کد خبر: ۲۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹
بورس در اولین روز هفته از کف مقاومتی خود عقب تر رفته و این اتفاق سبب شده است بسیاری از سهامداران نگرانی خود را مطرح کنند که عقب نشینی تا کجا ادامه دارد.
قلم‌نیوز:در حالی شاخص بورس وارد کانال یک میلیون و سیصد هزار واحد شده است که بسیاری معتقد بودند که در  محدوده یک میلیون و پانصد هزار واحدی، انتظار بازگشت آرام و تعادل بورس می رفت اما با این حال عقب نشینی های پی در پی بورس ، نگرانی‌ها را افزایش داده است. 

مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه، در پاسخ به این سئوال که آیا نگرانی‌ها برای ریزش شاخص بورس و انتظار برای عقب‌نشینی بیشتر حالا منطقی است؟ گفت: من فکر می‌کنم فضای بورس همچنان مثبت است و انتظار برای بازگشت شاخص طبیعی است.

 این تحلیلگر در جواب این سئوال که در چنین شرایطی کف‌شکنی‌های پی در پی نمی‌تواند تنها ناشی از نبود اطلاعات باشد و نگرانی سهامداران در چنین وضعی فراتر از این اتفاقات است، گفت: این گزاره منطقی است چرا که در کنار شفاف نبودن بازار شوک‌های سیاسی نیز بازار را تحت تاثیر قرار داده است. در عین حال نزدیکی انتخابات آمریکا از یک سو و اختلافلات داخلی و حمله های جا و بیجا به رییس جمهوری و دولت نیز در این اتفاق موثر بوده است. 

وی گفت: اما من از منظر اقتصادی به ماجرا نگاه می‌کنم و تاکید می‌کنم داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد بورس باز می‌گردد و این وضعیت ماندگار نیست.

این تحلیلگر بازار مالی در توضیح این مطلب افزود: گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت ها سودده بوده‌اند و اتفاقا حجم سودها نیز بسیار مناسب است. پس به این ترتیب می‌بینیم که اوضاع شرکت‌ها خوب است.

او ادامه داد: نمی‌شود در شرایط مناسب ریزش بازار ادامه داشته باشد، بازار امروزه تحت تاثیر عوامل سیاسی مانند ترس از نتخابات ریاست جمهوری و اختلافات داخلی قرار دارد .

وی تاکید کرد: بورس به تدریج وارد فاز مثبت می شود و فکر می‌کنم بعد از انتخابات امریکا فشار روانی بازار کاهش جدی را تجربه نماید. وی با تاکید بر اینکه شش روز کاری پیش رو روزهای مهمی است، گفت: مسیر حرکت در این شش روز احتمالا نوسانی است اما پس از آن شرایط متعادل خواهد شد. 

وی در پاسخ به این سئوال که چه کسانی از ریزش بورس منتفع می‌شوند؟گفت:من فکر می کنم جز دلالان بازارهای موازی کسی از ریزش بورس منتفع نشود.در همین دوره دیدیم ریزش بورس زمینه را برای رونق دلالی ارز و طلا و سکه و حتی خودرو فراهم کرد اما مطمئنا با ایجاد ارامش در این بازارها خصوصا بازار ارز،سرمایه ها به سمت بورس بازخواهد گشت.

وی با تاکید بر اینکه اگر شوک سیاسی انتخابات آمریکا تمام شود بازار بازخواهد گشت، گفت: قضاوت درباره مسیر حرکت بورس در روز دوشنبه ۵ آبان سخت است چرا که عده‌ای قصد دارند در مجلس به وضعیت بورس معترض شوند که خود این اتفاق البته منفی است. به هر روی پس از نیمه آبان باید منتظر ایجاد تعادل در بورس بود و صورت های مالی و گزارش‌ها نیز همین نکته را گواهی می‌دهد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: