کد خبر: ۲۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹
واکنش‌ تندروها به انتقاد رهبری از هتک حرمت رئیس جمهور
موضع صریح و روشن رهبر معظم انقلاب درباره هجمه ها به دولت و رییس جمهوری پس از روزها جنجال های بی حاصل، اتمام حجتی قابل تامل با مدعیان انقلابی گری و تاکید مجدد بر این گزاره مهم است که شرایط کشور اجازه ماجراجویی ها و رقابت های مخرب سیاسی را به هیچ گروه و شخصی نمی دهد.
قلم‌نیوز: شدت هجمه های غیرمنصفانه و بی منطق علیه رییس جمهوری بار دیگر سبب شد تا رهبر انقلاب همانند دیگر برهه های تکرار چنین رویکردی، به دفاع صریح و قاطع از دولت و رییس جمهوری برآمده از رای مردم اقدام کنند. مقام معظم رهبری روز شنبه در نخستین دیدار حضوری خود پس از شیوع کرونا با رییس جمهوری و اعضای ستاد ملی مقابله با این بیماری، ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، توصیه‌های مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تاسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا تاکید کردند.

مرز مهم انتقاد و اهانت

به فاصله چهارماه از دیدار ویدیویی رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس یازدهم و تاکید ایشان بر رعایت قانون و شرع در تعامل با دولت، برخی اظهارات ساختارشکنانه در هفته های گذشته علیه دولت و شخص رییس جمهوری سبب شد که ایشان بار دیگر منطق روابط قوا در نظام جمهوری اسلامی را برای برخی مدعیان انقلابی گری این بار بسیار صریح تر بیان کنند. حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رییس جمهوری و هتک حرمت ایشان گفتند: «هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.»

ایشان تصریح کردند: " هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسوولان بیشتر، به خصوص در میان مسوولان بالای کشور. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است."

با جملات صریح و روشن رهبر انقلاب حجت بر آنانی که انتقاد از رییس جمهوری را به هتاکی های ساختار شکن تقلیل داده و با بهره جویی از ابزارهای قانونی چون استیضاح آرامش روانی جامعه و تمرکز دولت برای انجام امور را برهم می زدند؛ تمام شد. نکته ظریف اما عبرت آموز در این میان تشبیه این رفتارها با رفتار مقامات آمریکایی از سوی رهبر معظم انقلاب بود. این تشبیه می تواند برای برخی از مدعیان که همواره دولت را به غربگرایی متهم می کنند قابل تامل باشد. مرز میان انتقاد سازنده و همدلانه با انتقادات ساختارشکن آغشته به غرض ورزی های سیاسی گرچه مهم است اما به نظر می رسد برای برخی چندان روشن نبوده که با سخنان روز گذشته رهبری واضح و مبرهن شد. شرایط کشور همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند نیازمند همدلی بیش از پیش است و در این میان رفتارهای آمریکایی با شعارهای انقلابی نمی تواند کمکی به بهبود اوضاع کشور و مردم کند.

استقبال از حمایت رهبری

ساعاتی پس از اتمام جلسه ستاد مقابله با کرونا در حضور رهبر معظم انقلاب، شبکه های اجتماعی از سخنان حمایت آمیز ایشان استقبال کردند. «حسام الدین آشنا» مشاور رییس جمهوری در توییتی نوشت: «در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که صدای ملت را نشنیدید؛ حداقل در سال ۹۹ سخن رهبری را بشنوید و دست از هتاکی و پرده‌دری و نمایش‌گری بردارید. قوه مجریه را یاری دهید و مشکلات ملی را  از سر راه بردارید. شاید همان‌گونه که به مجلس رسیدید به دولت هم برسید فقط کمی صبر پیشه کنید؛ این آسیاب به نوبت است.»

 «مجتبی ذوالنوری» رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس که پیشتر در توییتی رییس جمهوری را تهدید به اعدام کرده بود، در واکنش به نهی صریح رهبری گرچه عذری از رفتار و گفتار خود نخواست اما در توییتی نوشت: «تبعیت از فرامین الهی رهبر عزیز و ولی امرم را از اوجب واجبات می دانم و تمام آبرو، هستی، و وجود خود را در اطاعت اوامرش تقدیم می دارم و در چارچوب تکالیف قانونی خود و تدابیر معظم له لحظه ای از احقاق حقوق مردم شریف غفلت نخواهم کرد.»

یکی از نمایندگان تندرو که در روزهای گذشته با ادبیات توهین آمیز علیه رییس جمهوری توییت هایی نوشته بود پس از سخنان رهبری در توییت دیگری نوشت: «رهبر عزیز، سمعاً و طاعتاً. امیدواریم حسن روحانی هم حرمت جایگاهی که دارد و حمایتی که رهبری از این جایگاه کرده و مجلس و مردم را حفظ کند.»

یکی از کانال های تندرو مخالف دولت هم ضمن عذرخواهی از رییس جمهوری و انتقاد از کسانی که حتی جایگزین رییس جمهوری را هم بعد از استیضاح مشخص کرده بودند از آن ها خواست دیگر هیچ گاه حرف از رمزگشایی از سخنان آقا نزنند که خود رهبر انقلاب بارها اعلام کرده اند اوامرشان را علنی می گویند.

سخنان راهگشا و به موقع رهبر انقلاب، دولت را در برابر بسیاری از انتقادات بی پایه و غیرمنطقی مصونیت بخشید همانگونه انتقادات منطقی و منصفانه و عقلایی از دولت را نیاز جامعه برای پیشبرد اهداف اعلام کرد. پس از این سخنان باید دید مدعیان انقلابی گری در کشور و مجلس تا چه اندازه با رهبر انقلاب همگام شده و شیوه جنجالی دایه های مهربان تر از مادر را کنار می گذارند تا دولت با تمرکز کامل در مسیر کنترل شرایط و بحران تلاش کند.

توصیه های رهبری برای مقابله با کرونا

بخش مهم دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد کرونا به نحوه مقابله با کرونا اختصاص داشت. «لزوم راه اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و نظارت بر اجرا»، «محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیت‌ها»، «کنترل دقیق مبادی ورودی کشور، محدودیت ترددهای غیرضرور بین شهری به همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گیرانه ضوابط»، «آموزش همگانی درباره راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» و «لزوم تصویب جرائم سختگیرانه برای افرادی که مرتکب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتی می‌شوند» و در نهایت «شنیده شدن یک حرف واحد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا» از مهم ترین توصیه های رهبری به ستاد کرونا برای مقابله هرچه موثر با این پاندمی بود.

ایشان همچنین به موضوع مشکلات معیشتی افراد متضرر از شیوع کرونا هم اشاره و تصریح کردند: «برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه بیکاری ندارند، تامین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است.»

بیانات رهبر معظم انقلاب بار دیگر لزوم همراهی و همکاری همه جانبه دستگاهها و نهادهای مختلف و آحاد مردم برای مقابله با کرونا را نشان داد. واقعیت این است که مقابله با این پدیده عجیب فقط با همراهی و همکاری امکان پذیر است. طی هشت ماه گذشته کادر درمان کشور ایثارگری را در حق مردم تمام کرد و بسیاری از پزشکان و پرستاران از جان خود گذشتند. دولت هم هرچه در توان داشته برای مقابله با کرونا انجام داده است فراموش نکنیم که ایران با بی رحمانه ترین و ظالمانه ترین تحریمهای ضد بشری دست و پنجه نرم می کند و این تحریمها به هر حال محدودیتهایی را در انجام وظایف دولت در این زمینه ایجاد کرده است. لازم است خیرین و نهادهایی که امکاناتی در اختیار دارند، به یاری دولت،کادر درمان و آسیب دیدگان از کرونا بشتابند. به هر حال مردم و دولت ایران این روزها را پشت سر میگذارند. چه خوب است با همکاری و همراهی یکدیگر با آسیبهای کمتری از این روزها عبور کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: