کد خبر: ۲۴۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹
مطالعات و آمار‌ها نشان می‌دهند که حدود ۸۰% افراد مبتلا به کرونا از این مساله بی خبرند.
قلم‌نیوز:عده زیادی در اطراف ما هستند که بدون اطلاع از واقعیت ماجرا درحال پراکنده کردن ویروسند. به گفته محققان تعداد قابل توجهی از افراد یعنی حدود ۲۰% بدون بروز علائم بیماری به آن مبتلا هستند. طبق گزارشی که در ایسلند منتشر شد، ۵۰% از کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده هیچ علائمی از بیماری نداشتند. در سنگاپور نیز در برخی موارد انتقال بدون علامت علت اصلی ابتلای بسیاری از بیماران گزارش شده است. در گزارشی که اوایل ماه آوریل منشتر شد مشخص گردید که ۴۴% افراد مبتلا به کرونا بدون علامت هستند و قبل از بروز علائم بیماری میزان انتقال کرونا از طریق آن‌ها بسیار بالاست.

در اواخر آوریل در گزارشی مشخص شد که اولین زنی که در امریکا بخاطر حمله قلبی جان خود را از دست داده درواقع مبتلا به کرونا بوده است. در گزارش دیگری محققان عنوان کردند که ۱۰۴ نفر از ۱۲۸ نفری که در یک کشتی کروز بودند و تست بیماری ان‌ها مثبت بود درواقع هیچ علامتی نداشتند. این بیماری تقریبا ۴۸ ساعت قبل از بروز علائم به بدن بیمار وارد می‌شود، بهمین خاطر می‌توان علت انتشار سریع آن را توجیه نمود.

انتقال چگونه صورت می‌گیرد

پنهان ماندن بیماری باعث افزایش سرایت می‌شود، زیرا شما تا زمانی که از نظر جسمی مشکل ندارید همه جا می‌روید و باهمه در ارتباطید، اما به محض بیمار شدن سعی می‌کنید که ارتباطات خود را کاهش دهید.

از نظر پرشکان سرخک از جمله بیماری‌هایی است که ویروس آن به سرعت همه را آلوده می‌کند و اگر بخواهیم میزان ابتلای آن را با عدد نشان دهیم، سرخک می‌تواند ۱۲-۱۸ نفر را آلوده کند.

در مقابل عدد کرونا ۴ است، یعنی فرد مبتلا می‌تواند تا ۴ نفر را آلوده نماید؛ بنابراین تعداد افراد مبتلا می‌تواند هر ۶ روز دوبرابر شود. اما بنا به آمار این اتفاق هر ۳ روز یبار رخ می‌دهد. بنا به گزارشات ویروس کرونا از زمان شروع در دسامبر طی ۴ ماه ۱.۴ میلیون نفر را مبتلا کرده است؛ بنابراین برای شکستن این زنجیره رعایت تمامی اصول بسیار حیاتی است، زیرا عده‌ای هستند که ناقلند، اما خودشان خبر ندارند.

اهمیت استفاده از ماسک

مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری آمریکا پس از آنکه استفاده از ماسک را فقط برای افراد مریض اجباری نمود، حالا از اوایل آوریل نظر خود را تغییر داده است. حالا هرکسی که وارد مکان‌های عمومی می‌شود ملزم به استفاده از ماسک است. مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری‌ها دستورالعمل‌هایی را نیز برای استفاده صحیح از ماسک تعریف کرده است. اما آیا ماسک کارایی دارد؟ ماسک در هردوحالت کاربردی است، اما بیشتر مانع از انتشار آن می‌شود تا ابتلا به آن.

چرا این مرکز نظر خود را تغییر داد؟

به دو دلیل، در ابتدا این مرکز نمی‌خواست که استفاده از ماسک توسط عموم باعث کاهش مقدار ماسک و کمبود کادر درمان شود. این نگرانی اصلی بود. دلیل دوم آن است که حالا شواهد بسیار محکمی درباره بی علامت بودن عده زیادی از ناقلان وجود دارد که البته فرایند مطرح کردن این مساله و جلب رضایت مقامات زمان می‌برد.

در شرایطی که همه چیز از کنترل خارج شده، استفاده از ماسک راه حلی منطقی بنظر می‌رسد. استفاده از ماسک چیزی است که همه ما می‌توانیم برای حفاظت از خود و خانواده مان انجام دهیم. مردم با این کار حس بهتری دارند. وقتی دیگران را با ماسک مشاهده می‌کنید، حس یکی بودن در شما قوت می‌گیرد.

منبع: بهداشت نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: