کد خبر: ۲۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹
رویترز در گزارشی بررسی کرد:
خبرگزاری رویترز در گزارشی با توجه به سیاست‌های دولت ترامپ در برابر ایران، به چالش های موجود بر سر راه جو بایدن برای تعامل با ایران به ویژه در زمینه توافق هسته ای پرداخت.
قلم‌نیوز: خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: هنگامی که دونالد ترامپ، ستاره یک برنامه تلویزیونی به عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد، به سرعت  ایران را به شخصیت بد اصلی ریاست جمهوری اش تبدیل کرده و در نهایت از توافق هسته ای که هدفش ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته ای بود خارج شد و ایران را در تنگنای اقتصادی قرار داد. 

رویترز ادامه داد: جو بایدن که شب گذشته در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در رقابت با ترامپ پیروز شد، پیش از این وعده داده بود که در صورت بازگشت ایران به پایبندی به تعهداتش در توافق هسته ای، به این توافق باز خواهد گشت. اما دیپلمات ها و تحلیل گران می گویند که احتمالا این موضوع یک شبه اتفاق نمی افتد به این دلیل که این دو کشور مخالف یکدیگر و بی اعتماد به هم، هریک خواستار تعهدات اضافه ای از طرف مقابل هستند. 
رابرت اِینهورن، یک کارشناس در زمینه کنترل تسلیحاتی در موسسه بروکینگز در این باره به رویترز گفت: بازگشت به پایبندی برای هر دو طرف آسان و سریع اتفاق نخواهد افتاد. ممکن است حدود شش ماه طول بکشد و ممکن است که اصلا به توافق نرسند. 

این خبرگزاری می نویسد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است که می خواهد آمریکا به توافق هسته ای بازگردد اما روز دوشنبه به شبکه سی. بی. اس گفت که «مشارکت دوباره به معنای مذاکره ی دوباره نیست» چرا که  «اگر می خواستیم این کار را(مذاکره) کنیم، چهار سال پیش با رئیس جمهور ترامپ انجام می دادیم». بایدن هم اظهار کرده است که بازگشت به توافق هسته ای  «یک نقطه شروع برای مذاکرات بعدی»  خواهد بود و واشنگتن پس از آن با متحدانش همکاری خواهد کرد تا توافق هسته ای را تقویت کرده،  گسترش داده و ''دیگر مسائل نگران کننده'' را نیز در آن مطرح کند. 
او پیش از این در ماه سپتامبر در یادداشتی در شبکه سی. ان. ان نوشته بود: اگر ایران تقابل را انتخاب کند، من آماده دفاع از منافع حیاتی و نظامیانمان هستم. اما آماده ام مسیر دیپلماسی را در پیش بگیرم،  اگر ایران هم گام هایی بردارد که نشان دهد آن هم آماده است. 
رویترز نوشت: ایران خواستار جبران «خسارت هایی» شده است که در اثر بازگردانی تحریم های آمریکا متحمل شده است و به طور تلویحی اشاره کرده است که واشنگتن باید هزینه عایدی های از دست رفته نفت را بپردازد و این جیزی است که برای هر رئیس جمهور آمریکا اگر غیرممکن نباشد، سخت است. 


بنا بر این گزارش: یک دیپلمات ارشد اروپایی که می خواست نامش فاش نشود، گفت که «انتظارات از همه طرف بالا خواهد رفت. اولویت همه باید این باشد که ایران را ترغیب به پایبندی دوباره به تعهدات هسته ای اش کنند». 
این خبرگزاری می‌افزاید: ترامپ همچنین ماه گذشته برخی از بخش های صنعت نفت ایران را که پیش از این نیز در لیست سیاه آمریکا بودند، تحت اختیارات و مقررات مبارزه با تروریسم در لیست سیاه قرار داد که بازگردانی آن ها به حالت قبل سخت تر خواهد شد. ترامپ می‌گوید به دلیل این که خواستار توافقی گسترده تر با ایران بود که شامل برنامه موشکی آن و عملکردش در منطقه باشد، از توافق هسته ای خارج شد. 
رویترز می‌نویسد: بایدن با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفته است که «به اعمال تحریم ها علیه ایران به خاطر مسائل حقوق بشری، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی» ادامه خواهد داد. 

این خبرگزاری می افزاید: جفری لوییس، یک کارشناس در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته ای در موسسه مطالعات بین الملل میدل بری گفت که توافق هسته ای باید احیا شود. او در این باره افزود: اگر می خواهید که انجام شود، می توانید راهی برایش پیدا کنید. گاهی در واشنگتن، مشکلاتی که پیچیده اند اما قابل حل هستند، وقتی افراد تمایلی به رسیدن به یک جواب بله ندارند، غیرقابل حل باقی می مانند. 
انتهای پیام

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: