کد خبر: ۲۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹
صرافی‌های بانکی نرخ خرید دلار را بالا آوردند
به گفته فعالان، اتفاق غیرمنتظره روز اول هفته تاکتیک جدید بازارساز در مورد نرخ خرید صرافی‌های بانکی بود. صرافی‌های بانکی در انتهای هفته گذشته قیمت خرید دلار خود را ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده بودند.
قلم‌نیوز:در آن زمان نرخ فروش حدود ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود که حکایت از شکاف ۴ هزار و ۱۰۰ تومانی بین دو نرخ می‌داد. برخی از معامله‌گران به طعنه در آن مقطع زمانی عنوان می‌کردند که فاصله بین نرخ خرید و فروش صرافی‌های بانکی، به اندازه قیمت دلار ۴‌هزار و ۲۰۰‌تومانی کالاهای اساسی شده است. روز شنبه بازارساز با افزایش نرخ خرید تاکتیک جدیدی را اتخاذ کرد و فاصله بین نرخ‌ها را نیز از بین برد. عده‌ای باور داشتند چنین اقدامی می‌تواند سیگنال افزایشی به بازار آزاد ارز ارسال کند، ولی چنین اتفاقی رخ نداد و اسکناس آمریکا در بازار آزاد هم در سیر نزولی قرار گرفت.

هدف بازارساز از بالا بردن نرخ خرید

به گفته برخی فعالان، نرخ پایین خرید دلار در هفته گذشته موجب می‌شد که افراد عادی تمایل زیادی نداشته باشند که ارز خود را در صرافی‌های بانکی به‌فروش برسانند، علت این موضوع هم آن بود که صرافی‌های غیررسمی و دلالان حاضر بودند با قیمت‌های به مراتب بالاتری نسبت به صرافی‌های بانکی اقدام به خرید کنند. صرافی‌های بانکی روز شنبه با بالا آوردن نرخ خرید خود می‌توانستند با دلالان رقابت کنند. این موضوع می‌توانست موجب شود که فضای بازار شفاف‌تر شود و مردم عادی به‌جای مراجعه به معامله‌گران غیررسمی، در فضای امن‌تری اقدام به فروش ارز خود کنند. عده‌ای از فعالان باور داشتند اگر صرافی‌های بانکی نرخ خرید خود را بالا بیاورند، سیگنال افزایش قیمت به بازار داده خواهد شد، ولی چنین اتفاقی رخ نداد. بازارساز می‌تواند با بالا آوردن قیمت خرید دلار خود در بازار با آسودگی بیشتری اقدام به مدیریت بازار کند.

در واقع بازار‌ساز می‌تواند‌ با همان ارزی که از بازار تهیه می‌کند، تقاضای بازار را هم پاسخ دهد و در این مسیر از منابع ارزی خود صیانت بیشتری کند. بازارساز در هفته گذشته با پایین نگه‌داشتن قیمت خرید قصد داشت که به معامله‌گران این سیگنال را ارسال کند که دلار به‌عنوان مثال بالای ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش خرید ندارد. ضعف این سیاست در این بود که افرادی که برای فروش به بازار مراجعه می‌کردند، به‌جای فروش ارز به صرافی‌های مجاز و بانکی، با معامله‌گران غیررسمی وارد معامله می‌شدند. این مساله موجب می‌شد که ارز وارد‌شده به بازار کمتر در اختیار بازارساز قرار بگیرد. بالا آوردن قیمت خرید چنین ضعفی را برطرف ساخت و هم‌زمان اثر افزایشی هم بر قیمت دلار در بازار آزاد نداشت.


شروع کاهشی در بازار ارز

در اولین روز هفته، قیمت دلار در بازار آزاد سیر کاهشی گرفت. اسکناس آمریکایی که در ۲‌روز انتهایی هفته گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، روز شنبه نتوانست از مرز ۳۰ هزار تومانی عبور کند و به زیر سطح ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت‌. میزان نوسانات اسکناس آمریکایی در روز شنبه محدودتر از روزهای قبل بود و به‌نظر می‌رسد حضور فعالانه بازارساز در قیمت‌گذاری موجب‌ شده بود که نوسان‌گیران نیز فعالیت خود را کاهش دهند. در این میان، عده‌ای از فعالان هم باور داشتند بازار پس از چند روز نوسان شدید نیاز به استراحت داشت و معامله‌گران ترجیح می‌دادند به دلیل تعطیلی روز یک‌شنبه، زیاد در ابتدای هفته خرید و فروش‌های خود را انجام ندهند. در واقع از آنجایی که احتمال می‌دادند قیمت در معاملات پشت‌خطی روز یک‌شنبه دچار نوسان شود، ترجیح می‌دادند در موقعیت خرید یا فروش قرار نگیرند.

نوسان رفت و برگشتی دلار در معاملات پشت‌خطی

روز یک‌شنبه بازار رسمی تعطیل بود، ولی در معاملات پشت‌خطی بیشتر معامله‌گران در موقعیت فروش قرار گرفته بودند. گفته می‌شد قیمت دلار در این معاملات حتی تا محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰تومانی هم عقب رفته است که ۸۰۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. در حالی‌که معامله‌گران بیشتر تمایل به فروش ارز داشتند، از اواسط روز یک‌شنبه فضای بازار تغییر کرد و سهم خریداران بیشتر شد. برخی فعالان عنوان می‌کردند علت بالا رفتن خریدها و برگشت دلار به بالای ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان، جوسازی پیرامون اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد عدم‌افزایش نرخ سود بود. البته در ساعات انتهایی روز بار دیگر میزان فروش‌ها بالاتر رفته بود،‌ امری که می‌تواند نرخ ابتدایی بازار در روز دوشنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

سیگنال نفتی به دلار

بر اساس آمارهای گمرک چین، این کشور در ماه سپتامبر ۶۷۸ هزار و ۱۳۳ تن نفت خام از ایران وارد کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷/ ۲۵درصد افزایش نشان می‌دهد. این دومین خبری بود که در ماه‌های اخیر از افزایش فروش نفت ایران منتشر شد. پیش از این خبرگزاری رویترز هم از افزایش فروش نفت ایران خبر داده بود. افزایش فروش نفت می‌تواند درآمدهای ارزی دولت را افزایش دهد  و موجب شود که بانک مرکزی با فراغ بال بیشتری از ذخایر خود برای مدیریت بازار ارز استفاده کند. این در حالی است که گفته می‌شود بانک مرکزی با کاهش درآمدهای نفتی بخشی از ارز کالاهای اساسی را تامین کرده است. هرقدر به ارز کمتری از بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی نیاز باشد، احتمال کاهش نوسانات در بازار ارز بیشتر می‌شود. با این حال، باید دید بازار ارز در آستانه انتخابات آمریکا به چنین اخباری توجه خواهد کرد یا بیشتر به اخبار سیاسی حول و حوش فضای انتخاباتی آمریکا تکیه خواهد کرد.

سکه نزولی شد

در اولین روز کاری هفته، سکه تمام‌ بهار‌آزادی در مسیر نزولی قرار گرفت و از مرز ۱۵ میلیون تومان پایین‌تر رفت. روز شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۶۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این افت در شرایطی رقم خورد که برخی فعالان انتظار داشتند فلز گرانبهای داخلی در ابتدای هفته راه افزایشی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه را طی کند. با این حال، روند کاهشی دلار مانعی بزرگ بر سر راه افزایشی‌های بازار سکه شد. طلای جهانی افزایش خاصی را در روز جمعه نشان نداد و در حوالی مرز هزار و ۹۰۰ دلاری به‌کار خود پایان داد تا از این سمت نیز قیمت سکه برای رشد تحریک نشود. قیمت فلز گرانبهای داخلی در معاملات پشت‌خطی روز یک‌شنبه عمدتا روند نزولی داشت، امری که می‌تواند شروع بازار در روز سوم هفته را تحت‌تاثیر قرار دهد.

منبع: دنیای اقتصاد
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: