کد خبر: ۲۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹
از ۱۶ میلیون دوز مورد نیاز واکسن آنفلوآنزا تنها یک میلیون و پانصد دوز به کشور رسید
امسال شرایط متفاوت‌تر از هرسال دیگری است. موج سوم کرونا همچنان هرروز قربانی‌های زیادی می‌گیرد و فصل آنفلوآنزا هم از راه رسیده است.
قلم‌نیوز:از طرف دیگر متخصصان می‌گویند که احتمال ابتلای همزمان به هردو بیماری وجود دارد و این مسئله می‌تواند شرایط را بغرنج‌تر کند؛ همین موضوع اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای همگان آشکار می‌کند. با این وجود نگرانی‌هایی در رابطه با تهیه این واکسن وجود دارد.

پاییز از راه رسیده و کم کم مانند روال هرساله فصل آنفلوآنزا هم خودی نشان خواهد داد. سال گذشته موج اول آنفلوآنزا که در آذرماه آغاز شد، شدیدتر از هر سال دیگری بروز کرد و بیش از ۵۰ نفر در سراسر کشور جان خودشان را در اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند و با طوفان از راه رسیدن کرونا و شباهت زیاد علائم این دو بیماری، هیچوقت نفهمیدیم موج دومی هم در کار بود یا نه؛ اما با وجود شباهت‌های بسیار بین دو این بیماری، واکسنی که برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا وجود دارد، تفاوت اساسی بین این دو بیماری است.

امسال شرایط متفاوت‌تر از هرسال دیگری است. موج سوم کرونا همچنان هرروز قربانی‌های زیادی می‌گیرد و فصل آنفلوآنزا هم در حال از راه رسیدن است. از طرف دیگر متخصصان می‌گویند که احتمال ابتلای همزمان به هردو بیماری وجود دارد و این مسئله می‌تواند شرایط را بغرنج‌تر کند؛ همین موضوع اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای همگان آشکار می‌کند. با این وجود نگرانی‌هایی در رابطه با تهیه این واکسن وجود دارد.

هزینه واکسن آنفلوآنزا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود

پاییز گذشته، ایران موج شدیدی از آنفلوآنزا را تجربه کرد. کادر درمان می‌گفتند که مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نسبت به قبل تا ۵۰ درصد بیشتر شده است و حتی اکثر افراد مبتلا به آنفلوآنزا نشده اند و از ترس و اضطراب به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

محمد مهدی گویا هم در آن زمان به خبرآنلاین گفته بود قربانیان این بیماری را بیشتر از سالمندان بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند ناراحتی قلبی، ریوی یا دیابت دارند، خانم‌های باردار و افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان تضعیف شده است، هستند و ما توصیه اکید می‌کنیم که کسی که مبتلا به این بیماری‌هاست در ابتدای فصل سرما حتما واکسن انفلوآنزا را دریافت کند؛ چون اکثریت کسانی که در بیمارستان‌ها بستری شده اند یا جان‌شان را از دست داده اند از این گروه‌های پرخطر بوده‌اند و افرادی که جز گروه‌های پرخطر نباشند، کمتر احتمال دارد در نتیجه ابتلا به آنفلوآنزا فوت کنند.

اما درست یک ماه بعد کرونا از راه رسید و طوفانی چندین و چند برابر فصل آنفلوآنزا راه انداخت و اگر در سال‌های قبل کسی تزریق واکسن آنفلوآنزا را جدی نمی‌گرفت، همه‌گیری فعلی سبب شد تا افراد زیادی خواهان دریافت این واکسن باشند. با این حال مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته است که با وجود اینکه سال گذشته یک میلیون هشتصد هزار دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده و نیاز امسال کشور هم ۱۶ میلیون دوز تخمین زده شده، به علت تحریم‌ها تا به حال تنها یک میلیون و پانصد دوز از این واکسن وارد شده است و برای واکسیناسیون گروه‌های پرخطر به خانه‌های سلامت تحویل شده و خبری از توزیع آن در داروخانه‌ها برای سایر افراد نیست.

دکتر سید حیدر محمد گفته است: تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا آخر آبان‌ ماه که فصل طلایی تزریق واکسن است، این واکسن وارد شود اما فعلاً یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارداتی به‌صورت رایگان به مراکز بهداشتی توزیع شد تا براساس اولویت به مردم تزریق شود؛ اگر مقادیر بعدی وارد شود برای افراد مسن و کودکان ۵ ماه تا ۶ سال به مبلغ ۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود که اگر میزان باقی مانده وارد شود، آن را می‌توانیم از طریق داروخانه‌ها هم توزیع کنیم و اگر مقرر شد بیش از ۱۶ میلیون دوز وارد شود دیگر با ارز نیمایی محاسبه خواهد شد که مبلغ آن حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از مردم درخواست کرد: مردم به طور خودسرانه واکسن آنفلوآنزا را دریافت و تزریق نکنند حتما باید با نظر پزشک از این واکسن استفاده کرد. واکسن تنها با داشتن مدارک پزشکی معتبر و از طریق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شناخته شده توزیع خواهد شد وشایسته است تا مردم از تهیه خودسرانه این واکسن امتناع کنند؛ زیرا امکان تقلبی بودن این واکسن و طمع سودجویان وجود دارد.

از روز ششم مهر واکسن آنفلوآنزا در استان‌ها توزیع شد و دکتر حریرچی اعلام کرد تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا بین گروه های پرخطر، آغاز شده است. معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه پاییز و ‌زمستان سختی را در پیش داریم، گفت: همه مردم از کودک تا سالمند، باید پروتکل ها را ۱۰۰ درصد رعایت کنند و تزریق واکسن آنفلوآنزا بین کادر بهداشتی و درمانی و زنان باردار و گروه های نیز پرخطر آغاز شده است.

برای واکسن آنفلوآنزا دیر می‌شود؟


از طرف دیگر، با توجه به اینکه بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی ایجاد شده و بدن برای مقابله همیشه زمان طلایی تزریق این واکسن را در اواخر شهریور و یا هفته‌های اول مهر دانسته اند. اما این موضوع به این معنی نیست که در صورت تزریق واکسن دیرتر از این زمان، ایمنی در برابر آنفلوآنزا ایجاد نمی‌شود.

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفته است: با توجه به اینکه در شرایط همزمانی ویروس کرونا و آنفلوآنزا قرار داریم مردم برای دریافت واکسن آنفلوآنزا عجله نکنند، در هر زمانی می‌توان آن را تزریق کرد.

وی با بیان اینکه هنوز واکسن آنفلوآنزا به داروخانه ها توزیع نشده، افزود: مردم برای دریافت این واکسن عجله نداشته باشند و هنوز واکسن به داروخانه توزیع نشده، با توجه به همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در هر ماهی از فصل سرما می‌توان این واکسن را تزریق کرد تا سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها افزایش پیدا کند.

برای واکسن آنفلوآنزا هزینه بی‌مورد نکنید

متخصصان معتقد اند که با توجه به اینکه قدرت سرایت آنفلوآنزا بسیار ضعیف‌تر از کرونا است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شست‌شوی دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از سفرها و معاشرت‌های غیر ضروری می‌تواند احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش دهد و افراد نیاز جدی به واکسن آنفلوآنزا نخواهند داشت.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در این رابطه تاکید کرده بود: قطعاً با ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های ایجاد شده، حداقل مانع از شیوع و گسترش آنفلوانزا به صورت جدی خواهیم شد. کشورهایی مثل برزیل که الان زمستان را پشت سر گذاشته اند، آمار آنفلوانزا در آنجا بسیار کمتر بوده است.

معاون وزیر بهداشت، از مردم درخواست کرد برای تهیه واکسن آنفلوانزا خودشان را اذیت نکنند چرا که بسیاری از مردم به این واکسن نیاز نداشته و هزینه بی مورد انجام ندهند تا بازار سیاه برای این واکسن ایجاد نشود چرا که براساس تاکید پزشکان و متخصصان، تلقیح همگانی واکسن آنفولانزا ضرورتی ندارد و تزریق آن تنها به گروه های پرخطر توصیه می شود.

۱۵۰۰ واکسن به مجلس داده شد؟

در این بین تخصیص ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به مجلس شورای اسلامی موضوعی بود که خبرساز شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت. هرچند که در نهایت مجلس واکسن‌ها را پس داد اما عده‌ای معتقد بودند که این تعداد واکسن هرسال به مجلس واگذار می‌شده و امسال هم طبق روال هرساله رفتار شده که با توجه به شرایط متفاوت فعلی، مجلس واکسن‌ها را به وزارت بهداشت بازگرداند.

در همین رابطه سخنگوی سازمان غذا و دارو توضیح داد: در مرحله اول، یک میلیون و ۵۰۰هزار دوز واکسن جهت استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تامین شده و این واکسن‌ها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند؛ قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت کننده واکسن باشند. البته تاکید بر آن است که هرگونه توزیع باید بر اساس پروتکل های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

شهلا میرگلوی بات، مدیرکل سلامت مجلس شورای اسلامی هم در این باره توضیح داد: با اینکه واکسن‌های تخصیص داده شده به این مرکز بهداشت مشابه دیگر مراکز درمانی صرفا در زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند و صرفا مورد استفاده برای افرادی قرار می‌گرفت که مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت تعیین می‌شود علی رغم اینکه روند توزیع گسترده واکسن برای همه مراکز درمانی مشابه آغاز شده است در عین حال مقرر شد بدلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد این ۱۵۰۰ واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: