کد خبر: ۲۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹
آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در تهران نگران کننده است و درخواست تعطیلی ۲ هفته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی خواهد شد.
قلم‌نیوز: کرونا روی دور تاخت و تاز است و هر روز رکوردی جدید کرونایی در کشور ثبت می شود، رکوردهایی که هر کام یک فاجعه انسانس است چرا که با افزایش شمار مبتلایان و به دنبال آن فوتی های کرونا مواجه هستیم، حالا کرونا روزانه بیش از 400 قربانی می گیرد، همین چند هفته پیش بود که آمار فوتی های کرونا را در روز را با سقوط یک هواپیما یکسان عنوان می کردیم و حالا گویی روزانه دو هواپیمای مسافربری سقوط می کنند و داغ بر دل ایرانیان می گذارد.

ایرانیان سیاه ترین پاییز قرن را تجربه می‌کنند، پاییزی که روزهای مرگباری را در دل خود جای داده، در این میان شهر تهران با جمعیت 14 میلیون نفری مانند یک کشور اروپایی بوده و کنترل مدیریت کرونا در این شهر نیازمند توجه ویژه‌ای است.

تهران کلانشهری است که خصوصیات خاصی دارد و از نظر تراکم جمعیت و جمعیت شناوری که روزانه به تهران اضافه می‌شود، با بسیاری شهرها تفاوت دارد، جمعیت روز با شب تهران حدود 800 هزار نفر الی یک میلیون نفر تفاوت دارد که این جمعیت به استان‌ها یا شهرهای مجاور می‌روند و می‌توانند موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور شوند، از طرفی تبادلات اقتصادی، فرهنگی و بسیاری از امور اداری در پایتخت انجام می شود و می‌تواند پاشنه آشیل کنترل کرونا باشد.

بیش از 6 هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند و بیش از یک هزار و 200 بیمار بد حال مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه روز‌های سختی را سپری می‌کنند.

به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، تهران چهارراه تبادل کرونا در کشور محسوب می‌شود چرا که آمار ترددها از سایر استان‌های کشور، به تهران بالاست.

براساس اعلام کمیته اپیدمیلوژی بیماری کرونا موارد ابتلا و مرگ ومیر کرونا در کشور بالا و روند بیماری صعودی است و در 10 استان سمنان، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، کرمان، مازندران، تهران، گیلان، فارس و گلستان روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شده است و دو استان یزد و خراسان جنوبی اخیراً یک پیک را پشت سر گذاشته اند.

محمدرضا ظفرقندی رئیس سامان نظام پزشکی درباره آمار فوتی‌های کرونا اظهار کرد: تعداد مرگ اعلامی و رسمی ثبت شده روزانه بالای 300 یا 400 مورد اعلام می‌شود و همه می‌دانند و مسئولان وزارت بهداشت هم اعلام کرده‌اند که این آمار، فقط آمار بیماران ثبت شده است و آمار بالاتر از این‌هاست. سازمان نظام پزشکی با بررسی‌های میدانی، در بیمارستان‌ها و محل‌های دفن افراد مبتلا به کرونا، عددی حداقل سه برابر آمار اعلامی را در زمینه مرگ و میر ناشی از کووید-19 کسب کرده است؛ بنابراین این موضوع به توجهی بسیار جدی نیاز دارد و باید آرایش جنگی بگیریم.

پیش تر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این باره گفت: طبق دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) کسانی که تستشان مثبت است اعلام می‌شوند، در ایران نیز آمار را مانند سایر کشورها اعلام می‌کنیم در حالی که تعداد فوتی‌ها را می‌توان از 1.5 برابر تا 2.2 برابر آمار اعلامی حساب کرد.

شکستن رکورد بستری‌های کرونا در تهران؛ افزایش آمار فوتی‌های کرونایی تا 3 هفته آینده

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، خواستار «آرایش جنگی» همه دستگاه‌های کشور شد وگفت: چهره فراگیر، متکثر و فرسایشی که این ویروس در کشور ایجاد کرده، به گونه‌ای است که بخش زیادی از توان و استطاعت دستگاه‌های اجرایی کشور مصروف شده است.

زالی اظهار کرد: متأسفانه آمار‌های بستری کرونایی‌ها در پایتخت نگران کننده است و رکورد بستری‌های کرونایی در تهران پس از هشت ماه شکسته شد، 108 بیمارستان در تهران بخش کرونایی دارند و امار بیماران بدحال بالاست و احتمال افزایش فوتی‌های کرونایی در تهران وجود دارد و تا 3 هفته آینده انتظار کاهش فوتی‌های کرونایی را نخواهیم داشت.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران تصریح کرد: متاسفانه ترافیک تهران تغییر قابل توجهی نکرده است و تردد‌های درون شهری و فضای‌های پرخطر مانند پاساژ‌ها و مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که شناسایی شده‌اند از تراکم بالایی برخوردار هستند که این موضوع نگران کننده و پر خطر است.

افزایش ابتلا و فوتی‌های کرونا در حالی است که سازمان هواشناسی از تداوم آلودگی هوا در شهر‌های صنعتی و پرجمعیت خبر می‌دهد.

علت درخواست تعطیلی دو هفته ای تهران

کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علت درخواست تعطیلی شهر تهران بیان کرد: مهمترین دلیل درخواست برای تعطیلی تهران کاهش گردش ویروس در شهر است و بتوانیم فرصتی پیدا کنیم تا تجمع ها از هر نوعی متوقف شود و در مراکز عمومی شهر در تجمع مردم نباشیم و بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را بشکنیم و در ادامه روند کنترل بیماری یک فرصت پیدا کنیم.

کوهپایه زاده بیان کرد: هشت ماه است که مدافعان سلامت در حال مبارزه با بیماری کرونا هستند و مراجعه و فوتی های کرونا بالا بوده و درست است که تعطیلی ها می تواند به معیشت مردم آسیب وارد کند اما این توقف دو هفته‌ای کمک می کند که نظم مجددی در بیمارستان‌ها ایجاد کنیم و خدمت باکیفیت‌تر بدهیم.از طرفی وقتی مردم در جامعه کمتر تردد می کنند ویروس کمتر در جامعه گردش خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: این احتمال وجود دارد که در صورت تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز چهارشنبه موضوع مطرح شود و ستاد کرونای تهران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به جد درخواست تعطیلی دو هفته تهران را دارند.

کدام نهاد‌ها درخواست تعطیلی 2 هفته‌ای تهران را دارند؟

کمیته سلامت تهران شامل شورای اسلامی شهر، ستاد مدیریت بیماری کرونا تهران، استانداری و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تعطیلی 2 هفته‌ای تهران را به کمیته امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردند، با تصویب این پیشنهاد، تمام دستگاه‌های اجرایی تهران اعم از دولتی، خصوصی به جز دستگاه‌های امدادی در این مدت تعطیل خواهند شد. در قالب این طرح محدودیت‌هایی برای تردد مردم در سطح شهر اعمال می‌شود تا مردم در این مدت در منازل خود بمانند.

عبدالحسین روح الامینی رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران به نمایندگی از 40 نماینده استان تهران ضمن گلایه‌مندی نسبت به عدم استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان و مجلس در این جنگ تمام عیار، بر پشتیبانی تمام قد از ارکان ستاد کرونای شهر تهران تاکید کرد و گفت: کمیته سلامت شهر تهران بر اتخاذ تصمیمات قاطعانه فوری همچون تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن تاکید دارد، زیرا تنها راه قطع زنجیره و بازسازی توان مدافعان سلامت و امکانات بهداشتی درمانی شهر تهران این راهکار است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در رشته توئیتی در پی تداوم روند اوج گیری شیوع بیماری کرونا، نوشت: متاسفانه روند ابتلا به کرونا در شورا ادامه دارد. از میان همکارانم خانم شهربانو امانی عضو شورا و عزیزانی از کارشناسان و پرسنل مبتلا شده‌اند. در شهرداری و شورا، محدودیت‌هایی برای حضور اعمال کرده‌ایم. پیشنهاد قطعی ما به ستاد ملی، همچنان تعطیلی دو هفته‌ای تهران است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص وضعیت پاندمی کرونا در تهران هشدار داد و یادآور شد: تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران و کلانشهر‌ها را باید انجام دهیم وگرنه باید منتظر عواقب بدی باشیم. باید تصمیمات‌مان در مورد کرونا پیش‌دستانه باشد نه اینکه پشت کرونا حرکت کنیم.

رئیس شورای شهر تهران به دو برابر شدن تعداد فوتی‌های کرونا اشاره کرد و گفت: موج جدید ویروس کرونا تعداد فوتی‌های را به 2 برابر رسانده است و باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است، اگر اقدام مؤثری برای مهار ویروس کرونا صورت نگیرد، ممکن است به یک سونامی و فاجعه انسانی در آذر منجر شود.

تعطیلی تهران در چه صورت در کنترل بیماری کرونا موثر خواهد بود؟


مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناگفت: دیگر از این بدتر؟! فاجعه پیش می‌آید. خدا به ما رحم کند. همین الان هم وضعیت افتضاح است. این همه بستری کرونا، این همه مراجعه و مریض بدحال و این همه گرفتاری داریم. هرچه سریع‌تر باید تهران را ببندیم.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به در نظر گرفته شدن محدودیت‌های کرونایی برای برخی از شهرها گفت: از دوشنبه پیش اعلام شد که همه جا را می‌بندند اما عملا می‌بینیم که همه جا باز است. بستن، تنها راه در شرایط فعلی است و هرچه زودتر باید این کار صورت بگیرد. الان اروپا و آمریکا هم درگیرند.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گسترش افسار گسیخته اپیدمی کرونا در کشور همه را نگران کرده است و باید دانست قفل کردن شهر بدون برنامه ریزی دقیق و منسجم، هیچ نتیجه قطعی برای کنترل اپیدمی به دنبال ندارد و عمدتاً برای خریدن زمان جهت ادامه روند پیشگیری و کنترل است و اثر ماندگار ندارد. ضمن اینکه هزینه و بار اقتصادی آن هم بسیار بالاست.

سوری با طرح این سوال که کدام برنامه پیشگیری و کنترل مؤثر شناخته شده و برنامه ریزی شده لازم است در کنارش شهر را قفل کنیم، گفت: اگر چنین اقدامی تنها برای وقفه‌ای 2 هفته‌ای است قطعاً اثربخشی کوتاه مدت و هزینه اثربخشی بالایی خواهد داشت و انجام آن اصلاً به صلاح نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: برای بعد تعطیلی فعالیت‌ها و قرنطینه کامل باید برنامه داشته باشیم. یعنی اهداف آن مشخص و نحوه اجرای آن به صورت عملیاتی تعریف شود و آمادگی همه جانبه سازمان‌های ذی نفع و آمادگی مردم مهیا شده باشد..

سوری گفت: این سوال مطرح می‌شود که آیا تردد به شهر ممنوع است یا خیر. اگر پاسخ منفی است، قفل کردن شهر معنایی ندارد، مگر تمامی ورودی‌ها به شهر 14 روز قرنطینه شوند. اگر تردد آزاد است، قفل کردن شهر نتیجه‌ای بسیار کم رنگ خواهد داشت.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، معتقد است که هزینه‌های انسانی عدم رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی و حفاظتی فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. هزینه تردد‌های غیر ضروری، سفر‌های بی مورد، مراودات و رفت و آمد‌های غیر ضرور، تجمعات کوچک و بزرگ و عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی و در رأس همه، عدم استفاده همگانی از ماسک، جان‌های عزیزی است که، چون برگ پاییزی هر روز شاهد ریزش آن‌ها هستیم و البته تحمیل هزاران میلیارد تومان بر پیکره اقتصادی که از فشار و ظلم تحریم‌های بین المللی رنجور و مجروح شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که اوضاع کرونا در کلانشهر تهران به شدت نگران کننده است و اگر قرار بر تعطیلی است، باید تعطیلی شهر با قفل کردن ورودی‌ها و خانه نشینی مردم همراه باشد و باید با در نظر گرفتن همه جوانب تعطیلی ها صورت بگیرد تا شاید کمی بار ورودی مراکز سرپایی و بستری بیمارستان ها کاهش پیدا کند.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: