کد خبر: ۲۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹
با هدف افزایش شفافیت و جلب اعتماد شهروندان بررسی شد؛
شهروندان با اطلاع از نحوه فعالیت های بودجه ای شهر، ضمن اعتماد به اقدامات شهرداری، مشارکت بیشتر و سازنده تری در عمران و آبادانی شهر ایفا می کنند.
شهرداری مشهد برای مدیریت بهتر این کلان شهر و تبدیل آن به محلی مطلوب جهت زندگی شهروندان و میزبانی شایسته برای حضور زائران علی بن موسی الرضا(ع)، برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی را تحت عنوان چشم انداز شهر مشهد تدوین و برای تحقق هر بند از این چشم انداز، ماموریت هایی در چارچوب وظایف و اختیارات سازمانی شهرداری مشهد در حوزه های مختلف تعریف کرده است که در هر حوزه، ماموریت و وظیفه ای خاص را به دوش می کشد که در ادامه به معرفی ماموریت های اساسی بودجه پرداخته می شود.
شهری با حمل و نقل عمومی، در دسترس و متصل
هدف حمل و نقل عمومی یکپارچه، گسترش شبکه حمل و نقلی و معابر استاندارد در جهت روان و ایمن شدن حمل و نقل است که این مهم با تعادل بخشی در ابعاد توسعه خدمات حمل و نقل شهری، خدمات هوشمند شهری و همچنین ارتقای آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی کسب می شود.
شهر پاک و حافظ منابع زیست محیطی
پاکیزگی محیط شهر با رعایت استانداردهای زیست محیطی در حوزه اختیارات شهرداری از جمله اهداف حفاظت از منابع زیست محیطی است که پایبندی شهروندان به حقوق شهروندی را شامل می شود.
شهر امید با قابلیت زندگی مطلوب
بی تردید ارتقای کیفیت محیط شهری با تعادل بخشی در ابعاد توسعه شهر، در سایه افزایش آگاهی شهروندان از حقوقشان میسر خواهد شد.
شهر متعادل و ایمن
هدف از شهر متعادل و ایمن، تعادل بخشی در ابعاد توسعه شهر، ارتقای کیفیت محیط شهری و توسعه خدمات هوشمند شهری است. با وجود آنکه مسئولیت اجتماعی در حیطه اختیارات مدیریت شهری است، این مهم با پایبندی شهروندان به حقوق شهروندی خود محقق می شود.
شهر هوشمند و شهروند محور
ار ارتقای شفافیت پاسخگویی سازمانی گرفته تا تعادل بخشی و توسعه خدمات هوشمند شهری، همه و همه در گرو افزایش آگاهی و پاینبدی شهروندان به حقوق خود است که این مسئولیت اجتماعی در حوزه اختیارات مدیریت شهری است.
شهر رقابت پذیر با درآمد پایدار برای شهروندان و شهرداری
گرچه رونق اقتصاد شهر، افزایش زمینه های جذب و ماندگاری زائر، گردشگر و ابعاد اقتصادی توسعه شهر در محدوده وظایف شهرداری است، افزایش مشارکت شهروندان در اقتصاد شهر و توانمندسازی برای ایجاد نهاد های سرمایه گذار شهری، با ترویج فرهنگ شهروندی تحقق می یابد.
چرا بودجه می تواند راهنمای شهروندان باشد؟
بودجه به زبان ساده مشخص می کند که در شهر چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد. همچنین چه میزان اعتبار از چه محلی و با چه هدفی هزینه می شود. علاوه بر این در بودجه شهرداری میزان عوارض نوسازی، پسماند، آتش نشانی و ... نیز مشخص می شود و می توانیم تشخیص دهیم که چه میزان از درآمد شهر به افزایش تراکم یا تغییر کاربری وابسته است.
بنابراین با اطلاع شهروندان از نحوه فعالیت های بودجه ای شهر، ضمن اعتماد به اقدامات شهرداری، مشارکت بیشتر و سازنده تری در عمران و آبادانی شهر ایفا می کنند.
بودجه باید دارای شرایطی از جمله انطباق با اسناد بالادستی، اتکا به درآمدهای پایدار، عدالت، شفافیت، در خدمت بودن شهروندان و منطبق با اولویت های شهروندان باشد.
شهرداری مشهد برای مدیریت صحیح بودجه سالیانه خود و رسیدن به افق های مدنظر، هدف هایی را برای سال 99 مشخص کرده است که شامل گسترش متوازن شهر و مشخص شدن برنامه های مناطق و سازمان های در آینده، شناسایی اولویت ها و نیازهای اساسی شهر و در نظر گرفتن بودجه ای برای رفع آن، اطلاح نظام عوارض و ارائه راهکارهایی برای افزایش درآمدهای عمومی، رعایت الگوی اولویت بندی برنامه ها، عملیات و خدمات در توزیع بهینه منابع، استفاده بهینه از اموال و دارایی های راکد شهرداری و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی پایدار، افزایش سهم پروژه هایی که درخواست شهروندان ایجاد شده است( شورای اجتماعی محلات و چشم شهر) و صرفه جویی در هزینه های عمومی شهری اشاره کرد.
فرآیند تهیه و تنظیم بودجه
شهرداری مشهد مکلف است تا آخر دی ماه بودجه سالیانه خود را به شورای شهر پیشنهاد کرده و شورای اسلامی شهر مشهد نیز باید قبل از اسفند ماه آن را رسیدگی و تصویب کند. در این فرآیند نظرات و پیشنهادات مناطق و سازمان ها به حوزه های معاونتی توسط دفتر کل برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد، بررسی شده و پس از تایید شهردار، به شورای اسلامی شهر مشهد تقدیم می شود و شورا نیز پس از بررسی تخصصی و جمع بندی نظرات در کمیسیون تلفیق، بودجه را تصویب و پس از تایید فرمانداری شهرستان مشهد به شهرداری ابلاغ کند.
تهدید های تدوین بودجه
تجربیات سال های گذشته نشان دهنده این است که کلان شهر مشهد نیز مانند دیگر شهر های کشور با تهدیدهایی همچون تحریم های ظالمانه و.. رو به رو است که از جمله این تهدید ها در تدوین بودجه می توان به تبعات غیرقابل پیش بینی لایجه درآمدهای پایدار شهرداری ها، رشد هزینه های جاری شهر در سال آینده، عدم ثبات اقتصادی و پیش بینی تورم فزاینده در سال آینده، کاهش سهم دولت در پرداخت عوارض متمرکز و اعتبارات ملی و استانی و تاثیر افزایش هزینه قبوض آب و برق و... و تورم افسار گسیخته در هزینه های عمرانی اشاره کرد.
فرصت های تدوین بودجه
لیکن شهرداری مشهد در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری با شناسایی دقیق این تهدیدها، محدودیت ها را به فرصتی طلایی تبدیل کرده و از ظرفیت های موجود در مقابله با فشارهای اقتصادی نهایت بهره وری را کرده است که این فرصت های شامل تصویب و ابلاغ برش های منطقه ای برنامه میان مدت شهرداری مشهد، تهیه بودجه تلفیقی شهرداری، سازمان ها و مناطق در راستای شفاف سازی منابع و مصارف، پیش بینی درآمد در مناطق قابل توسعه، افزایش سهم الگوی تامین مالی در پروژه های شهری بر مبنای فروش اموال و استقراض در پروژه های شهری، کاهش سهم بدهی بانکی در بخش هزینه های شهرداری، اتمام پروژه های حائز اهمیت، استفاده از ظرفیت دولت در بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت و ساماندهی بافت حاشیه شهر از طریق طرح ملی بازآفرینی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: