کد خبر: ۲۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹
یرلوحی: مشارکت بالا باشد، اصلاح طلبان پیروز می‌شوند
اصولگرایان و اصلاح طلبان چه برنامه ای برای انتخابات ۱۴۰۰ شوراهای شهر و روستا دارند؟ آیا پیروزی در این انتخابات نسبت مستقیم با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد؟
قلم‌نیوز: گرچه انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر با انتخابات ریاست جمهوری گره خورده است اما آن سوی دیگر این انتخابات، شوراهای شهر و روستا نیز هستند که باید تکلیف کرسی هایشان برای ۴ سال بعد روشن شود. انتخابات شورای شهر تهران اما حساسیتی به مراتب بیشتر از دیگر شهرها دارد، شورایی که تبدیل به محلی برای عرض اندام دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا شده است.


اما اصولگرایان و اصلاح طلبان چه برنامه ریزی برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ دارند؟ آیا اصلاح طلبان به این انتخابات هم با شک و تردید نگاه می کنند؟ آیا اصولگرایان خود را پیروز زودهنگام می دانند؟

پیشنهادات زیادی برای سرلیستی اصولگرایان در ۱۴۰۰ دریافت کرده‌ام

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران و یکی از گزینه‌های اصلی اصولگرایان در ادوار مختلف انتخابات شورای شهر در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص برنامه آینده اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر در سال ۱۴۰۰ گفت: بنده از برنامه‌های پیش روی جریان سیاسی متبوع خود در خصوص شورای شهر بی اطلاع هستم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان می‌توانند بار دیگر اکثریت قاطع شورای شهر تهران را داشته باشند؟، عنوان داشت: باید افراد مختصص، دلسوز و کاردان پا به عرصه بگذارند تا بتوانند در شورای شهر منشأ خدمت به مردم شوند.

چمران در مواجهه با این پرسش که از سوی اصولگرایان پیشنهادی برای سرلیست شدن در انتخابات شورای شهر سال ۱۴۰۰ دریافت کرده است؟، گفت: پیشنهادات زیادی تاکنون مطرح شده است، اما بنده در این خصوص تصمیمی نگرفته‌ام.

این چهره شاخص سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که برخی گمانه زنی‌ها آقای «سعید محمد» را به عنوان شهردار احتمالی اصولگرایان در سال ۱۴۰۰ مطرح می‌کنند، اظهار کرد: بنده تمایلی ندارم تا به صورت مصداقی در خصوص افراد سخنی بگویم.
پیش بینی ترکیب سیاسی شورای شهر ساده نیست

رئیس سابق شورای شهر تهران در خصوص ترکیب احتمالی شورای شهر تهران در دوره بعدی، گفت: این که ترکیب شورای شهر در سال ۱۴۰۰ به صورت مطلق در اختیار یک جریان سیاسی قرار بگیرد به راحتی قابل پیش بینی نیست و در این امر موضوعات مختلفی از جمله نگاه مردم به کاندیداهای احتمالی دخیل است.

وی در پایان در خصوص ارائه یک لیست مشترک برای دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال ۱۴۰۰ از سوی اصولگرایان، گفت: تصمیمات این چنینی نیازمند بررسی است و باید به اقتضای شرایط انتخاباتی در خصوص آن تصمیم گیری کرد.
 

در مشارکت بالا اصلاح طلبان پیروز می‌شوند

سیدمحمود میرلوحی عضو اصلاح طلب و فعلی شورای شهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص برنامه اصلاح طلبان برای حفظ جایگاه خود در شورای شهر ششم تهران، گفت: موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران وابسته به دو موضوع مهم است؛ نخست اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ آیا اصلاح طلبان فعال خواهند بود و دوم اینکه مردم تمایلی به مشارکت جدی در عرصه انتخابات دارند.

وی یادآور شد: انتخابات مجلس دراسفندماه سال ۹۸ با مشارکت بسیار پایین مردم مواجه شد که همین موضوع باعث شد که اصلاح طلبان نتوانند توفیقی حاصل کنند.البته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز به دلایلی دراسفندماه فعالیت انتخاباتی انجام نداد که همه این عوامل باعث شد تا جریانی که عدم مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی را یک مسیر برای توفیق خود می‌داند، پیروز انتخابات شود.

اصلاح طلبان بر میثاق نامه سال ۹۶ شورای عالی پایبند هستند

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: اعضای فعلی شورای شهر تهران از روز نخست بر میثاق نامه‌ای که از روز اول بر آن متعهد شده بودند پایبند ماندند. اصلاح طلبان در شورای شهر تلاش کردند تا تمامی فعالیت خود را معطوف به خدمت رسانی در شهر تهران کنند.

میرلوحی با اشاره به وجود برخی فشارها بر اصلاح طلبان در شورای شهر تهران،بیان داشت: در پاره‌ای از اوقات برای اجرای برخی از طرح‌ها فشارهایی بر اعضای شورای شهر وارد شد که هیچگاه اصلاح طلبان درمسیر مبارزه با رانت و مسائل اینچنینی کوتاه نیامدند.

وی با اشاره به مشکلات اصلاح طلبان در شورای شهر تهران گفت: تحریم‌های آمریکا و خروج ایالات متحده از برجام و همچنین شیوع بیماری کرونا در سه سال اخیر عاملی شد تا اعضای شورای شهر تهران نیز برای انجام فعالیت‌های خود با مشکل مواجه شوند، اما با همین شرایط نیز تلاش شده تا خروجی قابل قبولی از فعالیت‌های انجام شده حاصل شود. هرچند هنوز نواقصی در شهر تهران از جمله موضوع حمل و نقل عمومی وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که اگر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان همچون سال ۹۸ در قبال انتخابات سکوت کند، آیا احتمال دارد ترکیب فعلی شورای شهر تهران بار دیگر با یک لیست واحد وارد میدان رقابت شود؟، ابراز داشت: اصلاح طلبان حاضر در شورای شهر تهران هیچگاه به صورت انفرادی عمل نخواهند کرد و منتظر خواهند ماند تا جریان اصلاحات برای راهبرد پیش رو تصمیم گیری کنند.

وی تصریح کرد: اعضای شورای شهر تهران امروز نیز همچنان بر میثاق نامه‌ای که با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان امضا کرده‌اند پایبند هستند و خارج از چارچوب های تعریف شده اولیه حرکت نخواهند کرد. علاوه بر این اعضای شورای شهر تهران به صورت شفاهی به مردم متعهد شده‌اند تا لحظه آخر خدمت رسانی کنند.

میرلوحی تصریح کرد: افراد با تجربه‌ای در شورای شهر تهران حاضر هستند که هیچگاه تمایل به تک روی در سال ۱۴۰۰ ندارند.

یک جریان سیاسی به دنبال انتخابات حداقلی است

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تأکید کرد: اگر مشارکت مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰ بالا باشد، به گواه ادوار مختلف انتخابات؛ این اصلاح طلبان هستند که شانس بیشتر برای پیروزی دارند. اما متاسفانه یک جریان در کشور وجود دارد که بقای خود را در انتخابات حداقلی می‌بیند و به نظر می‌رسد برای سال ۱۴۰۰ نیز چنین برنامه‌ای در دستورکار آنها است. نباید اجازه داد یک جریان سیاسی موضوع انتخابات غیر رقابتی را در کشور نهادینه کنند.

وی یادآور شد: در سال ۹۶ تلاش گسترده‌ای صورت گرفت تا مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. برای انتخابات سال آینده نیز باید در ابتدا تمامی جریانات سیاسی تلاش کنند تا مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و پس از آن بنا به تشخیص جامعه جریانات سیاسی کارها را به دست بگیرند.

اسلحه ایران در مقابل آمریکا، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است

میرلوحی گفت: اسلحه جمهوری اسلامی ایران در برابر سیاست‌های ایالات متحده، مشارکت حداکثری در انتخابات سال ۱۴۰۰ است. به نظر می‌رسد که ترامپ دیگر نتواند در مسند قدرت باقی بماند، اما هر دولتی که در ایالات متحده نیز قدرت بگیرد باید در جمهوری اسلامی افرادی در جایگاه‌های حاکمیتی باشند که با رأی حداکثری مردم به پیروزی رسیده‌اند.
برخی اصولگرایان فقط ادعای انقلابی گری دارند

این چهره سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از بروز برخی رفتارها از جریان مقابل، بیان داشت: متاسفانه برخی در کشور با ادعای انقلابی گری به دنبال کلید زدن انتخابات حداقلی هستند. این افراد در سال ۸۸ نیز با بروز برخی رفتارها حتی اصولگرایی را زیر سوال بردند، برای مثال برخی از نظامیان در آن سال با حضور در جمع هواداران احمدی نژاد اعلام می‌کردند که اصولگرا هستند، در حالی که نیروهای مسلح باید با تمامی ملت باشند.

بی اطلاعی از کاندیداتوری محسن هاشمی

میرلوحی در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا این وجود دارد آقای «محسن هاشمی» در انتخابات سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا حاضر شود؟، بیان داشت: بنده تمایل ندارم به صورت مصداقی صحبت کنم، زیرا جریان اصلاحات نیز همواره در ابتدا بر روی برنامه‌ها متمرکز می‌شود و سپس افراد مدنظر خود را راهی عرصه رقابت می‌کند.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: