کد خبر: ۲۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹
درحالی شهرداری تهران چندی پیش نسبت به تطبیق مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون دستیاری مدیران شهرداری تهران در محل شرکت خدمات اداری شهر اقدام کرد که پیش از این انتقادهایی درباره شیوه های جذب این افراد در رسانه‌ها منتشر شد.
قلم‌نیوز:در پی طرح این انتقادات برخی از داوطلبان آزمون، درباره روند اجرا و شیوه گزینش دستیاری مدیران شهرداری مواردی را مطرح کردند. افرادی که بیش از هر فرد دیگری از نزدیک با این فرآیند آشنا بوده و آن را تجربه کرده‌اند.

جوانان متخصص٬ خونی تازه در رگ‌های شهرداری

علی رسولی٬ فارغ التحصیل دکترای رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه از طریق یکی از کانال‌های تلگرامی با موضوع برگزاری آزمون دستیاری آشنا شده است، می‌گوید: به نظر من برگزاری آزمون ابزار عادلانه ای برای استخدام نیرو است، تا از این طریق نیروهای جوان با استعداد که دارای رزومه علمی خوبی هستند بدون هیچ معرف و پارتی بتوانند وارد سازمان‌ها شوند.

وی با بیان اینکه روند کار تا اینجا روشن و مشخص بوده است، اضافه می‌کند: به هیچ وجه هیچ ارتباطی با مجموعه شهرداری ندارم و صرفا از طریق کانال تلگرامی در جریان برگزاری این آزمون قرار گرفته‌ام.

احمدی یکی دیگر از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران بر این باور است که با توجه به اینکه شرکت در این آزمون برای عموم واجدین شرایط میسر بوده بنابر این نمی توان گفت آزمون دستیاری غیرعادلانه بوده است.

وی در عین حال می‌گوید: اما برای داوری درباره ادعای مسئولان مبنی بر شایسته سالاری و نخبه گزینی در استخدام داوطلبان باید منتظر نشست تا مشخص شود در مراحل بعدی و در مصاحبه‌ها و سایر فیتلرهای بعدی چگونه اقدام خواهد شد.

این شرکت کننده در آزمون دستیاری مدیران شهرداری همچنین در پاسخ به این انتقاد که گفته شده بود شهرداری به اندازه کافی دارای نیروی جوان و تحصیلکرده است پس چه نیازی به جذب دستیار دارد، توضیح داد: تزریق نیروهای تازه نفس و تحصیلکرده می‌تواند خون تازه ای در رگ‌های این سازمان باشد.

آزمونی برای احراز جنبه های مدیریتی

منتقدان برگزاری آزمون معتقدند که این آزمون برای استخدام نیروهای «خودی» و «نزدیک» به مدیریت شهرداری تهران برگزار شده است. ضمن اینکه این ادعا را با چند تن دیگر از داوطلبان درمیان گذاشته‌ایم از کیفیت آزمون هم پرسیدیم.

محمد رضا ساری فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز معتقد است که سئوالات طرح شده بیشتر برای احراز جنبه های مدیریتی داوطلبان بوده و به موارد تخصصی هر رشته پرداخته نشده است. در نتیجه به نظر او بهتر بود در طراحی سئوالات، مباحث تخصصی رشته‌های درخواستی طرح می‌شد.

ساری با بیان اینکه هیچ نوع ارتباطی با مجموعه شهرداری ندارد توضیح می‌دهد: آزمون در دانشگاه ما برگزار شد و اتفاقا در اتاقی که حدود بیست نفر از هم کلاسی‌هایم در آزمون شرکت داشتند، درباره موضوع آزمون و شهرداری صحبت‌های کوتاهی رد و بدل شد و همه تاکید داشتند که هیچ نوع ارتباطی با مجموعه شهرداری تهران ندارند.

اما رضا روشنی کارشناس ارشد رشته مهندسی عمران از دانشگاه یزد درباره کیفیت و موضوع سئوالات نظر دیگری دارد و می‌گوید: ممکن است طراح سئوال بیش از هر چیز خواستار احراز استعدادهای مدیریتی داوطلبان در رشته‌های درخواستی باشد، اما به طور کلی این آزمون عادلانه بود.

این داوطلب آزمون دستیاری همچنین درباره برخی از موضع‌گیری های سیاسی مبنی بر این که این آزمون برای تزریق نیروهای خودی به شهرداری بوده است، تاکید می‌کند: بدون شک اگر چنین ادعایی صحت داشت، چنین آزمونی برگزار نمی شد.

وی توضیح می‌دهد: هرچند آزمون برگزار شده ممکن است که با ایده آل ها و استانداردهای فنی و تخصصی فاصله داشته باشد اما قطعا پذیرش داوطلبان از طریق آزمون بهتر از استخدام آنها از طریق توصیه های دوستان و آشنایان است.

علی مرادی دانشجوی دکترای مدیریت محیط زیست هم که به گفته خودش درحال حاضر با پیمانکار مدیریت پسماند خشک یکی از مناطق شهرداری همکاری می کند ضمن مثبت ارزیابی کردن کلیات آزمون می‌گوید: آزمون کاملا منطقی و در چارچوب استانداردهای خاص برای احراز صلاحیت داوطلبان بوده است.

نفرات برگزیده چه می‌گویند؟

شاید نفرات برگزیده آزمون جزو بهترین کسانی باشند که بتوانند به ادعاهای مطرح شده مبنی بر سیاسی بودن این اقدام شهرداری تهران پاسخ بدهند.

مهزیار مهان، فارغ التحصیل دانشگاه تهران درمقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی که رتبه یک آزمون را کسب کرده است ضمن رد هرگونه ارتباطش با مجموعه شهرداری تهران درباره کم وکیف آزمون دستیاری مدیران به خبرنگار ما می گوید: سئوالات مطرح شده نه چندان ساده و نه چندان سخت بودند و در کل مجموع سئوالات طراحی شده مناسب بودند.

وی با بیان اینکه از طریق یکی از کانال‌های تلگرامی در جریان برگزاری آزمون دستیاری مدیران شهرداری تهران قرارگرفته است، درباره برخی از هجمه‌های مطرح شده می‌گوید: بدون شک برگزاری آزمون، پاسخ روشنی در رد این ادعاهاست و اگر واقعا شهرداری تهران چنین نیتی داشت بدون برگزاری آزمون و فراخوان می توانست نسبت به جذب نیروهای مدنظر خود اقدام کند یا لااقل در قالب آزمون های داخلی در جهت گزینش این نیروی‌های سفارشی اقدام می‌کرد.

 نفر اول برگزیده آزمون استخدامی دستیاری تهران در واکنش به این سئوال صریح که در صورت قبولی در مراحل بعدی آزمون استخدامی و استخدام در شهرداری تهران، آیا حاضر به همکاری در سایر زمینه ها هم هستید، می‌گوید: بعید می دانم چنین درخواستی داشته باشند. من هم کارهای تکنیکی در حوزه تخصصی خودم انجام خواهم داد.

همچنین معصومه دوان کارشناس ارشد مهندسی صنایع ازدانشگاه امیرکبیر(نفردوم آزمون) نیز در گفتگو با خبرنگار ما درباره ادعاهای سیاسی مطرح شده می‌گوید: چنین ادعاهایی نمی‌تواند رنگ واقعیت داشته باشند چرا که اگر چنین بود نه آزمونی برگزار می شد و نه نتایج به صورت شفاف اعلام می‌شد. این درحالی است که درحال حاضر حتی رتبه احراز شده افراد کاملا مشخص است.

وی ادامه می‌دهد: تا این لحظه فرآیند جذب دستیار کاملا به صورت شفاف و براساس فرآیندهای استاندارد بوده است.

به اعتقاد دوان برگزاری چنین آزمون‌هایی فرصت بسیار مغتنمی برای افراد توانمند است که از طریق فضای رقابتی سالم و در قالب آزمون موفق شوند به یک سازمان راه یابند.

وی با طرح این سئوال که معلوم نیست ادعا وسند افرادی که کلیات این آزمون و صلاحیت داوطلبان را زیرسئوال می برند چیست می‌گوید: ما به عنوان افرادی که از بهترین دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌ایم برگزاری این آزمون را فرصت مغتنمی می‌دانیم که از طریق مجاری قانونی و رقابتی به یک سازمان راه پیدا کنیم.

اما نفر سوم آزمون استخدامی دستیاری مدیران شهرداری تهران نیز در گفتگو با خبرنگار ما از تجربه‌اش در اجرای آزمون مذکور گفت.

آزده مهاجرمیلانی، دکترای معماری از دانشگاه تهران بر این باور است که اجرای آزمون استخدامی شاخص بسیار مناسبی برای شایسته گزینی است، اما درعین حال می گوید: سئوالهای مطرح شده بیشتر از اینکه فارغ التحصیلان را از لحاظ تخصص مربوطه مورد راستی آزمایی قرار دهد بیش از هر چیز مربوط به توانایی افراد در جنبه های مدیریتی است و این مساله به نظر می رسد جزو نقاط ضعف این آزمون باشد.

وی توضیح می‌دهد: برخی از رشته‌های دانشگاهی نظیر مهندسی صنایع در روند تحصیل، درس‌های مربوط به مدیریت نیز خوانده‌اند و همین مساله باعث می شود که آنها در این آزمون نمره قابل قبولی به دست بیاورند اما داوطلبان  سایر رشته ها نظیر رشته معماری که به هیچ وجه دروس مرتبط با مدیریت نداشته‌اند در این پاسخ به سئوالات مدیریتی نمره خوبی کسب نخواهند کرد.

عدم احراز شرایط برخی از داوطلبان

شایان ذکر است براساس اظهارات کارشناسان شرکت خدمات  اداری شهر، روز سه شنبه حدود هشتاد نفر برای تحویل مدارک خود به این شرکت مراجعه کردند که از این تعداد، پرونده عده ای به دلیل آماده نبودن برخی مدارک از جمله مدرک تحصیلی، ناقص بوده است.

همچنین بنابر اعلام کارشناسان این شرکت، برخی از داوطلبان دانشجو بوده و اساسا فارغ التحصیل نشده بودند که باتوجه به اینکه شرایط لازم مطابق فراخوان اعلام شده را نداشته اند از ادامه فرآیند حذف شدند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: