کد خبر: ۲۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹
چشم فعالان بازار ارز به انتخابات آمریکا دوخته شده است. حداقل خودشان اینطور نشان می‌دهند و در گزارش‌های میدانی از بازار ارز همه نوسانات قیمت دلار را تقصیر انتخابات آمریکا و رقابت دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه می‌اندازند. نمونه آن ریزش پنج هزار تومانی قیمت دلار بازار آزاد در هفته گذشته بود که بعضا آن را نتیجه جلو افتادن بایدن از ترامپ در نظرسنجی‌ها می‌دانستند و این در حالی است که تقریبا یک ماه از سبقت نماینده حزب دموکرات از نماینده جمهوری‌خواه‌ها می‌گذرد.
قلم‌نیوز:در این گزارش واکنش‌های مختلف بازار ارز به مناظره‌های انتخاباتی برگزار شده در هشتم مهرماه بین بایدن و ترامپ، ۱۶ مهرماه بین کامالا هریس و مایک پنس و اول آبان بین بایدن و ترامپ را بررسی کرده‌ایم. کارشناسان بازار‌های مالی هر کدام نظر متفاوتی درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز دارند. بعضی می‌گویند نتیجه انتخابات ۱۳ آبان فرقی به حال ما نمی‌کند و بعضی دیگر پیش‌بینی‌هایی از تغییرات قیمت دلار در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ ارائه کرده‌اند.

واکنش دلار به پیروزی بایدن در مناظره اول؛ افزایش ۳۶۰ تومانی
اولین رویارویی جو بایدن با دونالد ترامپ در قالب مناظره‌های انتخاباتی بامداد نهم مهرماه برگزار شد. مناظره‌ای که حواشی سیاسی زیادی داشت و نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان حاکی از پیروزی بایدن در این مناظره بود. این شبکه اعلام کرد در نخستین نظرسنجی از مردم درباره مناظره، ۶۰ درصد از پاسخگویان معتقد بودند که جو بایدن عملکرد بهتری داشت وتن‌ها ۲۸درصد موافق عملکرد ترامپ در این مناظره بودند.

قیمت دلار در بازار آزاد ایران روز قبل از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی در آمریکا حدود ۲۹ هزار و ۴۷۰ تومان بود. این مناظره بامداد روز چهارشنبه برگزار شد و در این روز قیمت دلار با افزایش حدود ۳۶۰ تومانی به ۲۹ هزار و ۸۳۰ تومان رسید. این در حالی است که خیلی از فعالان بازار می‌گوشند در صورت پیروزی بایدن دلار ارزان می‌شود، اما آنچه در بازار ارز بعد از برگزاری اولین مناظره اتفاق افتاد، نتیجه دیگری داشت و شاهد افزایش نسبی قیمت دلار بودیم. این مورد برای روز‌های بعد هم تکرار شد و نهایتا تا روز جمعه دلار برای اولین بار به مرز ۳۰ هزار تومان رسید. با این حساب می‌توان گفت تاثیر مناظره اول بر بازار ارز ایران کاملا برعکس بوده است.


واکنش دلار به ابتلای ترامپ به کرونا؛ کاهش هزار و ۳۰۰ تومانی

ترامپ با یک توییت فاصله خود از رقیب انتخاباتی‌اش را در نظرسنجی‌ها زیاد کرد. صبح روز جمعه ۱۱ مهرماه ترامپ از ابتلای خود به بیماری کرونا خبر داد و این اتفاق باعث شد بلافاصله شاهد به وجود آمدن اختلاف چشمگیر بین ترامپ و بایدن بودیم. طوری که بعد از توییت ترامپ، شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات آمریکا از ۵۱ به ۷۴ درصد رسید و خیلی‌ها با توجه به اختلاف به وجود آمده بین شانس دو رقیب انتخاباتی نسبت به شکست ترامپ اطمینان پیدا کردند.

بازار ارز ایران در روز جمعه ۱۱ مهرماه تازه به مرز ۳۰ هزار تومان رسیده بود. آنهم در تعطیلی بازار رسمی که همه چیز دست دلالان می‌افتد. شنبه با بازگشایی بازار‌ها دلار در واکنش به ثبت رکورد جدید، کمی عقب‌نشینی کرد و با کاهش ۳۸۰ تومانی به ۲۹ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. روز بعد دلار ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان شد. همزمان با خبر‌هایی که از جلو افتادن بایدن در نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا منتشر می‌شد، روند نزولی دلار معکوس شد. طوری که بعد از اصلاح قیمت دلار از ۳۰ تا ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان، بازار ارز دوباره به روند صعودی افتاد و شاهد نرخ ۲۹ هزار و ۳۸۰ تومانی برای دلار در بازار آزاد روز دوشنبه بودیم. دلار نهایتا تا یک هفته بعد از خبر ابتلای ترامپ به بیماری کرونا دوباره به محدوده ۳۰ هزار تومان برگشت. با این حساب می‌توان گفت هرچند در روز‌های اول دلار در بازار ایران عقب‌نشینی کرد، اما می‌توان عامل این اتفاق را ثبت رکورد جدید ۳۰ هزار تومانی دانست. چراکه اگر دلیل آن جلو افتادن بایدن در رقابت انتخاباتی بود، دلار نمی‌توانست در کمتر از یک هفته به ۳۱ هزار تومان برگردد.

واکنش دلار به پیروزی هریس در مناظره معاون‌ها؛ افزایش هزار و ۲۰۰ تومانی
دو معاون اول ریاست جمهوری یعنی کامالا هریس از حزب دموکرات و مایک پنس از حزب جمهوری‌خواه بامداد روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه در مناظره انتخاباتی پیش روی هم قرار گرفتند. بعد از برگزاری این مناظره باز هم دموکرات‌ها پیروز مناظره معرفی شدند. طوری که نظرسنجی سی‌ان‌ان از پیروزی قاطع کامالا هریس مقابل مایک پنس در مناظره دوم انتخاباتی حکایت داشت و روزنامه فرانسوی لوموند از تسلط و برتری کامالا هریس از جناح دموکرات در مناظره معاونان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا خبر داد.

واکنش دلار به دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باز هم معکوس بود. با اینکه اغلب می‌گویند با پیروز حزب دموکرات و رسیدن جو بایدن به کاخ سفید، قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد، اما بعد از برگزاری این مناظره شاهد افزایش قیمت دلار بودیم. پنجشنبه ۱۷ مهرماه تعطیل رسمی بود و دلار در محدوده ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان قرار داشت. روز شنبه شاهد جهش هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت دلار در بازار آزاد بودیم. تا جایی که نرخ دلار به حدود ۳۰ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این مورد در روز‌های بعد ادامه داشت و نهایتا دلار در مرز ۳۲ هزار تومان و روی نرخ حدود ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان برای چند روز آرام گرفت. روند افزایش قیمت دلار بعد از مناظره معاون‌های نامزد‌های ریاست جمهوری تا ۱۰ روز بعد ادامه داشت و نهایتا دلار قله ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان را در کارنامه خود ثبت کرد. با این حساب می‌توان گفت واکنش دلار به پیروز دموکرات‌ها در مناظره معاونان ریاست جمهوری آمریکا کاملا برعکس تصورات بود.

واکنش دلار به پیروزی بایدن در مناظره پایانی؛ کاهش ۸۰۰ تومانی

صبح جمعه اول آبان‌ماه، آخرین دور مناظره‌های ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد. براساس نظرسنجی‌های شبکه سی‌ان‌ان، ۵۳ درصد بایدن را برنده آخرین مناظره دانسته‌اند و در طرف مقابل ۳۹ درصد دونالد ترامپ را پیروز این مناظره معرفی کردند. فعالان بازار ارز در نبود صرافی‌ها در آخرین ساعات روز پنجشنبه دلار را با قیمت ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله کردند. دیروز صبح و بعد از برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت دلار در بازار آزاد کاهش چشمگیری را تجربه کرد. با اینکه در این روز تعطیل، صرافی‌ها نقشی در بازار آزاد ارز نداشتند، اما نهایتا قیمت دلار کاهش ۸۰۰ تومانی را پشت سر گذاشت و در اولین معاملات غیررسمی روز جمعه ۲۹ هزار تومان قیمت خورد. با پایان مناظره‌های انتخاباتی که به‌معنی کاهش فشارهای روانی بر بازار ارز است، روند کاهش قیمت دلار تا صبح روز دوشنبه پنجم آبان ادامه دارد و اسکناس آمریکایی در معاملات ابتدای روز ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورده است. 

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: