آن را به منظور تحریک کودتا یا تحریک شهروندان به بدبینی به حزب حاکم تضعیف می‌کند، همانطور که منافع آمریکا سال گذشته در بولیوی ایجاب کرد.

آنچه بی‌سابقه به نظر می‌رسد، وقوع چنین اتفاقی در ایالات متحده آمریکاست. قطعا ما انتخابات‌های ریاست جمهوری گزنده و جنجالی داشته‌ایم، از جمله در سال ۲۰۰۰. علاوه بر این، بنیانگذاران آمریکا چنین موردی را پیش‌بینی می‌کردند؛ همانطور که همکارم ماتئو روزسا گفته بود، در اوایل تاریخ آمریکا، جورج واشنگتن به آمریکایی‌ها علیه انتخاب رئیس‌جمهوری که از کناره‌گیری امتناع کند، هشدار داده بود.

اما به لحاظ تاریخی، ترامپ اولین رئیس‌جمهوری است که از اذعان به شکست امتناع می‌کند و همین موجب شده تا برخی گمان کنند که او بستر را برای وقوع کودتا آماده کرده است. از روز شنبه که نتایج انتخابات تقریبا روشن شد، ترامپ بارها با انتشار توییت‌هایی مدعی شده است که راهی برای ابطال آرای شمارش شده وجود دارد. علاوه بر اینکه او به شکست اذعان ندارد، او به مبارزه بر سر نتایج انتخابات از طریق شکایت‌های حقوقی هم وعده می‌دهد.

همانطور که بارتون گلمان پیش از انتخابات در مجله آتلانتیک نوشته بود، احتمال اینکه او به شکست اذعان نکند، یک پیش‌گویی بود که اکنون درست از آب درآمده است. گلمان نوشته: اگر بایدن آرای الکترال کافی در انتخابات به دست آورد اما ترامپ قدرت را واگذار نکند، ما هیچ فرایندی برای پایان دادن به این جنجال انتخاباتی نداریم. وقایع بی‌پایانی در هر انتخابات برای بهره‌برداری وکلا وجود دارد.

حالا که یک هفته از انتخابات گذشته است، نظرات متفاوتی درباره اقدامات احتمالی دونالد ترامپ وجود دارد و اینکه با توجه به اختیار سیاسی محدود او، چه کارهایی محتمل به نظر می‌رسد.

در حالی که وقوع یک کودتا قریب‌الوقوع نیست، برخی نگرانند که دروغ‌های انتخاباتی بی‌اساس ترامپ اعتماد به دموکراسی را نابود کند. برخی از کارشناسان سیاسی استدلال می‌کنند که به جای یک کودتا، ما باید بیشتر نگران ادعاهای بی‌اساس ترامپ باشیم که اعتقاد به دموکراسی را نابود می‌کند.

چنین اقداماتی، گاهی اولین گام در روند طولانی به سمت یک کودتا در آینده است؛ نوعی پلکان مرگ برای دموکراسی. همانطور که نظرسنجی تازه پولیتیکو – مورنینگ کانسالت نشان می‌دهد، ۷۰ درصد جمهوری‌خواهان باور ندارند که انتخابات ۲۰۲۰ "آزاد یا منصفانه" بوده باشد و این درصد هشداردهنده است.

با این حال الی میستال که حوزه دادگاه‌ها، سیستم عدالت کیفری و سیاست را برای روزنامه نیشن پوشش می‌دهد، در مطلبی گفت که بله ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات تلاش می‌کند اما بعید است موفق باشد. اصلی‌ترین دلیل آن است که هیچکدام از شکایت‌های ترامپ حاوی مدرکی از تقلب در آراء نیستند.

او نوشته: ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه ناظران انتخاباتی او در پنسیلوانیا اجازه دسترسی نداشتند، کاملا ناصحیح است و وکلای او مجبور می‌شوند که در دادگاه اذعان کنند که در اتاق حضور داشتند. آنها الان اینطور استدلال می‌کنند که در فاصله دوری از محل شمارش ایستاده بودند. راه‌حل این مساله آن است که آنها جلوتر بیایند، نه اینکه ده‌ها هزار رای باطل شود.

در حقیقت آنچه الی میستال استدلال می‌کند، این است که کمپین ترامپ می‌خواهد به نام شکایت، آمریکا را وارد ۷۰ روز آشوب کند. اما همانطور که میستال می‌گوید، اگر ترامپ یک کودتای تمام‌عیار به راه انداخته و از ارتش برای نگه داشتن خودش در قدرت استفاده کند، بله آن وقت ما وارد جنگ می‌شویم.

همانطور که آماندا مارکوت، ستون‌نویس مجله سالن می‌گوید، ظاهرا تلاش کودتای ترامپ چندان سازمان‌یافته نیست، چون واضح است که حمایت ژنرال‌ها را ندارد. مارکوت آن را به "نمایش یک دلقک" تشبیه می‌کند.

کودتا یک چیز است، اما جنگ داخلی چه؟ ذکر این نکته اهمیت دارد که ۷۱ میلیون آمریکایی به ترامپ رای دادند و ۷۶ میلیون طرفدار جو بایدن بودند. کشور ما بیش از سال ۲۰۱۶ دو دسته شده است. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که چنین تفرقه‌ای به حدی نیست که یک جنگ داخلی به راه بیندازد. 

همانطور که واشنگتن پست توضیح داده است، در حالی که آمریکایی‌ها با هم اختلاف‌نظر دارند، معمولا جنگ‌های داخلی زمانی به وقوع می‌پیوندند که "کشور ضعیف باشد." به عبارت دیگر، وقتی یک کشور هم‌زمان نرخ بالای فقر، فقدان اجرای قانون و قابلیت‌های ارتش برای کنترل شورش‌های مسلح را داشته باشد.

دیگران اما چندان خوش‌بین نیستند که وقوع یک جنگ داخلی در افق دید نباشد. ریچارد کریتنر در مطلبی برای مجله سالن می‌نویسد: مسائل منجر به اولین جنگ داخلی در آمریکا از بسیاری جهات حل نشده است. حل و فصل چنین مسائلی به ندرت مسالمت‌آمیز انجام می‌شود. همچنین نیروهای متخاصم خارجی و دیگر نیروهایی هستند که در این انتخابات مداخله می‌کنند. تمام عناصر وقوع یک جنگ داخلی اکنون در آمریکا مهیاست.

برخی از کارشناسان سیاسی هم معتقدند که ترامپ به دلایل سیاسی تلاش می‌کند تا همچنان پایگاه خودش را درگیر نگه دارد. با این حال، ادعا درباره تقلب انتخابات همچنان دموکراسی را تضعیف می‌کند. وندی شیلر،‌ رئیس دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه براون می‌گوید، ظاهر آنچه ترامپ انجام می‌دهد بیشتر به نفع جمهوری‌خواهان است.    

شیلر با اشاره به رقابت‌های آتی بر سر دو کرسی بلاتکلیف سنا در ایالت جورجیا نوشت: آنچه میچ‌ مک‌کانل انجام می‌دهد و می‌گوید، درباره حفظ آرای ترامپ برای حفظ کنترل کامل بر کرسی‌های سناست.»

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: