کد خبر: ۲۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹
در چند سال اخیر با بروز پدیده‌هایی مانند گورخوابی، اجاره پشت‌بام و کانکس، مسکن 25 متری و ... مواجه بودیم، قطعا شکل‌گیری هر کدام از این پدیده‌ها ناشی از افزایش چند برابری قیمت مسکن در شهرهای بزرگ است، به‌نظر می‌رسد قیمت مسکن در شهرهای کوچکی مانند شهرکرد و روستاهای اطراف در حال پیشی گرفتن از کلان شهرها است.
قلم‌نیوز:افزایش نرخ سرسام‌آور مسکن و اجاره‌بها در شهر کوچکی مانند شهرکرد به دغدغه اصلی بسیاری از خانواده‌ها در این شرایط اقتصادی تبدیل شده است، با پولی که سال‌های گذشته بسیاری از خانواده‌ها می‌توانستند برای خود خانه بخرند، در حال حاضر با این میزان پول تنها می‌تواند همان خانه را رهن یا اجاره کنند.

خرید خانه برای زوج‌های جوان با این روند افزایشی قیمت‌ها در حال تبدیل شدن به یک آرزوی دست‌نیافتنی است، التهاب بازار مسکن، آرامش بسیاری از خانواده‌های شهرکردی را در شرایط کرونایی بر هم زده و همه به دنبال راه چاره برای حل این مشکل هستند، اما انگار قرار نیست بازار ملتهب مسکن سامان بگیرد.

در حال حاضر برخی از خانه‌های به قیمت‌های میلیاردی در مناطق روستایی چهارمحال و بختیاری معامله می‌شود، شاید خرید خانه به قیمت‌های میلیاردی در روستاها در چند سال گذشته دور از ذهن به‌نظر می‌رسید، اما زمانی که افراد توانایی خرید خانه در شهرهای بزرگ را نداشته باشد، بالاجبار  برای داشتن یک سرپناه به روستاها مراجعه می‌کنند، همین مسئله نیز موجب افزایش قیمت مسکن در مناطق روستایی شده است.

نمی‌توان به خرید خانه فکر کرد

یکی از شهروندان  شهرکردی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو سال گذشته خانه‌ام را برای خرید یک خانه بزرگتر فروختم، بنا به دلایلی شرایط خرید خانه در آن زمان فراهم نشد.

وی ادامه داد: اکنون بعد از گذشت دو سال و افزایش چند برابری قیمت مسکن با پول فروش خانه‌ام تنها می‌توانم یک خانه معمولی را رهن یا اجاره کنم، با این وضعیت نمی‌توان به خرید خانه فکر کرد.

آقای سمیع یکی دیگر از شهروندان شهرکردی در خصوص افزایش قیمت مسکن در شهرکرد، گفت: حدود 4 سال قبل یک واحد آپارتمان را در محله امیرکبیر شهرکرد به قیمت 180 میلیون خریداری کردم، اما در حال حاضر قیمت این واحد آپارتمان به قیمت 700 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: فروش خانه در این شرایط ریسک است، چون نمی‌دانی فردا قیمت مسکن چقدر افزایش پیدا می‌کند و با این سرمایه اندک می‌توانی مسکنی دیگر تهیه کنی.

سمیع تاکید کرد: افزایش قیمت مسکن نه به نفع فروشنده است و نه به نفع خریدار، وقتی قیمت بالا باشد هیچ‌کس توان خرید ندارد و این سرمایه راکد می‌ماند.

کسادی بازار مسکن موجب ورود دلالان به این عرصه شده است

محمد رئیسی رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد با بیان اینکه بازار مسکن از یک‌ماه گذشته در رکود کامل به‌سر می‌برد، اظهار کرد: معمولا هرساله با آغاز ماه محرم خرید و فروش مسکن انجام نمی‌شود، اما گرانی بیش از اندازه مسکن نیز موجب شده بازار مسکن دچار رکود شود.

وی با بیان اینکه از یکسال گذشته با افزایش دو تا سه برابری قیمت مسکن در شهرکرد مواجه بودیم، افزود: بیش‌ترین افزایش قیمت مسکن در منطقه منظریه و خیابان شریعتی رخ داده است.

رئیسی آزاد نشدن زمین برای ساخت و ساز مسکن را یکی از دلایل افزایش قیمت زمین در شهرکرد عنوان کرد و گفت: اگر اراضی توسط دولت تغییر کاربری و برای ساخت مسکن واگذار شود، قطعا قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند، در حال حاضر مشکل اصلی در شهرکرد کمبود زمین برای ساخت مسکن است و همین مسئله موجب افزایش قیمت می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد تاکید کرد: کسادی بازار مسکن موجب ورود دلالان به این عرصه شده است، دلالان با واسطه‌گری بین خریدار و فروشنده قیمت مسکن و زمین را تعیین می‌کنند و بنگاه زمانی‌که خریدار و فروشنده برای قیمت به توافق رسیده‌اند نمی‌تواند دخالتی در قیمت‌گذاری داشته باشد.

وی در خصوص میزان افزایش اجاره‌بها در شهرکرد، یادآور شد: طبق مصوبه دولت اجاره‌بها در کلان‌شهرها تا حدود 25 درصد مجاز است و در شهرهای کوچک مانند شهرکرد این رقم باید 15 درصد باشد، خوشبختانه بیش از 70 درصد مالکان قرارداد اجاره مستاجران را بدون افزایش یا کمتر از این میزان تمدید کردند، اما مابقی مالکان اجاره بهای مسکن خود را بیش از میزان در نظر گرفتند.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت مسکن در منطقه کاشانی، شریعتی و معلم شهرکرد بیش‌تر از سایر مناطق شهرکرد است.

قیمت یک متر زمین در خیابان کاشانی شهرکرد حدود 40 میلیون تومان است

ابراهیم علیرضایی معاون بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قیمت زمین و مسکن نیز با بالا رفتن تورم در جامعه افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: اما شیب افزایش قیمت زمین و مسکن در استان بالاتر از میانگین کشور است.

وی افزود: یکی از دلایل بالا بودن قیمت زمین و مسکن در چهارمحال و بختیاری نبود بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، دامداری، صنعت و ... است، بنابراین افراد سرمایه خود را در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علیرضایی با بیان اینکه در منطقه منظریه اراضی برای واگذاری وجود دارد، گفت: در شهرکرد مشکل کمبود زمین برای ساخت و ساز وجود ندارد، اما بی‌ثباتی در بازار موجب افزایش قیمت زمین و مسکن در مناطق مختلف شهر و حتی در منطقه منظریه شده است.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بنگاه‌های معاملات مسکن و دلالان نیز به افزایش قیمت زمین و مسکن دامن می‌زنند، عنوان کرد: برای جلوگیری از دلال‌بازی در بحث زمین و مسکن نیازمند پشتوانه قانونی است، تا برای معاملات بیش‌تر از سه بار در سال توسط یک نفر در بخش زمین و مسکن مالیات گزاف تعیین شود.

وی افزود: قیمت یک متر زمین تجاری در خیابان کاشانی شهرکرد حدود 40 میلیون تومان است، منطقه‌بندی و تعیین سقف زمین برای هر منطقه می‌تواند موجب جلوگیری از افزایش قیمت بی‌رویه شود، به طور مثال قیمت هر متر زمین تجاری در کاشانی 30 میلیون، در منظریه 5 میلیون و در سایر مناطق نیز قیمت کارشناسی تعیین شود و نظارت بر معاملات تشدید شود تا اگر کسی بالاتر از این قیمت ملک خود را به فروش رساند هزینه مازاد را به دولت و شهرداری به عنوان مالیات و عوارض پرداخت کند.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن در کشور بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی است، این مسئله موجب می‌شود قیمت تمام شده مسکن افزایش پیدا کند، قطعا بی‌توجهی به بالارفتن قیمت زمین مسکن تبعات بسیاری را برای اقشار کم‌درآمد ایجاد کند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: