کد خبر: ۲۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹
گزارشی از بورس تهران در روز شنبه ۱۷ آبان‌ماه ۹۹
شاخص کل بورس امروز کار خود را با کاهش ۱۹ هزار واحدی آغاز کرد و به محدوده یک میلیون و ۲۷۱ هزار واحدی برگشت. در ساعات اولیه معاملت امروز شنبه ۱۷ آبان‌ماه شاهد کاهش ۱.۴۹ درصدی شاخص کل و ۴۵ صدم درصدی شاخص هم‌وزن هستیم.

کاهش قیمت سهام در ۹۰ درصد نماد‌ها

به گزارش فرارو، در ابتدای معاملات امروز شنبه ۱۷ آبانماه از مجموع ۳۰۱ نماد معامله شده در بورس تهران، ۹۰ درصد نماد‌ها یعنی ۲۷۴ نماد با کاهش قیمت روبرو شده‌اند و تنها ۲۷ نماد روند صعودی دارند. از سوی دیگر در فرابورس از مجموع ۲۱۳ نماد معامله شده در ساعات اولیه، ۱۶۴ نماد قرمزرنگ هستند و ۴۹ نماد با افزایش قیمت سهام به استقبال سهامدارانشان آمده‌اند.
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه ۱۷ آبانماه ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه ۱۷ آبان‌ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
 
بررسی نقشه قرمزرنگ بازار در ابتدای معاملات امروز نشان می‌دهد که انگار سهامداران بورس تهران دل خوشی از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا ندارند. چراکه درست بر خلاف روز چهارشنبه شاهد روند نزولی در قیمت اغلب نماد‌ها هستیم. امروز خودرو از معدود نماد‌های سبزرنگ بازار است که در کنار خاهن و خزر، توانسته کمی رنگ گروه خودرویی را تغییر دهد، اما همچنان روند نزولی خپارس، خساپا و خگستر، قرمزی گروه خودرو را حفظ کرده‌اند. در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری اغلب نماد‌های قرمز تیره هستند که نشان می‌دهد با کاهش قیمت جزئی نسبت به روز کاری گذشته مواجه شده‌اند. در بین آن‌ها تنها نماد بانک دی صف فروش دارد.

در گروه صندوق‌های ETF نماد‌های مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی یکدست قرمزرنگ شده‌اند و بیش از پنج درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. فلزات اساسی و محصولات شیمیایی که سبزترین گروه بازار چهارشنبه بودند، حالا یک دست صف فروش دارند و اغلب آن‌ها پنج درصد کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی‌ها، حمل و نقل و پالایشگاه‌ها هم شرایط مشابهی دارند. کاشی و سرامیک تنها گروه سبزرنگ بازار امروز است که در بین آن‌ها نماد‌های کساوه و کحافظ بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.
 

صف فروش برای سهام دلاری

امروز درست بر خلاف روز چهارشنبه، صف فروش سنگینی برای سهام دلاری و به خصوص گروه فلزات اساسی تشکیل شده است. در ساعات اولیه معاملات حدود پنج هزار و ۸۰۰ نفر از سهامداران فولاد تعداد ۲۶۴ میلیون سهام این شرکت را به ارزش ۳۲۶ میلیارد تومانی به فروش گذاشته‌اند و فعلا خریداری برای آن وجود ندارد. فولاد صدرنشین سنگین‌ترین صف فروش بازار امروز به حساب می‌آید. وملی با صف فروش ۲۱۴ میلیارد تومانی در مقام دوم و فملی با صف فروش ۱۷۴ میلیارد تومانی در مقام سوم قرار دارند. ثشاهد و کسعدی هم طبق معمول روز‌های گذشته در فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش خودنمایی می‌کنند. بعد از آن‌ها نوبت به شبندر و نوری می‌رسد تا گروه‌های پالایشی و محصولات شیمیایی هم نماینده‌ای در بین سنگین‌ترین صف‌های فروش داشته باشند. در ساعات اولیه معاملات امروز ارزش کل صف‌های فروش در بازار سرمایه به رقمی حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

در آن سوی بازار، صف‌های خرید قدرت چندانی ندارند. در صدر آن‌ها نماد کدما به چشم می‌خورد که سنگین‌ترین صف خرید بازار را دارد، اما ارزش آن تنها حدود ۳۸ میلیارد تومان است. نماد عرضه اولیه ولپارس با صف خرید ۳۶ میلیاردی در مقام دوم و نماد کسرام با صف خرید ۱۲ میلیاردی در مقام سوم ایستاده است. همچنان در فرابورس نماد‌های عرضه اولیه گدنا و رافزا صف خرید دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ساعات اولیه معاملات امروز تنها ۳۳ نماد صف خرید دارند و مجموع ارزش صف‌های خرید تنها ۴۲۱ میلیارد تومان است که با ارزش سنگین‌ترین صف فروش بازار تفاوت چندانی ندارد. 

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: