کد خبر: ۲۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹
در ماه‌های اخیر بیمارانی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که در بررسی انجام شده مشخص شده ابتلای مجدد به کووید-۱۹ داشته‌اند. این امر به‌خصوص در افرادی که تماس مکرر با ویروس داشته‌اند، مانند کادر درمانی بیشتر اتفاق افتاده است.
قلم‌نیوز:در یادداشتی در روزنامه جام جم به قلم دکتر علیرضا فاطمی، متخصص بیماری‌های عفونی، آمده است: «در میان توصیه‌های تکراری اما لازم درباره بیماری کووید-۱۹ یکی از مواردی که به‌ تازگی مطرح شده، امکان ابتلای دوباره به این ویروس مرگبار است. طرفداران این فرضیه، کماکان افراد رهاشده از بند این عفونت را به ادامه اقدامات پیشگیرانه تشویق می‌کنند. آیا واقعا باید نگران بود؟

باوری که همیشه درباره بیماری‌های ویروسی مطرح بوده، بیان‌کننده ایمنی معمولا مادام‌العمر پس از ابتلا به آنهاست. البته در مواردی مانند آنفلوآنزا که ویروس همواره در حال جهش است، این امر منتفی است و در سال‌های متوالی یا حتی در یک سال، ممکن است ابتلای چندباره در یک فرد دیده شود به همین دلیل هر سال واکسن علیه آنفلوآنزا بر اساس گونه‌های شایع ویروس در سال قبل ساخته و عرضه می‌شود. جهش‌های ایجادشده در کروناویروس جدید طی ماه‌های اخیر عمده نبوده و بیشتر حاکی از سرایت‌پذیرترشدن و احتمالا ناشی از شدیدترشدن بیماری بوده؛ البته با توجه به طولانی‌شدن همه‌گیری و طبیعت ذاتی ویروس‌ها و تمایل به تغییر ساختاری، وقوع جهش عمده و تغییر اساسی در ساختار ویروس غیر ممکن نیست و اگر این جهش عمده اتفاق بیفتد، سابقه ابتلای قبلی قطعا از ابتلای مجدد پیشگیری نخواهد کرد و چالش بیشتری برای سیستم درمانی در دنیا ایجاد خواهد کرد.

در حال حاضر چقدر باید نگران باشیم؟

در ماه‌های اخیر بیمارانی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که در بررسی انجام شده مشخص شده ابتلای مجدد به کووید-۱۹ داشته‌اند. این امر به‌خصوص در افرادی که تماس مکرر با ویروس داشته‌اند، مانند کادر درمانی بیشتر اتفاق افتاده است. البته موارد بروز مجدد عفونت در حدی نبوده که نگران‌کننده باشد و بیشتر مواردی هم که مبتلا شده‌اند، علائم خفیفی داشته‌اند ولی این ابتلای مجدد، بیان‌کننده ایمنی موقت به این ویروس است که هم امکان ماندگاری همه‌گیری و هم احتمال شکست واکسن احتمالی در ماه‌های آینده را افزایش می‌دهد.

تقریبا تمام یافته‌های بومی‌شناسی، تشخیصی و درمانی این ویروس تا این لحظه نشان داده تنها راه موثر مبارزه با آن، رعایت اصول بهداشتی از سوی تک‌تک افراد جامعه است. پس تا اطلاع‌ثانوی، ماسک و فاصله‌گذاری‌اجتماعی را فراموش نکنید!»

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: