کد خبر: ۲۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹
دیپلماسی ناممکن حیات ایران را ممکن کرده است
یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی عنوان کرده است که استراتژی ترامپ شکست خورده است.
قلم‌نیوز: نشریه یو‌اس‌ای تودی در گزارشی تحلیلی نوشت: ترامپ دیپلماسی را ناممکن کرده و به نظر می رسد ایران مصمم است با سرباز زدن از تصمیمات واهی او، به حیاتش ادامه دهد چه 4 ماه یا چهار سال. ترامپ در گفتگوی رادیویی با راش لیمبو، ایران را به چیزی تهدید کرد که تا به حال انجام نشده باشد. با این حال رئیس جمهور منظور خود را از هزار بار بدتر یا حتی آن چیز بدی که مستحق چنین مجازاتی باشد، بیان کرد. اما ما برای اینکه بتوانیم نظر مناسب و درستی درباره شکست های استراتژی دولت ترامپ در خصوص ایران بدهیم، نیازی به دانستن جزئیات نداریم.

رویکرد فشار حداکثری که این کاخ سفید در پیش گرفته است - ترک توافق هسته ای ایران و اعمال تحریم های سنگین به امید اینکه تهران در برابر هر تقاضای آمریکا سر فرود آورد - نتیجه ای نداشته و نخواهد داشت. این استراتژی خود شکنانه با بهترین سیاست خارجی که ترامپ ادعا می کند به بار آورده یعنی؛ تناسب، دیپلماسی و صلح، متناقض است.  

تقابل نظرات ترامپ در برنامه لیمبو و توضیحات وی در مورد تصمیمش مبنی بر لغو حمله تلافی جویانه پس از سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین در تابستان 2019 در این راستا قابل توجه است. با این حال رویکرد ترامپ در آن زمان مناسب تر بود  و اکنون در اشتباه است چرا که سیاست پاسخ دهی ِ نامتناسب امنیت ایالات متحده را افزایش نخواهد داد. این خطرات منجر به عواقب ناخواسته می شود و ما را در یک چرخه تشدید به دام می اندازد، جایی که گزینه ها و انعطاف پذیری کمتری برای پاسخ به تهدیدهای غیر منتظره داریم.

از زوایه دیگر نیز این بدان معنی است که هر چه فشار حداکثری ادامه یابد، فعالیت ایران نیز بیشتر خواهد شد. این موضوع به سادگی قابل پیش بینی است چون ایران عزم جدی از خود نشان می دهد. ترامپ به لیمبو گفت: "در صورت انتخاب مجدد وی ظرف یک ماه با ایران توافق خواهیم کرد"، اما دلیلی برای تصور این موضوع وجود ندارد  و انتخاب مجدد وی نیز زیر سوال است.

برای تغییر رویه دیر نیست. سکون خصومت ها از ژانویه که دو کشور را در آستانه رویارویی جدی قرار داده بود، و پاندمی کرونا، الگوی محافظه کارانه را می تواند تا بعد از انتخابات نوامبر حفظ کند. این یک مکث خوب است و می تواند فرصتی برای اصلاح روابط ایالات متحده و ایران باشد، خواه این فرصت برای ترامپ باقی بماند یا اینکه به جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات منتقل شود، که در بیشتر نظرسنجی ها برنده است.

این به معنای پایان دادن به فشار حداکثری و تضاد بی دلیل ترامپ، بازگشت به توافق هسته ای که امریکا پیش تر به آن متعهد بود، است. این موارد می تواند مبنای ساخت دیپلماسی و رابطه ای واقع بینانه و مولد با ایران باشد، "کاری که قبلا هرگز سابقه نداشته است." 
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: