کد خبر: ۲۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹
بررسی داد و ستد امروز در بازار سرمایه:
معاملات امروز بازار سرمایه با وجود افت و خیز شاخص در نیمه نخست معاملات سرانجام با رشد ۹ هزار واحدی شاخص به پایان رسید.
قلم‌نیوز:همزمان با اعلام تزریق کمتر از یک هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه نمادهای لیدر گروه‌های خودرویی، بانکی و پالایشی حرکتی را در جهت مثبت آغاز کردند.

ثبت رشد بیش از هزار واحدی و سپس ثبت افت حدود ۲ هزار واحدی شاید امروز باز هم مانند سه ماه گذشته سایه‌ای از ناامیدی بر چهره سهامداران بازار سرمایه انداخت؛ اما در نهایت این افزایش تقاضا در نماد‌های شاخص ساز بود که معادلات را به سمت سنگین کردن کفه امید پیش برد.

هر چند که بازار سرمایه امروز نیز شاهد زشتی هایی از عرضه و رِنج کشی های سنگین در برخی نمادها بود، اما بالاخره زیبایی حمایت از نیمه نخست معاملات ظاهر گشت و به این ترتیب لیدر گروه‌های مختلف یکی پس از دیگری با جمع آوری صفوف فروش به سمت تعادل،صفر تابلو و سپس حرکت به سمت صف خرید پیش رفتند.

در این میان نمادهای خودرویی همچون خودرو و خساپا و سایر نمادهای این گروه به ویژه خپارس که برنامه افزایش سرمایه مطلوبی را ذر پیش دارد همچون دو روز گذشته پرتقاضا و مصمم تر ظاهر شدند.

افزایش تقاضا از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه به شکل محسوسی نمایان شد و این مساله در نمودار‌های شاخص کل و شاخص هم وزن که در زیر آمده قابل مشاهده است:

معاملات بورس

بر این اساس شاخص کل بورس امروز با رشد ۹ هزار و ۱۱۶ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۵۷ واحدی ایستاد. این رشد پس از کامبک مصمم شاخص از ارتفاع یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحدی رقم خورد که در زمان ۱۰:۳۰ دقیقه رخ داد.

اما نمادهای فملی، کگل، فولاد، کچاد، پارس، خودرو و حکشتی به ترتیب با اثرگذاری چشمگیر فملی بیشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص بورس گذاشتند.

کوتاه از فرابورس

نماگر آیفکس نیز که از نیمه کانال ۱۵ هزار واحد رشد کم توانی را آغاز کرده بود امروز نیز با رشد اندک ۷۹ واحدی در ارتفاع ۱۵ هزار و ۵۹۴ واحد قرار گرفت.

ارزش معاملات امروز فرابورس بیش از ۵ هزار میلیارد برآورد می‌شود.

 

معاملات فرابورس

اما بیشترین تاثیر شاخص فرابورس در معاملات امروز تحت تاثیر معاملات مثبت نمادهای آریا، کگهر، هرمز، وهور، زاگرس و غصینو بود و نماد صبا نیز به تاثیرگذاری منفی خود بر این شاخص ادامه داد.

اما در کلیت فرابورس نیز افزایش مشهود تقاضا نشان از حرکت این بازار به سمت رشد و صعود مجدد نماگر این بازار دارد.

تابلوی فرابورس

سهم حقوقی ها از معاملات امروز چقدر بود؟

حقوقی‌ها حدود ۲۳۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هفت هزار و ۶۴۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۶ درصد یعنی هزار و ۱۹۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۳ درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «لاستیک و پلاستیک» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: