کد خبر: ۲۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹
۹ ماه از پاندمی کرونا در ایران و جهان می گذرد و هنوز هم متخصصان، محققان و ... راهی برای برون رفت از این بیماری پیدا نکردند؛ حتی هنوز ابعاد مختلف چگونگی شیوع، انتقال و علائم آن دقیق مشخص نیست و تنها پزشکان و مسئولان مردم را به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی دعوت می کنند، پروتکلی که در برخی مواقع امکان اجرای آن نیست.
قلم‌نیوز:فاصله گذاری اجتماعی در تاکیدات همه پزشکان و مسئولان برای پیشگیری از ابتلا و شیوع کرونا ویروس تجویز می شود اما در برخی مکان ها و زمان ها امکان رعایت این پروتکل وجود ندارد و یکی از این مکان ها، حمل ونقل عمومی است، اتوبوس و مترویی که تعدادشان متناسب با مسافرانش نیست و به همین دلیل در ساعت پیک تردد شاهد ازدحام تعداد مسافران هستیم که عملا رعایت هیچ پروتکلی را ممکن نمی سازد.

داستان کمبود واگن مترو و اتوبوس برای سرویس دهی مطلوب به مسافران همیشه بوده اما با شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی این مسئله حادتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفت و در اولین واکنش محسن هاشمی رئیس شورای شهر که روزگاری نه چندان دور  همه کاره مترو بود در اظهاراتی خواستار تعطیلی مترو شده و می گوید: سیستم هوادهی در داخل واگن‌ها ، هوا را پخش می‌کند و با تلفیق هوای داخل و بیرون قطار، این امر باعث هواسازی می‌شود که باید فکری به حال تهویه داخل واگن‌ها در روزهای کرونایی شد و اگر نتوان کاری کرد، باید فعالیت مترو متوقف شود.

باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با کرونا تنظیم کنیم

هاشمی مسئولان و مردم را به این موضوع حساس کرد و  با تاکید بر این‌که حمل و نقل عمومی منشأ انتشار کرونا در شهرهای بزرگ است اعلام می کند: ۳۰ الی ۴۰ درصد انتشار ویروس در حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد و تصور نکنید که تا چند ماه آینده کرونا می‌رود بلکه باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با کرونا تنظیم کنیم و نیازمند کمک بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم تا فاصله گذاری را رعایت کنیم.

بعد از آنکه رئیس شورای شهر تهران در مورد سیستم هوادهی مترو و تاثیر آن در شیوع کرونا هشدار داد، مسئولان شهرداری برآن شدند تا حداقل فاصله حرکت مترو را کاهش دهند تا مسافرگیری کمتری در قطار صورت گیرد اما مشکل دیرینه یعنی کمبود اتوبوس و قطار نمود بیشتری پیدا کرد و عملا مدیران شهرداری نتوانستند راهکاری اجرایی برای مهار این مهم پیدا کنند و همان زمان مناف هاشمی معاون حمل ونقل شهرداری تهران که متولی تمامی وسایل حمل ونقل عمومی در تهران است با تاکید بر لزوم کمک به خرید وسایل نقلیه جدی می افزاید: برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم بگونه ای که در حال حاضر  ۱۳۰۰  واگن در شبکه مترو داریم که ۲۰ درصد آنها نیز  در حال نگهداشت است.

به گفته وی، به همین اندازه برای رعایت پروتکل ها نیازمند واگن هستیم و در اتوبوسرانی نیز وضعیت اینگونه است که در حال حاضر ۵۹۰۰ اتوبوس در شبکه ناوگان داریم که بخشی از آن هم در حال تعمیرات است و به همین اندازه هم نیازمند اتوبوس کمکی هستیم.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم تاکید می کند: روزانه بیش از یک میلیون مسافر در مترو و ۸۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوس در پایتخت جابه‌جا می‌شوند و این حجم از تردد، کار مدیریت بیماری کرونا را دشوار کرده است.

به گزارش ایسنا، حرف و حدیث ها در مورد تاثیرگذاری مترو و اتوبوس در شیوع کرونا ادامه داشت تا اینکه سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام می کند: یکی از راه‌های گسترش زنجیره انتقال ویروس ازدحام افراد در مکان‌های سرپوشیده است پس رعایت توصیه‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین درخواست ما از هموطنان کشورمان این است که حتی الامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

وی با تاکید بر اینکه از سوار شدن به اتوبوس‌ها و یا واگن‌های مترو با جمعیت زیاد و با سیستم تهویه نامناسب به طور جد خودداری شود، ادامه می دهد: در صورت استفاده از مترو و یا اتوبوس حتما از ماسک استفاده کرده و نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری ۱.۵ تا ۲ متر اقدام کنند و از صحبت کردن در طول مسیر پرهیز کنند. همچنین هزینه سفر را به صورت غیرنقدی پرداخت کنند و حتی‌الامکان سعی کنند تا دستگیره، صندلی و سایر بخش‌های مترو یا اتوبوس را لمس نکنند.

بعد از هشدار و تایید مسئولان در مورد تاثیرات شبکه حمل و نقل بر روی شیوع کرونا، مسئولان دست نیاز به سمت دولت برداشته و خواهان تخصیص بودجه ای برای توسعه حمل ونقل عمومی شدند بگونه ای که محسن هاشمی رئیس شورای شهر بار دیگر به مسئولان شهرداری تهران توصیه می کند که لحاف تشک خود را در پاستور پهن کنند تا بتوانند مطالبات حمل ونقلی شهرداری را وصول کنند و واگن و اتوبوس نو برای تهران بیاورند اما وقتی تلاش هایشان با در بسته مواجه شد بحث اورهال و تعمیرات اساسی را در دستور کار قرار دادند، بگونه ای که فرنوشت نوبحت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران اعلام می کند که سال گذشته هر قطر مترو حدود ۱۵۰ کیلومتر پیمایش داشته و باید بسیاری از قطارها اورهال شوند.

از سویی دیگر محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز با تاکید بر اینکه رعایت فاصله گذاری در اتوبوس سخت تر است، ادامه می دهد: فاصله‌گذاری مسافران در اتوبوس امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم اما سعی کردیم با نصب برچسب بروی صندلی و داخل اتوبوس، حداقل محل ایستادن و نشستن مسافران را برای آنها در نظر بگیریم.

به گزارش ایسنا، آنطور که از شواهد بر می آید خبری از اتوبوس و واگن نو برای تزریق به ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و باید شهروندانمان در این روزهای پیک شیوع کرونا، مراقب این ویروس در مترو و اتوبوس باشند و حداقل خودمان فکری به حال سلامتی خودمان کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: