کد خبر: ۲۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹
کاندیدها در یک‌ماه گذشته چه برگ‌های علیه یکدیگر رو کردند؟
در فاصله یک روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو نامزد اصلی این رقابت بار دیگر به یکدیگر تاختند. ترامپ می گفت نتایج باید سه شنبه اعلام شود، بایدن هم مسر بود که نباید گذشت ترامپ این انتخابات را بدزدد.
قلم‌نیوز: رقابت میان ترامپ و بایدن تنگاتنگ به نظر می رسد و هر دو کاندیدا انتظار برنده شدن را دارند.

بعد از اینکه ترامپ در ماه گذشته بیمارستان را ترک کرد و بیماری کرونایش پایان یافت، رقابت های انتخاباتی در ایالات متحده به اوج خود رسید و هر دو رقیب جدی تر از گذشته به جلب نظر رای دهندگان پرداختند. ترامپ تا لحظه آخر پرونده تقلب را رها نکرد و بایدن هم بارها در مورد امکان حیله گری ترامپ در انتخابات آمریکا حرف زد. ترامپ یک هفته قبل از انتخابات برنامه جشن پیروزی اش را ریخته بود و در همان زمان آماده باش برای جنگ خیابانی احتمالی پس از انتخابات هم در برخی ایالت های آمریکا مانند تگزاس اعلام شد.

در روز انتخابات چه گذشت؟

انتخابات در آمریکا در شرایطی شروع شد که چند ده میلیون آمریکایی پیش از روز مورد نظر رای خود را به صندوق انداخته بودند. ترامپ در حالی نام خود را به رای گذاشت که در روزهای منتهی به انتخابات بختش برای بردن آن بالاتر از قبل رفته بود و بایدن که دموکرات های مشهوری چون باراک اوباما از هیچ تلاشی برای تبلیغ او کم نگذاشته بودند به رقابت اصلی پا گذاشت. از چند روز قبل بخشی از آمریکایی ها به دنبال خرید سلاح و مواد غذایی رفته بودند تا به استقبال رویدادهای پیش رو بروند.

در فاصله یک روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو نامزد اصلی این رقابت بار دیگر به یکدیگر تاختند. ترامپ می گفت نتایج باید سه شنبه اعلام شود، بایدن هم مسر بود که نباید گذشت ترامپ این انتخابات را بدزدد.

روز سه شنبه حتی پیش از آنکه رای گیری اصلی آغاز شود نانسی پلوسی در اظهارنظری گفت که اماده است رئیس جمهور آمریکا را انتخاب کند. اشاره او به وضعیتی است که در آن ترامپ ممکن است نتیجه انتخابات را نپذیرد. در همین شرایط  فرمانداران 16 ایالت آمریکا بیش از 3 هزار و 600 نیروی گارد ملی را در اقدامی احتیاطی برای مواجهه با ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات فعال کردند. همچنین حرف های اوباما در ساعات اخر هم دست از حمایت از بایدن برنداشت و ترامپ را دیکتاتوری بی مصرف خواند توجه ها را به خود جلب کرد.

بر اساس اعلام توئیتر تنها هفت رسانه می توانند نتیجه انتخابات را اعلام کنند. برخی معتقدند که نتایج تا روز پنجشنبه اعلام نخواهد شد و برخی دیگر معتقد بودند که ترامپ خودش خیلی زود نتایج را خواهد گفت. به ویژه اگر پیروز رای گیری او باشد.

گزارش سی ان ان ساعتی پس از شروع رای گیری که در آن گفته می شد ، در فلوریدا تلاش برای شرکت در انتخابات به اسم افراد مرده مشاهده شده و در نیویورک هم تعدادی از آرای ارسال شده برای هیأت انتخاباتی به اسم افرادی بوده که سال‌هاست فوت کرده‌اند، بحث هایی را در شبکه های اجتماعی پیش اورد. به ویژه طرفداران ترامپ بار دیگر به غیرقابل اعتماد بودن رای گیری پستی اشاره کردند.

دونالد ترامپ ساعاتی پس از بازگشت به کاخ سفید از کمپین‌های فشرده خود، در مصاحبه‌ای تلفنی گفت که "حس خوبی" درباره روز انتخابات دارد و مدعی شد "دست‌کم ۳۰۶ رای الکترال" به دست خواهد آورد. ادعای او تا پایان اعلام نتایج مشخص نخواهد شد.

ساعاتی بعد بر اساس گزارش های بدست آمده رسانه های محافظه کار و عوامل سیاسی جمهوریخواه انتشار اخبار گمراه کننده و القای تقلب در انتخابات را از ایالت پنسیلوانیا آغاز کردند. به گزارش  شبکه ان بی سی، رسانه محافظه کار و فعالان سیاسی جمهوری خواهان در حال توئیت کردن فیلم ها و عکس های گمراه کننده از مکان های رای گیری هستند، و ادعاهای مشکوک تقلب در انتخابات را از ایالت پنسیلوانیا مطرح کردند.

با جلو رفتن ساعت نگرانی ها بابت آشوب های خیابانی افزایش یافت. تا جایی که کاملا هریس هم به زبان آمد و نگرانی خود را بابت چنین موضوعی بیان کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم به استناد اسناد جدید گزارش داده عملکرد اداره پست آمریکا در انتقال به موقع آرای پستی به مراکز انتخاباتی برای پنجمین روز متوالی کاهش یافته است. این موضوع می تواند باعث خوشحالی ترامپ باشد. چرا که او منتقد سرسخت این نوع از رای گیری بوده است.

با مشخص شدن برخی نتایج اولیه، هنوز هم تشخیص اینکه چه کسی انتخابات را می برد دشوار است. از جمله کسانی که پیش از تمام شدن ساعات رای گیری پیشبینی خود را اعلام کردند؛ فرماندار ایالت اوهایو بود که گفت ترامپ احتمالا بتواند به زحمت در این ایالت بر بایدن غلبه کند.
مناظره دوم کم شور و کم اثر

بلافاصله بعد از آنکه مشخص شد ترامپ از کرونا جان سالم به در می برد، برنامه برای آخرین مناظره میان دو کاندیدا چیده شد. این درح الی اتفاق افتاد که یکی از سه مناظره به دلیل درگیری ترامپ با بیماری منتفی شده بود و انتظار می رفت که او به مناظره سوم هم نرسد. اما چنین اتفاقی نیافتاد. دومین و آخرین مناظره انتخاباتی دو رقیب اصلی ریاست جمهوری آمریکا شامگاه پنج‌شنبه دوم آبان ماه  در نشویل ایالت تنسی آغاز شد و سوال اول مجری، درباره بحران شیوع کرونا در آمریکا بود اما این مناظره سوال هایی هم در زمینه موضوع های مرتبط با امنیت ملی و تاحدودی سیاست خارجی داشت.

این مناظره واکنش‌های متفاوتی از سوی رسانه‌ها، کاربران فضای مجازی و شخصیت‌های سیاسی آمریکا در پی داشت. برخی رسانه‌ها به بررسی درستی یا نادرستی ادعاهای دو نامزد علیه یکدیگر کردند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز به ادعای ترامپ درباره دریافت ۳ و نیم میلیون دلار توسط خانواده بایدن از شهردار مسکو و همسر او واکنش نشان داد و در گزارشی نوشت که این شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

به نوشته تارنمای ان‌بی‌سی‌نیوز، بایدن این اتهام را رد کرده، اما این ادعا با تهیه گزارشی از سوی کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا دوباره مطرح شد، اما این گزارش ضمن طرح این اتهام به هیچ وجه ادعا نکرده که چنین اقدامی تغییری در سیاست خارجی آمریکا در زمانی که بایدن معاون رییس جمهوری بوده، ایجاد کرده باشد.

گزارش این کمیته سنای آمریکا که جمهوریخواهان در آن اکثریت را دارند، مدعی شده که «هانتر بایدن» پسر بایدن ۳ و نیم میلیون دلار از طریق یک شرکت از روسیه دریافت کرده، اما وکیل بایدن گفته است که او هیچ منافعی در این شرکت ندارد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان طی نظرسنجی که در آخرین مناظره ریاست جمهوری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به عمل آورد، جوبایدن نامزد دموکرات را برنده این مناظره اعلام کرد.

مناظره کاملا هریس و مایک پنس

نخستین و تنها مناظره «کامالا هریس» و «مایک پنس»، نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا، ساعت ۴:۳۰ بامداد پنجشنبه هفدهم مهر، آغاز شد.

کامالا هریس در این‌ مناظره با اشاره به اینکه دولت ترامپ اطلاعات درباره ویروس کرونا را مخفی نگه داشته است، گفت اگر کارشناسان و متخصصان بهداشت عمومی بگویند واکسن میزنم اما اگر ترامپ بگوید این کار را انجام نمی دهم. به گفته هریس، دونالد ترامپ در مقابله با کرونا موفق نشده و این را می توان در تعداد کشته و مبتلایان کرونایی در آمریکا دید.  در همین حال مایک‌ پنس، با بیان اینکه ادامه تضعیف اعتماد به واکسن کرونا اقدامی غیر قابل قبول است، گفت که بایدن و هریس تنها از فرضیه ها صحبت می کنند.

مالیات دیگر موضوع مورد بحث بود.  مایک ‌پنس گفت انتشار خبرهایی درباره فرار دونالد ترامپ از پرداخت مالیات، نادرست است.وی گفت: تفاوت ترامپ و بایدن در این است که ترامپ برای یک درصد بالای جامعه مالیات اعمال کرد اما بایدن آن را لغو خواهد کرد. کامالا هریس نیز گفت: جو بایدن در موضوع مالیات شفاف است و این ترامپ است که در این موضوع محکوم شده است؛ بایدن در صورت پیروزی مالیات ها را افزایش نخواهد داد؛ ترامپ می تواند قانون بینه درمانی را لغو کند؛ ترامپ مسبب کسادی اقتصاد آمریکا شده است.

کامالا هریس، در پایان از مردم آمریکا خواست در انتخابات شرکت کنند و گفت ترامپ نمی تواند دموکراسی را تضعیف کند.

مایک‌ پنس نیز گفت که وی و دونالد ترامپ، پیروز انتخابات هستند؛ ما برنده خواهیم شد و ترامپ ۴ سال دیگر رییس جمهور خواهد بود. نتایج نظرسنجی سی‌ان‌ان یک روز بعد از این مناظره حاکی از این بود که از نظر مردم آمریکا، کامالا هریس معاون جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پیروز مناظره با مایک پنس همتای جمهوریخواه خود بوده است.

آمار و ارقام چه می گفتند؟

در انتخابات امریکا نظرسنجی های انتخاباتی در یک ماه آخر از اهمیت زیادی برخوردار است. جو بایدن در مهرماه وضعیت بسیار بهتری نسبت به دونالد ترامپ داشت اما با گذشت زمان و ورود به آبان از اقبال او کاسته شد.

بر اساس نظر سنجی هایی که تا 15 مهرماه منتشر شده بود،  نشان می داد که رای دهندگان به نسبت دو به یک احساس خوبی نسبت به ریاست جمهوری احتمالی جو بایدن دارند. این نظرسنجی دو روز بعد از مناظره سه شنبه شب که ان بی سی نیوز در گزارش خود «غیرواقعی» و «پر از توهین» توصیف کرده اما قبل از اعلام تست مثبت کرونای ترامپ و بستری شدن او در مرکز پزشکی نظامی والتر رید منتشر شده بود. ای نتایج نشان داد: ۵۳ درصد از رای دهندگان آمریکایی اکنون از بایدن و فقط ۳۹ درصد از ترامپ حمایت می کنند. این نتایج اختلاف  دو نامزد را ۱۴ نقطه نشان می دهد. در نظرسنجی که قبل از مناظره برگزار شد، این اختلاف ۸ درصد بود بنابراین نظرسنجی ان بی سی نیوز و وال استریت ژورنال افزایش اختلاف دو نامزد درحمایت مردمی را نشان می دهد.

آخرین نظرسنجی ها در آخرین روز کارزار انتخاباتی و اغاز موعد انتخابات خبر از پیروزی بایدن می دهد اما برخی در ساعات اخر مبارزات انتخاباتی از کاهش رای بایدن خبر می دادند. در پنسیلوانیا که حیاتی ترین ایالت انتخابات 2020 است 6 موسسه نظرسنجی کردند که دو موسسه ترامپ را بالاتر از بایدن قرار داده و 4 موسسه دیگر بایدن را بالاتر قرار دادند. در سایر ایالتهای حیاتی نیز این اختلاف در نظرسنجی به خوبی مشهود بود.

همچنین اختلاف 2.8 درصدی بایدن با ترامپ در 6 ایالت سرنوشت ساز دیگر نیز وجود داشت. متوسط نظرسنجی‌ها در 6 ایالت کلیدی و سرنوشت ساز انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا نشان می‌دهد جوبایدن دموکرات 49 درصد آرا و ترامپ جمهوری خواه 46.2 درصد آرا را در اختیار دارند. به عقیده کارشناسان سیاسی انتخابات ریاست جمهوری 2020 را مردم پنسیلوانیا تعیین خواهند کرد و چرخش آرای آنها به هر طرف نتیجه نهایی را تغییر می‌دهد.

پرونده پسر بایدن و مالیات های ترامپ

روز شانزدهم مهرماه دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا روز چهارشنبه به رغم درخواست دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، دسترسی دادستان نیویورک را به اظهارنامه ها و اسناد مالیاتی او، تائید کرد. شرکت تجاری ترامپ پیشتر خواستار لغو احضاریه دادستان ناحیه منهتن برای بررسی اظهارنامه های مالیاتی هشت سال گذشته او  و جلوگیری از دسترسی مقام های قضایی نیویورک به پرونده مالیاتی ترامپ برای تحقیق کیفری در باره کار و کسب او، شده بود. دادگاه تجدیدنظر فدرال ناحیه ۲ منهتن اعلام کرد که  اعتبار این احضاریه مالیاتی در صورت طرح درخواست تجدیدنظر ترامپ در دیوان عالی ایالات متحده، با توجه به موافقت ۲ طرف دعوا، به قوت خود باقیست.

در این میان ترامپ تلاش کرد تا با به میان کشیدن پای ایمیل های هیلاری کلینتون دموکرات ها را تحت فشار قرار دهد اما چنین اتفاقی رخ نداد. بیست و چهارم مهرماه نشریه آمریکایی «نیویورک پست» ایمیلی‌هایی را افشا کرده که سوءاستفاده «جو بایدن» از قدرت خود هنگامی که در سمت معاون رئیس‌جمهور آمریکا بوده و همچنین فساد مالی و اخلاقی پسرش را نشان می‌دهد. روزنامه آمریکایی نیویورک پست در گزارش خود اعلام کرده این ایمیل‌ها را «رودی جولیانی»، وکیل شخصی ترامپ از  لپ تاپی شکسته که در یک تعمیرگاه لوازم رایانه‌ای رها شده بود و بعد به دست اف‌بی‌آی کشف و ضبط شد، علیه بایدن‌ها به دست آورده و در اختیار این روزنامه قرار داده است. وکیل ترامپ گفته بزودی اسناد دیگری را هم از روی لپ تاپ مذکور علیه جو بایدن و پسرش منتشر خواهد کرد. نیویورک پست اما گفته نمی‌تواند تایید کند این رایانه به پسر بایدن تعلق دارد.

بیست و هشتم مهرماه یکی از قانونگذاران اوکراینی مدعی شد که دومین لپ تاپ متعلق به پسر جو بایدن حاوی اطلاعات تماس‌های تجاری او، توسط نیروهای پلیس این کشور کشف شد که این مشکل دیگری برای کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا محسوب می‌شود.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: