کد خبر: ۲۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹
ظریفیان: شاید رئیسی هم کاندیدای ۱۴۰۰ شود
یک فعال سیاسی گفت: به نظر می رسد سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان آسیب دیده و اصولگرایان به این دوره از انتخابات امید دارند و پیش بینی می کنند که رقابت ۱۴۰۰در میان اصولگرایان است.
قالیباف ژست ریاست جمهوری گرفته است؟قلم‌نیوز:غلامرضا ظریفیان، کارشناس مسایل سیاسی، در رابطه با پیش بینی خود از آرایش سیاسی صحنه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تاکنون پیش بینی‌ها اینگونه حکایت می کند که کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان با ردصلاحیت مواجه می شوند و ممکن است که در مجموعه اصلاح طلبان با چند نوع کنش، مواجه باشیم. برخی بدون قید و شرط حضور پیدا کنند، برخی به سراغ کاندیداهای ائتلافی بروند و برخی هم که اصرار بر کاندیداهای روشن و برخاسته از جریان اصلاح طلبی دارند با عدم تایید صلاحیت، افراد مواجه می شوند.

او ادامه داد: در جریانات اصولگرا افرادی که تمایل دارند وارد عرصه انتخابات شوند تعداد کمی نیستند؛ مانند بخشی از چهره های اصولگرا و نیروهای نظامی که تمایل به حضور دارند. اصولگرایان در این دوره تمایل دارند به جد در انتخابات حضور داشته باشند؛ اصولگرایان باید به دنبال این باشند که یک دستگاه قوی، هماهنگی در میان خود ایجاد کنند تا به وحدت برسند؛ موضوعی که در انتخابات قبل رخ نداد و بعید به نظر می رسد که در این دوره اصولگرایان به ائتلاف روی آورند. 

ظریفیان مطرح کرد: باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقاتی تا زمان انتخابات رخ می دهد تا مردم مجاب شوند و پای صندوق رای حضور یابند، در این دوره به نسبت ادوار قبل فضای انتخابات سرد است و ممکن است، تغییراتی در فضای اقتصادی، سیاسی و نظام بین الملل کشور در حضور مردم تاثیر مستقیم بگذارد. ممکن است هر چه به انتخابات نزدیک تر شویم با اتفاقاتی سرمایه اجتماعی که توسط جناح ها از دست رفته بخشی از آن احیا شود و یا سیاست های انقباضی تایید صلاحیت انبساطی تر شود، البته که احتمالش کم است اما غیر ممکن نیست. انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است و این بستگی دارد که مردم احساس کنند که حضورشان می تواند در حل مسایل شأن موثر واقع شود یا خیر.

او در رابطه با احتمال حضور قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰گفت: هر شخصی که وارد صحنه انتخابات شود حتما احتمال موفقیت و یا عدم موفقیت خود را ارزیابی می کند. به نظر می رسد قالیباف پوزیشن کاندیداتوری ریاست جمهوری را انتخاب کرده است و در این فضا عمل می کند، اما ممکن است در ماه های آتی خودش ارزیابی دیگری پیدا کند و یا ارزیابی های دیگر به او گفته شود که در در همان قامت رییس مجلس باقی بماند این ها احتمالات است. قالیباف یک موقعیت‌ انتخاباتی را در پیش گرفته و فضا را به گونه ای آماده می کند که هم به جناح خود القا کند که صلاحیت این کار را دارد و هم برای مردم، اینگونه القا شود که اگر او بیاید، راه هایی برای برون رفت از مشکلات به‌وجود می آید. اما پیش بینی برای تداوم این مسئله هنوز زود است و بسته به متغیر هایی است که رخ می دهد و می تواند، مسئله را تغییر دهد. مانند انتخاباتی که احمدی نژاد و قالیباف حضور داشتند، همه شرایط حکایت از آن داشت که قالیباف جلوتر از احمدی نژاد است اما شرایط سیاسی و نوع مناسبات به گونه ای رقم خورد که در هفته آخر، شرایط تغییر کرد و احمدی نژاد از موقعیت بهتری برخوردار شد. 

این کارشناس مسایل سیاسی کشور در رابطه با حضور رییسی در انتخابات بیان کرد: گمانه های سیاسی حکایت از این دارد که رییسی هم حضور پیدا می‌کند و مانند قالیباف در موقعیت ریاست جمهوری است اما برخی از گمانه های معارض هم وجود دارد که رییسی در همین موقعیت، باقی می‌ماند. 

او در رابطه با موفقیت کاندیداهایی که تاکنون در جناح راست مطرح شده اند، بیان کرد: طبیعتا قالیباف موقعیت بهتری دارد زیرا او در موقعیت های بهتر مدیریتی قرار دارد ولی در کشور ما، هفته های آخر سرنوشت ریاست جمهوری را رقم می‌زند.

این فعال سیاسی در رابطه با وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰گفت: شرایط سیاسی که اخیرا رقم خورده برای اصلاح طلبان موانع جدی را بوجود آورده است. اصلاح طلبان در مجموع علیرغم آسیبی که دیده اند، عمدتا در صحنه سیاسی کشور شرایط بهتری داشته اند به علت نوع نگاه و سبک زندگی مردم. اما باید دید اصلاح طلبان با چه فردی حضور پیدا می کنند و یا چه فردی، امکان حضور را پیدا می کند.

او در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن قالیباف، او چقدر می تواند مشکلات را حل کند؟ گفت: چالش های کشور سنگین‌ و جدی است و بخشی از آنها مسایل درونی و برخی هم مربوط به مسایل بیرونی است و باید دید برای چالش های بیرونی چقدر امکان حل آن وجود دارد، چقدر او اجازه پیدا می کند که مشکلات بیرونی کشور را حل کند. تصور می‌کنم که اگر مسایل درونی و بیرونی حل شود فرقی نمی‌کند که چه کسی رییس جمهور شود خاتمی باشد یا قالیباف.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: