کد خبر: ۲۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹
وضعیت بازارهای اقتصادی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بررسی شد
چهل و ششمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بی‌شک یکی از مولفه‌های تاثیرگذاری است که می‌تواند مسیر حرکتی اقتصاد ایران را حتی برای مدت کوتاهی مشخص کند. اینکه انتخابات اخیر آمریکا چه تاثیری بر سرنوشت اقتصاد کشور می‌گذارد مهم‌ترین پرسشی است که مطرح می‌شود و کارشناسان پاسخ‌ها متفاوتی را برای آن بیان می‌کنند.
قلم‌نیوز:شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در توییتی درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران پیش‌بینی کرد: «بایدن رای بیاورد ریزش دلار شبیه قطعنامه ۵۹۸ خواهد بود.» پیش‌بینی که به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به واقعیت نزدیک بوده و آثار روانی این جریان می‌تواند بازارهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد. در این راستا مرتضی افقه، اقتصاددان با اشاره به پیش‌بینی‌ها برای سقوط قیمت دلار در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به «ابتکار» گفت: اخیرا پیش‌بینی شده است که پس از انتخابات ریزش دلار شبیه قطعنامه ۵۹۸ خواهد بود، با توجه به شرایط فعلی می‌توان گفت که تا حدودی این پیش‌بینی می‌تواند صحیح باشد.

قطعا پیروزی بایدن جو روانی بر بازارهای اقتصادی ما خواهد داشت، این در حالی است که این مساله اثر روانی خود را از روزهای گذشته بر بازارهای اقتصادی ما گذاشته و قطعا این اثرگذاری در روزهای آینده بیشتر خواهد بود. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که اثر اینگونه تغییرات کوتاه‌مدت و مقطعی خواهد بود. باید توجه داشته باشیم که رفتن بایدن به کاخ سفید حداقل 6 ماه طول می‌کشد و در این مدت تحریم‌ها علیه ایران عملا رفع نمی‌شود، بنابراین چون تغییری رخ نمی‌دهد ممکن است روند کاهشی ادامه پیدا نکند و قیمت‌ها به آرامی برگشت می‌خورد. اما اگر این روند ادامه پیدا کند و بایدن بتواند تحریم‌ها را بردارد بازهم قیمت‌ها به آن شکلی که انتظار می‌رود بازنمی‌گردد و احتمالا نرخ دلار در همان محدوده 25 هزار تومان تثبیت می‌شود. البته باید توجه داشت که در صورت ادامه‌دار بو‌دن تاثیرات این رویداد سیاسی، مشکلات داخلی کشور که ناشی از سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها بوده همچنان با قوت بر جای خود باقی می‌ماند.

ارز و طلا همسو با یکدیگر

وی با بررسی شرایط بازار طلا ادامه داد: ارز و طلا همسو با یکدیگر هستند، بنابراین احتمالا شرایط برای این دو بازار اینگونه خواهد بود که در ابتدا ریزشی را خواهیم داشت و اگر تحریم‌ها لغو شود نرخ دلار بر 25 هزار تومان ثابت شود و به دنبال آن نرخ طلا نیز محدوده‌ای کمتر از نرخ فعلی برای ایستادن انتخاب کند. در آن شرایط دست بانک مرکزی باز می‌شود و می‌تواند تاثیراتی را بر بازار بگذارد، البته گمان نمی‌کنم که بانک مرکزی هم تمایلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز داشته باشد.

این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین به وضعیت بورس اشاره کرد و در این خصوص گفت: نتیجه انتخابات آمریکا قطعا بر بازار بورس نیز تاثیراتی خواهد گذاشت، اگر تحریم‌ها لغو و رونق اقتصادی ایجاد شود بورس باید از وضعیت سخت این‌روزهایش فاصله بگیرد.
افقه از احتمال بازگشت آمریکا به برجام گفت: با فرض لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام ما می‌توانیم مراوداتی را با کشورهای دیگر داشته باشیم و این مساله شاید بتواند وضعیت را بهبود ببخشد، اما حتی در آن شرایط هم باید بپذیریم وضعیت نفت دیگر همانند گذشته نخواهد بود و باید دنبال راهی برای افزایش تولید از طریق اندیشه نیروی انسانی باشیم. حتی صادرات غیرنفتی که به آن می‌بالیم منابع طبیعی بوده و نمی‌تواند پشتوانه‌ای برای توسعه کشور باشد، بنابراین باید برای عبور از شرایط دشوار باید به نیروی انسانی متکی شویم.

دلار در محدوده 25 هزار تومان می‌ایستد

هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی نیز با بررسی تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران به «ابتکار» گفت: قطعا پیروزی بایدن می‌تواند تحرکاتی را در بازارهای داخلی ما به همراه داشته باشد، اما اینکه دلار به محدوده قیمتی پایین همچون کانال 10 هزار تومان برسد، من بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ دهد. چراکه بخشی از افزایش قیمت دلار روانی بوده و بخش دیگر آن مشکلاتی است که ایران با آن روبه‌رو بوده چراکه کشور به منابع دلار زیادی دسترسی ندارد.


وی افزود: با توجه به مسائلی که وجود دارد من گمان می‌کنم که پس از تغییرات ایجاد شده دلار در کانال 25 هزار تومان بایستد. اما یک سناریوی دیگری وجود دارد، اگر ما با یک دعوای حقوقی روبه‌رو باشیم و حدود یک ماه زمان ببرد تا دیوان عالی آمریکا نظر نهایی را بدهد و رئیس‌جمهور را مشخص کند میزان اثرگذاری‌ها کمتر خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بررسی وضعیت بازار طلا ادامه داد: رای پیش‌بینی قیمت طلا باید به قیمت جهانی آن نگاهی داشته باشیم، اگر تنش‌های حقوقی ادامه یابد قیمت طلا احتمالا افزایش خواهد داشت و اگر دعوای حقوقی نباشد گمان نمی‌کنم که با کاهش قیمت معنا‌داری روبه‌رو شویم. چراکه افزایش قیمت طلا جهانی به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا بوده که هنوز مشکلات رفع نشده است. بنابراین انتخابات بر قیمت طلای جهانی نمی‌تواند تاثیر بگذارد اما اگر قیمت دلار کاهش یابد قیمت ریالی طلا در ایران کاهشی خواهد شد.

بورس روی خوش به بایدن نشان نداد

رستمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به چگونگی شرایط برای بازار بورس گفت: بازار بورس کمی متفاوت از بازارهای دیگر است، رصد بازار تا کنون نشان می‌دهد که بورس از آمدن ترامپ استقبال می‌کند، چهارشنبه هفته گذشته هنگامی که اعلام شد ترامپ در اخذ آرا پیشتاز است شاخص با رنگ سبز به هفته خود پایان داد، این در حالی است که در روزهای قبل بورس به احتمال برنده شدن بایدن روی خوش نشان نداد. بورس بر اساس قیمت دلار مسیر حرکتی خود را انتخاب می‌کند، اگر دلار افزایشی باشد قیمت سهام شرکت‌ها ارزش بیشتری پیدا می‌کند و فعالان برای به دست آوردن ارزش شرکت‌ها به تکاپو می‌افتند. اما درصورت ریزش دلار، بورس برای هر حرکتی منتظر می‌ماند و تنها راه برای افزایش شاخص تغییرات صورت مالی شرکت‌ها خواهد بود.

بایدن با سیاست اوباما

این تحلیلگر اقتصادی با بررسی احتمال بازگشت آمریکا به برجام ادامه داد: بازگشت آمریکا به برجام شاید به حرف کار آسانی باشد، اما بعید می‌دانم تا چند ماه بتواند کاری برای ایران انجام دهد من گمان می‌کنم فشارها برای مذاکره ایران افزایش پیدا خواهد کرد. بسیاری از تحریم‌ها کنونی در دوران اوباما اجرا شد و به احتمال زیاد بایدن سیاست اوباما را خواهد داشت، به برجام بازمی‌گردد اما با سخت‌گیری‌های بسیار. البته باید بدانیم تحریم‌ها به شدت اکنون نخواهد بود اما پابرجا است مگر اینکه آمریکا و ایران به یک توافق جامع دست پیدا کنند.

منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: