کد خبر: ۲۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹
همه شایعات درباره برکناری مدیرعامل بورس تهران
این روزها در حالی برخی رسانه‌ها از تغییر علی صحرایی مدیرعامل فعلی بورس تهران و احتمال جابجایی فرد دیگری به جای او مطرح شده است که یک عضو شورای عالی بورس این مسئله را تکذیب کرده است.
در این زمینه روح ا... حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس گفته است: «اولا در هیچ دوره‌ای و حتی هنگام تغییر رئیس سازمان بورس، چنین شایعات بی اساسی، مطرح نبود. دوما همه فعالان می‌دانند، نظارت‌ها بر دستکاری قیمت‌ها، مانع از ایفای نقش منفی برخی حقوقی‌ها با هدف فشار بر مدیران بورس یا هر هدف دیگری می‌شود. سوما بازار سهام طی سه ماه اخیر، روند نزولی را طی کرده و ربطی به مسئله نه چندان مهمی، چون مدیریت بورس تهران ندارد. از سوی دیگر در شورای عالی بورس، هیچ حرفی از تغییر مدیرعامل بورس تهران نشده و این موضوع توسط هیات مدیره بورس مشخص و نهایی خواهد شد.»

این در حالی است که شاخص بورس این هفته را هم با ریزش شاخص شروع کرد و روز دوشنبه به کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ نیز رفت. کارشناسان البته معتقدند بورس ایران تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با یک روند نوسانی ادامه پیدا خواهد کرد و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات می‌توان انتظار واکنش‌های هیجانی بازار را برای یک برهه زمانی دو هفته‌ای تا یک ماهه داشت.

اما در این بین خبری در کانال‌های تلگرامی منتشر شد مبنی بر اینکه شاخص بورس طی دو روز گذشته قربانی جنگ قدرت برای برکناری مدیرعامل بورس تهران است، همچین توئیتی منتشر شد مبنی بر اینکه «گفته میشه صف‌های فروش عجیب روز‌های اخیر جنگی بر سر تصاحب کرسی مدیرعاملی بورس است. ظاهرا یک مجموعه مالی رقیب با علی صحرایی مدیرعامل فعلی بورس می‌خواهد با منفی کردن بازار زمینه را برای برکناری او فراهم کند. هیات مدیره بورس همین‌ روز‌ها برای تعیین مدیرعامل جلسه برگزار خواهد کرد.» موضوعی که با البته واکنش روح ا... حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس روبرو شد.

وی در این خصوص گفت: «در شورای عالی بورس، هیچ حرفی از تغییر مدیرعامل بورس تهران نشده و این موضوع توسط هیات مدیره بورس مشخص و نهایی خواهد شد، اما در این میان برخی با انتشار چنین شایعاتی و مطرح کردن نام افرادی، قصد تخریب بورس و برخی مدیران را دارند که انتظار میرود سازمان بورس با چنین موارد به شدت برخورد کند».

با این همه یک مقام مسئول سابق در سازمان بورس که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به اقتصاد ۲۴ گفت: این موضوع از سوی یک خبرنگار مطرح شد که نمی‌تواند چندان سندیت داشته باشد. شاخص بورس آنقدر‌ها آبکی نیست که با فشار یک گروه به شدت پایین بیاید. این بحث‌ها بیشتر جنبه خاله زنکی دارد و اساساً نمی‌توان به آن اعتماد کرد.
 
وی همچنین تصریح کرد: «شکی نیست که روند بازار سرمایه بعد از انتخابات آمریکا چه بایدن و چه ترامپ انتخاب شود صعودی خواهد بود. بازار بعد از این انتخابات به ثبات خواهد رسید و سهامداران باید صبوری کنند.»
 
با این همه، اما چند هفته پیش نیز صحبت از تغییر مدیرعامل بورس تهران مطرح شد، موضوعی که نشان می‌داد لابی‌های سنگینی برای تصدی یک نفر برای این پست در حال انجام است. هر چند نمی‌توان به قاطعیت این مسئله را تایید کرد.

شرکت‌های بورس و فرابورس تدارکاتچی هستند

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این خصوص به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: تغییرات در مدیریت شرکت بورس چندان تاثیری در بازار نخواهد داشت. شرکت بورس و فرابورس چندان تاثیری در روند بازار سرمایه ندارند. اصل نهاد بازار سرمایه، سازمان بورس اوراق بهادار است که تفویض اختیار چندانی به این شرکت‌ها نداشته است.

وی می‌افزاید: نهاد‌هایی مانند شرکت بورس و فرابورس که اتفاقاً اختیاری به آن‌ها داده نشده کتک خور‌های خوبی هستند تا برای فرار از پاسخگویی مسئولان بالا دست، تقصیر را به گردن آن‌ها بیندازند. ممکن است در این شرایط مدیرعامل شرکتی را هم در این بین قربانی کنند.
 
حقانی نسب یادآور می‌شود: باید در نظر داشت به لحاظ اجرایی تصمیمات اساسی نه در این شرکت‌ها بلکه در سازمان بورس و شورای بورس در وزارت اقتصاد گرفته می‌شود. شرکت‌های بورس و فرابورس در بازار سرمایه بیش از یک تدارکاتچی نیستند.
 
وی می‌افزاید: متاسفانه ساختار بازار سرمایه به قدری ضعیف شده است که حتی هیئت مدیره سازمان بورس هم از اختیارات چندانی برخوردار نیست.

انتقام کارگزاری‌ها از بازار سرمایه؟

حقانی نسب می‌گوید: در ۶ ماه گذشته بخش مهمی از تصمیمات در شورای عالی بورس به ریاست وزیر اقتصاد گرفته شده است و هر تصمیم و تغییری مانند تغییر دامنه نوسان یا حذف معاملات الگوریتیمی و... توسط سازمان بورس گرفته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: در ریزش‌های اخیر بازار یک فرضیه وجود دارد و آن اینکه با بسته شدن نوسان‌های روزانه حجم معاملات کارگزاری‌ها به شدت کاهش یافت، عملاً این ریزش‌ها انتقامی برای این موضوع شد و برخی کارگزاران در این ریزش‌ها نقش داشته‌اند.
 
وی یادآور می‌شود: با شناختی که نسبت به مدیرعامل بورس تهران آقای صحرایی داریم اگر مسئله افت شاخص به رفتن او ربط داشته باشد قطعاً مصالح شخصی را به مصالح بازار ترجیح نخواهد داد بنابراین بعید است مساله بر سر این موضوع باشد. اما اگر قرار بر قربانی کردن یک شخص باشد این مسئله با توجه به تجربه‌های گذشته دور از ذهن نیست.

از صندوق توسعه خبری نیست؟

همچنین ماشالله عظیمی درباره چرایی ریزش بازار به بورس نیوز گفته است: ورود یک درصد صندوق توسعه ملی که مصوبه قاطعی دارد خاصیت اهرمی‌اش در بازار اثر مثبت می‌گذارد و تاخیر در آن به مصلحت بازار نیست، همچنین شایعه افزایش نرخ سود سپرده بانکی در شرایط خاص اقتصاد ایران و بازار مناسب نیست.
 
عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که آیا شورا به سازمان بورس یا ناظر درباره عملکرد حقوقی‌ها در بازار تذکری داده یا خیر، خاطرنشان کرد: درباره عملکرد حقوقی‌ها باید رئیس سازمان و معاونان آن که مسئولیت اجرایی دارند پاسخگو باشند، بر اساس دستورالعمل شورا، حقوقی‌ها باید حمایت لازم را از بازار داشته باشند و این حمایت هم در نظام عرضه و هم در نظام تقاضا است و هر دو طرف باید نقش مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شورا به صورت سیاستگذاری کلان اقدامات را انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی اجرایی بازار با بورس‌هاست، ادامه داد: مسلما شورا مراقبت لازم را دارد اما تعدادی از متغیر‌ها فقط در اختیار ناظر بازار نیست، یعنی وقتی با شمولیت بیشتری به بازار نگاه کنید هرکسی بی موقع و غیرتخصصی حرف می‌زند و همکاری‌های تیمی در کلیت اقتصاد ندارد اثر خود را بر بازار سرمایه به عنوان یک بازار زنده و پویا و حساس بگذارد.
 
عظیمی تاکید کرد: بازار کف‌سازی لازم را انجام داده و اصلاحات لازم صورت گرفته است، بازار نیاز به یک مراقبت و مدافع لازم داشته تا خود را بازیابی کند.

منبع: اقتصاد24
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: