کد خبر: ۲۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹
سبقت آمار کرونا از محدودیت‌ها
بررسی وضعیت استان‌های کشور نشان می‌دهد آمار کرونا در کشور همچنان افزایشی است.
قلم‌نیوز:آمار جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بنابر این آمار، با فوت ۴۲ بیمار کوویدـ۱۹ در روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا به ۳۶هزار و ۱۶۰نفر رسیده است و از میان ۸۹۳۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور ۳۲۹۴ نفر بستری شده‌اند.

یزد؛ آلوده‌ترین استان ایران

با وجود اعلام ۲۷استان در وضع قرمز و ۴ استان در وضع نارنجی و زرد، در روزهای گذشته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یزد را آلوده‌ترین استان از نظر شیوع کرونا توصیف کرد که با توجه به جمعیت، شیوع مبتلایان در آن بسیار بالاست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به فوت ۱۳بیمار و شناسایی ۲۶۹مبتلای جدید، وضع استان را در دو سه‌ماه گذشته قرمز توصیف می‌کند و به همشهری می‌گوید: «در ‌ماه گذشته تعداد بستری‌ها نسبت به ۲‌ماه پیش حدود ۶برابر شده است.»

ابراهیم سلمانی فرهنگ یزدی‌ها و رفت‌وآمد خانوادگی به‌ویژه در ایام تعطیل را مهم‌ترین عامل افزایش آمار مبتلایان می‌داند و می‌افزاید: «آمار اصلی مبتلایان جدید مربوط به انتقال فامیلی است.»

به گفته وی، درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی یزدی‌ها تا ماه قبل ۴۰درصد بود، اما هفته قبل به ۶۰ و هم‌اکنون به حدود ۷۰درصد رسیده و در این شرایط می‌توان امیدوار بود از ۲ تا ۳هفته‌ آینده آمار، روند کاهشی داشته باشد.

با توجه به شرایط یزد و بستری حدود هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی، این استان هم در روزهای گذشته با محدودیت‌هایی چون تعطیلی همه گروه‌های شغلی به‌جز گروه اول مواجه شد و ستاد استانی مقابله با کرونا هم محدودیت‌های دیگری به این تعطیلی اضافه کرد.

هم‌اکنون طبق اعلام رئیس پلیس راه یزد، از ورود خودروهای غیربومی به یزد جلوگیری و درصورت اصرار رانندگان علاوه بر اعمال قانون، خودروی آنها هم به پارکینگ منتقل می‌شود. سرهنگ سید علی آسیایی تأکید می‌کند مردم برای اعمال محدودیت تردد با پلیس همکاری کرده‌اند.
آمار مبتلایان در کرمانشاه، همچنان صعودی است

کرمانشاه هم اوضاع بهتری نسبت به یزد ندارد. در روزهای گذشته این استان از نظر آمار مبتلایان و تعداد بستری‌ها روند صعودی داشته است؛ به‌طوری که آمار بیماران بستری از ۸۰۰مورد در هفته گذشته به ۱۱۲۰مورد رسیده.

با وجود اینکه بیمارستان‌ها فعلا کمبود تخت ندارند، اما پیش‌بینی می‌شود استمرار این روند ممکن است استان را در روزهای آینده با چالش جدی مواجه کند. کرمانشاه افزون بر ۳هزار تخت دارد که بیش از هزار مورد در اشغال بیماران کرونایی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به استمرار محدودیت‌های کرونایی در استان به همشهری می‌گوید:‌ «اعمال محدودیت‌ها فورا تأثیر نمی‌گذارد و احتمالا تا یک‌ماه آینده باید منتظر نتیجه مثبت محدودیت‌ها باشیم.»

مهدی محمدی با بیان اینکه روز گذشته ۱۰مورد فوت و ۲۹۵بستری در استان ثبت شده است، می‌افزاید: «جمع موارد فوت در کرمانشاه به ۹۰۸نفر و بستری‌ها به ۱۷هزار و ۱۷۷نفر رسیده که متأسفانه ۱۵۷نفر با حال نامساعد در بیمارستان‌ها بستری هستند.»

او از فعال شدن ۲دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های اسلام‌آباد و پاوه در یکی دو روز گذشته خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: «اگر آمار بستری‌ها روند صعودی داشته باشد، ممکن است با مشکل مواجه شویم.»

بیمارستان‌های امام‌خمینی (ره)، دکتر محمد کرمانشاهی و معتضدی استان که فعلا پذیرای بیماران کرونایی نیستند به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا درصورت نیاز، کمبود تخت برای بستری کرونایی‌ها را جبران کنند.

رکوردشکنی تعداد بستری‌ها در ایلام

از ایلام هم خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. روز گذشته ایلام شاهد ثبت آمار بیشترین بستری در دوران همه‌گیری کرونا بود و همین روند صعودی، مسئولان علوم پزشکی را نگران روزهای آینده کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه روز گذشته بیشترین تعداد بستری کرونا با ۳۸۱مورد در بیمارستان‌های این استان ثبت شده است، می‌گوید: «مقایسه هفته اول آبان با هفته اول مهر نشان‌دهنده افزایش ۲.۷برابری مرگ، ۱.۵برابری ابتلا و ۲.۵برابری بستری و اشغال تخت‌های بیمارستانی است.»

جمیل صادقی‌فر همچنین از کاهش سن مبتلایان استان از ۶۸ به ۵۹سال هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: «سهم موارد مرگ کرونایی افراد بدون داشتن بیماری زمینه‌ای از ۱۰درصد به حدود ۳۰درصد رسیده است.»

ایلام در شرایطی ۲شهرستان فوق‌بحرانی، ۵شهرستان قرمز و ۳شهرستان نارنجی دارد که به گفته مسئولان، بیمارستان‌های استان ظرفیت خالی برای بستری ندارند. همین آمار و ارقام هم موجب شده است علاوه بر اعمال محدودیت تردد برون‌شهری در ۲شهرستان ایوان و دره‌شهر، ستاد استانی مقابله با کرونا، بازار شهر ایلام را هم به‌مدت یک هفته تعطیل کند.

بنابر این تصمیم، گروه‌های صنفی ۲، ۳، ۴ و تمامی صنوف غیرضروری در ایلام به‌مدت یک‌هفته تعطیل هستند.

امیدواری بوشهر به خروج از وضعیت قرمز

هرچند طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط ۴استان هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند، اما مسئولان بوشهر امیدوارند تا دو سه هفته آینده به این جمع اضافه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌ «شرایط ابتلا و بستری در بوشهر در روزهای گذشته برخلاف روند کلی کشور صعودی نبوده و نمودارهای ابتلا، یک روند ثابت و حتی گاهی کاهش ملایم را نشان می‌دهند، به همین دلیل امیدواریم در آینده نزدیک استان از وضع قرمز خارج شود.»

سعید کشمیری با اشاره به فوت ۴نفر در روز گذشته می‌افزاید: «اسفند سال گذشته ۵۰۰تخت ویژه به بیماران کرونایی اختصاص یافت و در ماه‌های گذشته هم تخت‌های آی‌سی‌یو در استان دوبرابر شد و تا امروز مشکلی از نظر ظرفیت بستری نداشته‌ایم. هم‌اکنون ۲۳۰بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری هستند.»

وی با تأکید بر اینکه بوشهر در هفته‌های گذشته در فهرست شهرهای فوق‌بحرانی قرار نداشته است، از اعمال محدودیت‌های تردد برون‌شهری در مرکز استان از روز دوشنبه (۱۲آبان) خبر می‌دهد.
بنابر اعلام کشمیری، قرار است با تامین تست‌های مورد نیاز در کشور غربالگری وسیعی در بوشهر انجام شود که این غربالگری به کنترل بیماری در استان کمک زیادی خواهد کرد.

نگرانی از روند افزایش بیماری در سیستان‌وبلوچستان

برخلاف بوشهر، سیستان‌وبلوچستانی‌ها باید نگران قرمزشدن وضعیت استانشان باشند. این را مسئولان علوم پزشکی استان می‌گویند و تأکید می‌کنند اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، مرگ‌های بیشتری در راه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به شناسایی ۱۸۸مبتلای جدید و فوت ۲نفر در روز گذشته می‌گوید: ‌«هم‌اکنون ۲۴۶بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نتیجه آزمایش ۱۲۳نفر از آنان مثبت است.»

سید محمد هاشمی شهری، تعداد بستری‌ها را در روز گذشته با ۶۰درصد افزایش همراه می‌داند و توضیح می‌دهد در روزهای اخیر نه‌تنها بستری بیماران کرونا شتاب بیشتری به‌خود گرفته، بلکه این بیماران مشکلات جسمی شدیدتر و گرفتاری‌های بالینی بیشتری هم دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در گفت‌وگو با همشهری از روند افزایشی بیماری از ابتدای پاییز خبر می‌دهد و می‌گوید: «متأسفانه کانون‌های خانوادگی مهم‌ترین عامل ابتلای به کرونا هستند به‌طوری که ۸۰-۷۰درصد بیماران سابقه مثبت بیماری کرونا در خانواده را ذکر می‌کنند.»

هادی عباسی، زاهدان را به‌دلیل تراکم جمعیت و مسیر حرکت بقیه شهرستان‌های استان، کانون کرونای سیستان‌وبلوچستان عنوان و تأکید می‌کند اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، می‌توان امیدوار بود روند صعودی بیماری کند شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب ستادهای استانی علاوه بر محدودیت‌های اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های دیگری را هم در شهرهای بحرانی یا فوق‌بحرانی اعمال کرده‌اند.

مازندران یکی از استان‌هایی است که بعد از اعتراض مجمع نمایندگان و با تصویب ستاد ملی کرونا ورود خودروهای غیربومی را از دوشنبه ممنوع اعلام کرده است. محدودیت تردد بین استانی در ۲۵استان کشور اعلام شده و قرار است تا جمعه‌شب ادامه داشته باشد. هرچند بسیاری امیدوارند این محدودیت‌ها بتواند آمار مبتلایان به کرونا را در کشور کاهش دهد، اما همچنان مسئولان استانی تأکید می‌کنند بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی امیدی به کاهش روند ابتلا و مرگ‌ومیر نیست.

براساس آخرین آمار اعلام‌شده ۵۵درصد مردم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا زمانی که این عدد به ۸۰درصد نرسد نمی‌توان به کنترل بیماری امیدوار بود.
سفر معاون وزیر بهداشت به یزد

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه‌شب با توجه به وضعیت فوق‌بحرانی یزد به این استان سفر کرد.

قاسم جان‌بابایی در این سفر ضمن بررسی وضعیت کرونا در استان، خدمات به بیماران را هم ارزیابی کرد. او در بازدید از بیمارستان‌های یزد و سرکشی از شهرستان‌های یزد در جلسه‌ای با حضور متخصصان عفونی، داخلی، ریه و فوق‌تخصص آی‌سی‌یو حضور یافت.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سفر قول تامین تجهیزات کمک‌تنفسی بیماران کرونایی را به مسئولان استان داد.

منبع:همشهری‌
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: