کد خبر: ۲۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه ۲۸ مهرماه ۹۹
شاخص کل بورس امروز کار خود را با ریزش ۳۲ هزار واحدی در ۳۰ دقیقه ابتدایی معاملات آغاز کرد و با از دست دادن مقاومت یک و نیم میلیون واحدی، در محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد ایستاده است.
قلم‌نیوز:کاهش ۲.۱۲ درصدی شاخص کل در کنار ۶۶ صدم درصدی شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد حجم معاملات پایین در نماد‌های شرکت‌های کوچک به کمک آن‌ها آمده و مانع از کاهش قیمت پایانی آن‌ها شده است. در ابتدای معاملات امروز نماد‌های فولاد، فملی، تاپیکو، شپنا، کگل، شتران و وبملت بیشترین تاثیر را در ریزش ۳۲ هزار واحدی شاخص کل دارند.
 
اعلام وضعیت قرمز در تالار شیشه‌ای
به گزارش فرارو، امروز از مجموع ۳۰۶ نماد بورسی معامله شده در ساعات اولیه، ۲۷۵ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و تنها ۳۱ نماد سبزرنگ هستند. از طرف دیگر در بین ۲۲۰ نماد فرابورس شاهد کاهش قیمت سهام در ۱۸۹ نماد و افزایش نسبی در ۴۱ نماد هستیم. موردی که به خوبی گویای وضعیت قرمز در معاملات امروز بورس است.
 

 بررسی نقشه قرمزرنگ بازار امروز نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را در ساعات اولیه به خود اختصاص داده‌اند و تقریبا تمام نماد‌های این گروه به جز یکی دو مورد، صف فروش دارند. محصولات شیمیایی در رتبه دوم برترین گروه صنعت از نظر حجم معاملات قرار گرفته‌اند و آن‌ها هم اغلب قرمزرنگ هستند و صرفا ند نماد مثل پاکشو و قرن با رنگ سبز روی نقشه بازار ظاهر شده‌اند. بانکی‌ها یک دست صف فروش دارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF سهامی بیش از پنج درصد ارزش واحد‌های خود را از دست داده‌اند. سرمایه‌گذاری‌ها به جر وصنا، وجامی و وسبحان روند نزولی در پیش گرفته‌اند. پالایشگاه‌ها یک دست صف فروش هستند  گروه‌های بیمه‌ای، غذایی، ارتباطات و استخراج زغال‌سنگ به لطف حجم معاملات بالا در نماد‌های صعودی، کمی سبزرنگ هستند.
 
جمع نماد‌های شاخص‌ساز در فهرست صف‌های فروش

امروز صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش در ساعات اولیه معاملات، در اختیار نماد‌های شاخص‌ساز است. در بین آن‌ها نماد خودرو بدترین شرایط را دارد. چراکه ارزش صف فروش این نماد به حدود ۶۳۱ میلیارد تومان می‌رسد. شپنا با صف فروش ۴۶۶ میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار گرفته و خساپا با صف فروش ۳۰۱ میلیارد تومانی در مقام سوم ایستاده است. پشت سر آن‌ها نماد‌های وملی با صف ۲۷۰ میلیارد تومانی، حکشتی با صف ۲۴۴ میلیارد تومانی، وتجارت با صف ۲۳۵ میلیارد تومانی و خگستر با صف ۱۹۲ میلیارد تومانی به چشم می‌خورند.
 
در آن سور بازار نماد ختور مثل روز گذشته سنگین‌ترین صف خرید را دارد. حدود ۹۶ میلیارد تومان سرمایه در انتظار خرید سهام ختور است. شاروم با صف ۸۰ میلیارد تومانی در رتبه دوم و ولپارس با صف ۴۹ میلیارد تومانی در مقام سوم قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ابتدای معاملات امروز تنها ۴۱ نماد شاهد صف خرید به ارزش مجموع ۵۹۰ میلیارد تومانی هستند. در حالی که این رقم کمتر از صف فروش نماد خودرو به تنهایی است. ارزش کل صف‌های فروش تشکیل شده در ۳۵۱ نماد معاملاتی به رقمی حدود هفت هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان می‌رسد.
 
صندوق‌های ETF سهامی، رکوددار بازدهی منفی در بازار

امروز برای سهام اغلب شرکت‌ها صف فروش تشکیل شده و دست کم برای معاملات امروز فرقی بین نماد ارزنده و غیرارزنده وجود ندارد. حدود ۷۶ درصد نماد‌ها در صف فروش قفل شده‌اند و پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. در این بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی ETF که محدودیت دامنه نوسان آن‌ها بیشتر است، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. در صدر آن‌ها صندوق آتیمس با ریزش ۸.۷ درصدی قیمت به چشم می‌خورد. دارا یکم ۷.۲ درصد، کاردان ۶.۹ درصد، آگاس ۶.۹ درصد، آوا ۶.۴ درصد، کاریس ۵.۶ درصد، سرو ۵.۵ درصد، فیروزه ۵.۲ درصد، افق ملت ۵.۱ درصد و مدیر ۵.۱ درصد کاهش قیمت را پشت سر گذاشته‌اند و در صدر فهرست بیشترین بازدهی روزانه منفی قرار دارند. قیمت واحد‌های بعضی از صندوق‌های ETF به کمتر از ارزش NAV آن‌ها رسیده است.
 
ریزش دوباره ۵۲ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۸ مهرماه ۹۸ با ریزش ۵۱ هزار و ۷۲۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۴۵ واحد رسید و بار دیگر مقاومت ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد. امروز شاخص کل ۳.۴۲ درصد کاهش پیدا کرد که رقم قابل توجهی به نظر میرسد. عقب‌نشینی ۱.۴۱ درصدی شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد در خیلی از نماد‌های کوچک قانون حجم مبنا به کمک سهامداران آمده و با توجه به کم بودن حجم معاملات، تغییر چندانی در قیمت پایانی سهام ایجاد نشده است. در بازار امروز نماد‌های فولاد، فارس، فملی، تاپیکو، شپنا، کگل و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند. چشم خیلی از سهامداران امروز به نماد‌های خودرو، شپنا و وبملت دوخته شده بود. طوری که این نماد‌ها در صدر فهرست نماد‌های پربیننده قرار گرفتند.

 
بررسی نقشه بازار در پایان معاملات امروز دوشنبه نشان می‌دهد حجم معاملات پایین در سهام شرکت‌ها، پای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF را به صدر فهرست برترین گروه‌های صنعت رسانده است. هرچند در بین صندوق‌های سهامی حتی یک نماد سبزرنگ پیدا نمی‌شود. محصولات شیمیایی که بعد از یک هفته نامطلوب در بازار سبزرنگ داشتند نفسی تازه می‌کردند، به بن بست ریزش بازار خوردند و تقریبا تمام نمادهای این گروه به جز قرن، پاکشو و شاروم قرمزرنگ هستند. فلزات اساسی و بانک‌ها هم یک دست صف فروش بودند. در بازار بی‌رونق امروز، اوراق تامین مالی مثل اخزا و اراد جایگاه قابل توجهی از نظر حجم معاملات به خود اختصاص داده‌اند. سرمایه‌گذاری‌ها به جز وصنا، وسبحان و وجامی صف فروش بودند و پالایشگاه‌ها با پنج درصد کاهش قیمت روبرو شدند. بیمه‌ها، استخراج زغال‌سنگ، ارتباطات، کاشی و سرامیک تنها گروه‌هایی بودند که می‌شد در آنها نماد سبز پیدا کرد.
 
ارزش معاملات؛ فقط شش هزار میلیارد

معامله‌گران بورس امروز حدود دو میلیارد سهم، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب ۳۴۰ هزار معامله به ارزش سه هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند. حتی با در نظر گرفتن معاملات دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه از شش هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان فراتر نمی‎رود. این رقم نسبت به روز‌های گذشته تقریبا یک سوم شده و نشان می‌دهد خیلی‌ها علاقه‌ای به انجام معامله و خرید سهام در بازار اینچنینی ندارند.

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: