کد خبر: ۲۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹
درحالی‌که ترکیه خود را برای ورود به تعطیلات آخر هفته آماده می‌کرد، دو اتفاق همزمان رخ داد: ابتدا فوت مسعود ییلماز‌، نخست‌وزیر سابق ترکیه و بعد زلزله ۶/ ۶ ریشتری در ازمیر که با تخریب قابل توجهی همراه بود. به گزارش رویترز، عصر روز گذشته، زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر استان ازمیر در غرب ترکیه را لرزاند.
قلم‌نیوز:مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷ ریشتر سواحل سفری‌حصار در ازمیر دریای اژه را لرزاند. این زمین‌لرزه که در ساعت ۱۴:۵۱ به وقت محلی رخ داده، در استانبول و استان‌های اطراف نیز احساس شده است.درحالی‌که ابتدا اعلام شده بود قدرت این زلزله ۶/ ۶ ریشتر بود، ابتدا بی‌بی‌سی قدرت این زلزله را ۷ ریشتر اعلام کرد و گفت این زلزله در استانبول و آتن نیز احساس شده است.

رویترز نیز در گزارش خود دقایقی بعد قدرت زلزله را اصلاح و اعلام کرد قدرت این زلزله ۷ ریشتر بوده است. با وقوع این زلزله مردم ازمیر بلافاصله به خیابان‌ها ریختند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد برخی از خانه‌ها صددرصد تخریب شده‌اند.

در تصاویر شبکه دولتی تی‌آرتی نیز مشخص شد تخریب برخی خانه‌ها شدید بوده است. در این شرایط در یونان نیز در برخی از شهرها وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. دولت یونان به ساکنان شهر ساموس که یک جزیره‌ ۴۵ هزار نفری است، هشدار داده است که از مناطق ساحلی دور شوند. افیمیوس لکلس، رئیس سازمان برنامه‌ریزی ضد لرزه‌ای یونان، به تلویزیون Skai TV یونان گفت: «خیلی زلزله قدرتمندی بود. این یکی با بقیه فرق داشت.»علی یرلیکایا، فرماندار استانبول نیز گفت این زلزله در استانبول نیز احساس شده است. او اما گفت که هیچ خسارتی در استانبول گزارش نشده است. ازمیر یکی از نقاط زلزله‌خیز ترکیه به حساب می‌آید. در سال ۱۹۹۹ در این شهر ۱۷ هزار نفر به‌دلیل زلزله فوت کردند.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه زلزله در روشنایی روز اتفاق افتاده است، خسارت جانی مانند سال ۱۹۹۹ نداشته باشد. عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد برخی خانه‌ها تخریب بالایی داشته‌اند اما تا لحظه تنظیم گزارش آماری از خسارت جانی منتشر نشده است. بی‌سی‌سی نیز گزارش داد تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد ساختمان‌های چندطبقه در ازمیر در حال فروریختن هستند. افزون بر این، لرزه‌ها در کرت، بزرگ‌ترین جزیره یونان هم احساس شده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در حساب کاربری توییتر خود نوشت شش ساختمان در دو منطقه استان ازمیر فرو ریخته است. در بعضی از فیلم‌ها هم مشخص است که آب در ساحل طغیان کرده و وارد خیابان‌های ساحلی ازمیر شده است. در این تصاویر نشان داده شده است که آب درحال ورود به برخی از منازل است. در این تصاویر، آب تا نیمه‌های ساختمان‌ها بالا آمده است. به‌رغم اینکه وزیر کشور ترکیه مدعی است ۶ خانه تخریب شده است، آخرین گزارش‌ها می‌گویند احتمالا ۲۰ خانه در ازمیر تخریب شده باشد. تا لحظه تنظیم گزارش  اعلام شد که در این زلزله ۶نفر کشته و۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: