کد خبر: ۲۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹
خبر حذف علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی ایران و اضافه کردن نام علی اصغر مومنی به جای او به لیست داوران ایرانی، جامعه داوری را شوکه کرد.

قلم‌نیوز:علیرضا فغانی را از لیست بین‌المللی بیرون کشیدند! این خبر آنقدر به خودی خود شوکه‌کننده است که خودش می‌تواند مانند بمبی باشد که جامعه فوتبالی را می‌ترکاند. پرافتخارترین داور ایرانی که در رزومه خود قضاوت در بازی فینال لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۱۴، فینال جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵، فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵، فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو، نیمه‌نهایی جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۷ و رده‌بندی جام‌جهانی ۲۰۱۸ را دارد، حالا با تصمیم کمیته داوران از فهرست داوران بین‌المللی حذف شده است و با این تصمیم فغانی فرصت حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را از دست می‌دهد و این در نوع خودش برای جامعه داوری و فوتبال ایران یک نوع فاجعه محسوب می‌شود.

مهاجرت، بهانه حذف شدن!

فصل پیش بود که علیرضا فغانی خبر مهاجرت خود را رسماً اعلام کرد و این داور که به نظر می‌رسید دلخوری شدیدی از فضای حاکم بر فوتبال ایران دارد، تصمیم گرفت مثل فوتبالیست‌ها لژیونر شده و خودش را از فضای فوتبال ایران دور کند و این‌بار در کشور استرالیا سوت بزند. این مسأله به‌لحاظ بعد مالی هم می‌توانست برای فغانی که در ایران رقم ناچیزی را برای هر قضاوت می‌گرفت، خوب باشد.

خیلی‌ها بر این باور بودند این تصمیم فغانی نشان از اشباع شدن او از داوری است و او تقریباً به هر چیزی که می‌خواسته در این داوری رسیده! اما فغانی خودش چنین فرضیه‌ای را تأیید نکرد و تصمیم داشت در جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم درخششی دیگر داشته باشد، اما از روزی که او فوتبال ایران را ترک کرد زمزمه‌هایی مبنی بر کنار گذاشتنش از لیست بین‌المللی به گوش رسید. حتی در زمان ریاست هدایت ممبینی در کمیته داوران قرار بود این تصمیم اجرایی شود که بنا بر مصلحت جامعه داوری این تصمیم عملی نشد، اما خود فغانی ماجرای جلسه ممبینی با دیگر مسئولان فدراسیون را رسانه‌ای کرد تا دلخوری‌اش از او را آشکار کند.

بعد از ریاست ممبینی در کمیته داوران و حضور اسماعیل صفیری در این کمیته نیز بار دیگر خبر کنار گذاشتن فغانی از لیست بین‌المللی رسانه‌ای شد و حتی اینطور گفته شد موعود بنیادی‌فر و اطرافیانش هم اصرار زیادی به این ماجرا داشتند تا بتوانند جایگاه اولی فغانی را در لیست از آن خود کنند که باز هم این خبر تکذیب شد و اینطور وانمود کردند که در مورد لیست بین‌المللی داوران قرار نیست آب از آب تکان بخورد!

همه چیز از اتاق فکر اصفهانیان شروع شد

اما در میان همه این تکذیب‌ها در اتاق فکر کمیته داوران خبر‌های دیگری بود، چراکه این‌بار دوباره اصفهانیان صندلی ریاست کمیته داوران را پس گرفته بود و قصد داشت خودش لیست بین‌المللی داوری را تغییر دهد. پس در روز‌هایی که همه سرگرم فضای ناامن فوتبال به‌دلیل بیماری موذی کرونا بودند و هیچ‌کس حواسش به شرایط داوری نبود، در دو استان خبر‌های تازه‌ای بود که می‌توانست مانند بمبی لیست بین‌المللی را بترکاند. منصوریان در مشهد و مومنی در مازندران برای رفتن در لیست بین‌المللی تست دادند.

با گرفتن تست از این داوران پچ‌پچ‌ها شروع شد و هرکس حدس می‌زد کدام داور قرار است از لیست بیرون بیاید، اما هیچ‌کس حتی از خیالش هم رد نمی‌شد که نفر کنار گذاشته فغانی باشد. هفت داور (علیرضا فغانی، موعود بنیادی‌فر، بیژن حیدری، پیام حیدری، حسن اکرمی، وحید کاظمی و امیر عرب‌براقی) در لیست بین‌المللی هستند که ترتیب اسم این داوران در لیست، جایگاه بین‌المللی آن‌ها را نیز مشخص می‌کند. شاید در وهله اول تمام نگاه‌ها برای بیرون آمدن از لیست به نفرات آخر دوخته شده بود، اما چه کسی حدس می‌زد آن فرد، نفر اول لیست بین‌المللی و پرافتخارترین داور ایران باشد.

یک بام و دو هوا، حکایت قانون کمیته داوران!

اما چطور و با چه بهانه‌ای این داور از لیست بیرون آمد؟ اینطور که گفته می‌شود مسئولان کمیته داوران ادعا کردند هر داور برای اینکه در لیست بین‌المللی باشد باید ۱۰ قضاوت در لیگ برتر داشته باشد که فغانی به‌دلیل حضور در استرالیا قضاوتی نداشته و از نظر قانونی نمی‌تواند در لیست باشد، اما نکته اینجاست که فرد جایگزین یعنی علی‌اصغر مومنی که قرار است وارد لیست شود ۸ قضاوت در لیگ داشته و اگر بهانه کمیته داوران برای این ادعا درست باشد، مومنی هم از نظر قانونی نمی‌تواند در لیست قرار بگیرد.

به هر حال با هر ترفندی که کمیته داوران فغانی پرافتخار را از لیست بیرون کشید و فرصت حضور در جام‌جهانی بعدی را از او گرفت، فرصت حضور دو کمک‌داور ایرانی را هم در جام‌جهانی قطر سوزاند، چراکه اگر فغانی به جام‌جهانی نرود، محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی هم نمی‌توانند در این جام شرکت کنند و از این لحاظ سه نماینده ایران از جام‌جهانی حذف می‌شوند که این در نوع خودش فاجعه محسوب می‌شود.

نکته دیگر اینکه با حذف فغانی از لیست، نفر دوم یعنی موعود بنیادی‌فر نفر اول لیست می‌شود که بعید است حتی یکی از افتخارات فغانی را بتواند در آینده کسب کند. مثل اینکه کمیته داوران غیر از اینکه با بی‌تدبیری باعث خشکسالی در داوری ایران شده، تک‌ستاره این حرفه را هم سوزاند تا خیال‌شان راحت شود که ما دیگر سرمایه‌ای برای افتخار در سطح بین‌المللی نداریم.

  منبع:ایران ورزشی


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: