کد خبر: ۲۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹
در روز‌های اخیر مجددا تعداد گلایه‌ها از سرعت پایین اینترنت افزایش یافته است. این برای اولین بار نیست که در شبکه‌های اجتماعی برخی کاربران از پایین بودن سرعت اینترنت گلایه می‌کنند. اما چه دلایلی ممکن است باعث این گلایه‌ها شده باشد؟
قلم‌نیوز:وضعیت مورد انتقاد از سوی کاربران درباره اینترنت در دوره‌های زمانی مختلف قابل مشاهده است. اسفند ماه سال گذشته نیز همین اتفاق افتاده بود که در آن مقطع زمانی (۲۱ اسفند ماه ۹۸) خبرگزاری وابسته به دولت، ایرنا گزارش داده بود: کیفیت مطلوب اینترنت در روز‌های قرنطینه از مطالبات جدی مردم از وزارت ارتباطات است. طی دو هفته گذشته نیز با اضافه شدن پهنای باند به اپراتور‌ها و اهدای ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان، این وزارتخانه سعی کرد مشکلاتی که وجود دارد را رفع کند. اما کاربران همچنان از کیفیت اینترنت گلایه دارند. یکی از اصلی‌ترین دلایل کندی اینترنت در برخی اپراتورها، اشباع شدن پهنای باند است.

طبق آن گزارش، از مجموع بیش از ۱۴۰۰مرکز مخابراتی کشور، تجهیزات انتقال شرکت مخابرات ایران در ۷۰مرکز نیازمند ارتقای سخت‌افزاری است.

سرعت اینترنت در ایران؛ دو مگ بر ثانیه!

کیفیت و سرعت اینترنت یکی از گلایه‌های جدی بسیاری از مردم در ایران است. حالا که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین گزارش از وضعیت کیفیت اینترنت را ارائه کرده، این ناراحتی‌ها تایید شده است. هر چند اختلافی هم در میان نظر گروهی از مردم با نتایج این گزارش وجود دارد.

پیوست در گزارشی که در این مورد منتشر کرده، نوشته است، اینترنت و رسیدن به کیفیت و سرعت بالا در ایران هیچ وقت به هم نمی‌رسند. این موضوع را گزارش اخیر وزارت ارتباطات در مورد وضعیت کیفیت اینترنت در کشور به خوبی نشان می‌دهد.

در حالی که حداقل در چند سال گذشته مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ضریب‌نفوذ و بالا رفتن میزان دسترسی به اینترنت در کشور و مخصوصا روستا‌ها گفته‌اند؛ اما کاربران از کیفیت پایین و قطع و وصل‌های مکرر سرویس اینترنتشان گله کرده‌اند؛ حالا هم اولین گزارش وزارت ارتباطات در مورد کیفیت نشان می‌دهد که حق با کاربران است تا جایی که بعد از سال‌ها صحبت از توسعه اینترنت، عمده میزان دسترسی به سرعت اینترنت براساس همین گزارش کمتر از ۲ مگابیت بر ثانیه است.

همین گزارش نشان می‌دهد که در حالی کاربران پیوسته از پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی خود شکایت دارند، این بسته‌ها با بی‌کیفیت‌ترین سرعت در اختیارشان قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش پیوست، بررسی کیفیت اینترنت براساس شاخص‌های سنجش کیفیت و تجربه مشتری در فناوری ADSL گویای آمار عجیب و شاید باورنکردنی است. در حالی که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پای پست‌های وزیر ارتباطات در اینستاگرام و توئیتر، از کیفیت بد اینترنت ثابت خود گلایه‌مند هستند، گزارش کیفیت رگولاتوری و حداقل روی کاغد نشان می‌دهد که کیفیت ADSL براساس پارامتر‌های سنجش کیفیت در وضعیت به مراتب بهتری از کیفیت اینترنت سیار است.

رمزگشایی از تلاش برای گران شدن اینترنت

در همین حال امروز روزنامه همشهری نیز گزارشی درباره گرانی اینترنت نوشته است. طبق این گزارش، شنیده‌های اخیر نشان می‌دهد پافشاری دو اپراتور کشور برای گران باقی‌ماندن بسته‌های اینترنت برای کاهش استفاده مردم از اینترنت بوده است. اگر این ادعای روزنامه همشهری تایید شود شاید این مساله با کیفیت پایین اینترنت نیز بی‌ارتباط نباشد. البته تاکنون کسی در این مورد اظهار نظر نکرده است.

روزنامه همشهری نوشته است: حدود سه ماه پس از بازگشــت قیمـت بسته‌های اینترنت موبایل به تعرفه‌های سابق خود حالا زمزمه‌های صورت گرفته و از میان گفتگو‌های تلویزیونی دلایل اصلی تلاش دو اپراتور مسلط کشور برای گران باقی ماندن بسته‌های اینترنت را نشان می‌دهد.

هر چند دو اپراتور مسلط کشور چند‌ماه قبل طی کاری که وزیر ارتباطات از آن به نام «تبانی» یاد کرد بسته‌های اینترنت را به‌شدت گران کردند، اما با پیگیری حدود یکماهه وزارت ارتباطات سرانجام قیمت اینترنت کاهش پیدا کرد و بسته‌های به صرفه و بلند‌مدت قابل خریداری شدند.

در روز‌های اخیر مقام‌های جناحی خاص، اما به تلاش دولت برای کاهش قیمت اینترنت موبایل اعتراض و انتقاد داشته‌اند! افراد این جناح اکنون در مصاحبه‌های خود می‌گویند که تلاش شد که به نفع پلتفرم‌های خارجی قیمت اینترنت گران شود، اما دولت قاطع جلوی این ماجرا ایستاد و نگذاشت.

آنچه از میان این کلمات مشخص می‌شود این است که گران کردن بسته‌های اینترنت در تابستان امسال از سوی دو اپراتور اصلی تلفن همراه کشور نه به‌خاطر مسائل مالی بلکه به‌خاطر تلاش برای یک فیلترینگ پنهان با سخت کردن دسترسی به اینترنت بوده است.

در شرایط کنونی اقتصادی و تحریم‌ها که دست مردم هر روز تنگ‌تر می‌شود گروهی تصمیم داشته‌اند که به‌خاطر فشار اقتصاد کنند که مردم قید دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را بزنند.

تابستان امسال بسته‌های بلندمدت اینترنت موبایل که اکثرا برای افراد به صرفه هستند از سوی دو اپراتور حذف شد و برخی بسته‌های دیگر هم افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی داشتند. اکنون به نظر می‌رسد این گرانی برای روانه کردن کاربران به پلتفرم‌های داخلی بوده است.

در شرایط کنونی اقتصادی و تحریم‌ها که دست مردم هر روز تنگ‌تر می‌شود گروهی تصمیم داشته‌اند که به‌خاطر فشار اقتصادی مردم قید دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را بزنند.

از مجموع حدود ۷۸ میلیون کاربر اینترنت پهن‌باند کشور ۶۹ میلیون نفر کاربر اینترنت موبایل هستند و واضح است افزایش ناگهانی و ۱۰۰ درصدی قیمت باعث مشکلات بسیار زیادی برای مردم به‌ویژه در دوران شیوع کرونا شده بود. این مسئله باعث شده بود که با اینکه زندگی بسیاری به اینترنت بستگی دارد گروهی مجبور شوند به‌خاطر گران بودن اینترنت قید ارتباط با شبکه جهانی را بزنند.

پیش از این مقام‌های وزارت ارتباطات هم اعلام کرده بودند که یکی از ادعا‌های اپراتور‌ها برای گران کردن ناگهانی و عجیب اینترنت موبایل حمایت از تولید محتوا و ترافیک داخلی است. حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این رابطه گفته بود: اپراتور‌ها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کرده‌اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند.

رئیس رگولاتوری اظهار کرد: اینکه اپراتور‌ها تصور می‌کنند با گران کردن ترافیک بین‌الملل، مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی می‌روند اشتباه محض است کما اینکه قبلاً در مورد ارزش‌افزوده آن را تجربه کرده‌ایم و نتیجه‌ای هم دربرنداشت.

کارشناسان آگاه به این حوزه هم در گفتگو با همشهری این مسئله را تأیید کرده‌اند. پوریا آسترکی، کارشناس شبکه‌های اجتماعی در این رابطه به همشهری می‌گوید: درواقع طی شرایط فعلی فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی صورت نمی‌گیرد، اما دسترسی کاربران با گران کردن ترافیک بین‌الملل محدود می‌شود. حتی پیش از این بسته‌های تشویقی اپراتور‌ها برای پلتفرم‌های متعلق به‌خودشان ازجمله سرویس‌های پخش ویدئو و فیلم نقض بی‌طرفی شبکه بوده است.

منبع: تجارت نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: