کد خبر: ۲۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹
بازار سرمایه از نیمه مردادماه سال جاری پس از رشد چشمگیری که از مدت‌ها قبل داشت وارد مسیر تازه‌ای شد و نوسانات آن بر سر زبان‌ها افتاد. عده‌ای ریزش‌ها را پایان شرایط ایده‌آل بورس دانستند و عده‌ای دیگر از واژه اصلاح برای نوسانات یاد کردند. حال این پرسش مطرح می‌شود که بورس چه سرنوشتی خواهد داشت؟
 قلم‌نیوز:بعضی از فعالان بازار معتقدند مولفه‌های اقتصاد داخلی می‌تواند آیند بورس را تعیین کند و این در حالی است که برخی دیگر از فعالان و کارشناسان بر این باورند که بورس وارد مرحله انتظار شده و آینده خود را برمبنای نتایج انتخابات آمریکا قرار داده است. اما اینکه چقدر میان انتخابات آمریکا با بورس ایران رابطه مستقیم وجود دارد پرسشی است که با پاسخ‌های گوناگونی همراه است.
این‌روزها گفته می‌شود بازارهای اقتصادی ایران به ویژه بازار سرمایه برای ادامه مسیر منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه پیروزی هر‌کدام از دو نامزد نهایی این انتخابات، تاثیر متفاوتی بر اقتصاد ایران به‌ خصوص بازار بورس خواهد داشت.

شاید در ابتدا رابطه معناداری میان این دو مسئله به چشم نخورد اما برخی از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر عملکرد بازارهای اقتصادی، مسائل سیاسی داخلی و بین‌المللی است. به همین دلیل یک رویداد سیاسی همانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند تاثیراتی را برای بازاری همچون بورس که این‌روزها در شرایطی متفاوت از ابتدای سال جاری قرار دارد، به همراه داشته باشد. اما از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند اتفاقات سیاسی تنها آثار روانی کوتاه‌مدت داشته و نمی‌تواند باعث تغییرات بنیادی در بازارهای اقتصادی شود. با وجود نظرات متفاوت درخصوص اثر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر چگونگی آینده بازار بورس، همچنان این پرسش که آیا رابطه منطقی میان این دو موضوع وجود دارد یا خیر مطرح است. غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به رابطه این رویداد سیاسی با اقتصاد ایران پرداخت و دراین‌باره به «ابتکار» گفت: این‌روزها تمام مسائل اقتصادی را به نتیجه انتخابات آمریکا متصل می‌کنند. اگر نتیجه انتخابات کاهش تحریم‌ها را به همراه داشته باشد طبیعتا اثر آن را بر بخش‌های مختلف اقتصاد خواهیم دید، چراکه با کاهش تحریم‌ها می‌تواند کمی نرخ دلار تعدیل می‌کند، صادرات را تا حدودی رونق دهد، تولید را اندکی بالا ببرد و وضعیت اقتصاد از این شرایط بلاتکلیفی خارج ‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بنابراین نتیجه انتخابات می‌تواند تا حدودی تعیین‌کننده شرایط بخش‌های مختلف اقتصاد ایران باشد.
سلامی با اشاره به تاثیر روانی انتخابات بر بازارهای اقتصادی ایران به ویژه بازار بورس ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از لحاظ روانی نیز برای مدت کوتاهی تاثیراتی را خواهد داشت. اما این تغییرات را نمی‌توان به دلیل رابطه مستقیم و منطقی میان انتخابات و اقتصاد ایران دانست، به عبارتی دیگر نتیجه این رویداد سیاسی نمی‌تواند واقعیت اقتصاد ایران تغییر دهد.
وی افزود: بنابراین هنگامی که این انتخابات تاثیری بر بخش واقعی اقتصاد نداشته باشد چرا باید انتظار داشته باشیم که نتیجه انتخابات تاثیری منطقی در بورس بگذارد؟

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به متناسب نبود وضعیت بورس با اقتصاد ایران گفت: به طور کلی قیمت سهام در بازار بورس متناسب با اقتصاد کشور نیست بنابراین انتخابات به شرطی می‌تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد که امید بهبود وضعیت اقتصاد را به وجود آورد. اگر شرایط کمی باثبات شود بخش واقعی اقتصادی ما این پتانسیل را دارد که سودآوری را بالا ببرد و در آن شرایط مسلما قیمت‌های بورس توجیه می‌شود و می‌توان شاهد رفتارهای منطقی‌تر از بازار باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که درصورت مشخص شدن نتایج انتخابات اقتصاد ایران از چه زمانی شاهد اثرگذاری این اتفاق خواهد بود، گفت: هرگونه تغییر از لحاظ روانی می‌تواند بلافاصله تاثیراتی را بر بازار بگذارد، اما زمان ایجاد تغییرات برای اثرگذاری بسیار مهم است. به بیانی روشن‌تر تصور کنیم بایدن پیروز این انتخابات باشد، در آن شرایط هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت جدید به سرعت تحریم‌ها را لغو کند و این انتظار بعید است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: حال هرقدر فاصله میان انتظار و تصمیم‫گیری‌ها کوتاه‌تر باشد ما زودتر شاهد اثرات روانی و واقعی تصمیم‫گیری‫ها خواهیم بود. اما اگر زمان انتظارات طولانی شود می‌تواند سیگنال‌های منفی را برای اقتصاد به ویژه بازار بورس به همراه داشته باشد. متاسفانه اقتصاد ما همانند ساختمانی است که پی محکمی ندارد و هر ناامیدی می‌تواند این ساختمان را فرو بریزد.
منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: