کد خبر: ۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
این چاقو در عوض نقش حسگری را ایفا می‌کند که جراح می‌تواند آن را در نزدیکی یک بافت قرار دهد و چاقو می‌تواند در کمتر از یک ثانیه به جراح اطلاع دهد که کدام بخش‌های این بافت تحت تاثیر تومور هستند و کدام بخش ها سالمند.

مغز یکی از حساس‌ترین اعضای بدن انسان است و حین عمل‌های جراحی کوچکترین حرکت اشتباه می‌تواند نتایج فاجعه باری را حاصل کند. به همین دلیل دانشمندی به نام David Oliva Uribe به تازگی از یک چاقوی کوچک جراحی هوشمند رونمایی کرده است که می‌تواند در آینده عمل های جراحی مغز را بسیار ایمن کند. این چاقو به جراح کمک می‌کند تا بداند دقیقا در حال بریدن کدام قسمت از مغز است. 

کاهش احتمال خطا در جراحی با چاقو هوشمند

در هر حال این محصول یک چاقوی واقعی نیست زیرا تیز نبوده و نمی‌تواند عمل برش را انجام دهد. این چاقو در عوض نقش حسگری را ایفا می‌کند که جراح می‌تواند آن را در نزدیکی یک بافت قرار دهد و چاقو می‌تواند در کمتر از یک ثانیه به جراح اطلاع دهد که کدام بخش‌های این بافت تحت تاثیر تومور هستند و کدام بخش ها سالمند. به این ترتیب همان طور که گفتیم احتمال خطا در جراحی به حداقل خواهد رسید.

به گفته Uribe اگرچه فناوری‌های تصویربرداری مانند MRI و سونوگرافی پیش از عمل جراحی می‌توانند مکان دقیق تومور را تعیین کنند، حین باز کردن مغز و فرآیند جراحی فاکتورهای زیاد وجود دارد که می‌تواند موجب پیدا نشدن مکان تومور شود. به این ترتیب فرآیند خارج کردن تومور از مغز مبتنی بر تجربه و حس لامسه و بینایی جراح است.

در حال حاضر تنها راهکار پیش روی جراحان برای شناسایی ابعاد تومورها، استفاده از ابزارهای دستکاری بافت یا مشاهده میکروسکوپی است که هیچ کدام از این روش‌ها حساسیت مغز را مد نظر قرار نمی‌دهند. در هر حال Uribe در حال حاضر چاقوی هوشمند خود را تنها روی تومورهای مصنوعی و مغز حیوانات آزمایش کرده است و احتمالا باید برای ورود این محصول به دنیای پزشکی مدت زمان بیشتری منتظر بمانیم.

منبع: تک شات

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: