کد خبر: ۲۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹
وزیر خارجه روسیه خبر داد:
وزیر خارجه روسیه از توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ خبر داد.
قلم‌نیوز: وزرای خارجه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان شامگاه جمعه و پس از ده ساعت گفتگوی سه جانبه در پایتخت روسیه با برقراری آتش بس در منطقه قره باغ موافقت کردند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با اعلام خبر این توافق گفت که آتش بس از بامداد روز شنبه دهم اکتبر (۲۰۲۰) و با تبادل اسرا و اجساد کشته شدگان این درگیری‌ها آغاز می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «یک آتش بس اعلام شد: از ساعت ۱۲،۰۰ بامداد روز دهم اکتبر ۲۰۲۰ برای اهداف بشردوستانه و برای تبادل اسرای جنگی و سایر بازداشت شدگان و همچنین اجساد کشته شدگان که مطابق با ضوابط کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام می‌شود».

در ادامه این بیانیه آمده است که باکو و ایروان با آغاز روند گفتگو‌های اساسی پیرامون مناقشه قره باغ موافقت کرده‌اند.

لاوروف در خصوص این توافق آتش بس اظهار داشت: «جمهوری آذربایجان، و جمهوری ارمنستان با میانجی گری گروه مینسک و بر پایه اصول بنیانی حل و فصل اختلاف‌ها، گفتگو‌های اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح آمیز را در اسرع وقت آغاز می‌کنند».

در بیانیه‌ای مشترک که لاوروف به آن استناد کرد، آمده است که «مختصات آتش بس در منطقه قره باغ به طور جداگانه مورد توافق قرار خواهند گرفت».

این بیانیه همچنین اعلام می‌کند که «دو طرف به حفظ چارچوب گفتگو‌ها پیرامون قره باغ متعهد هستند».

لازم به ذکر است که طبق یک عرف رایج، چارچوب گفتگو‌های رسمی و قابل قبول در سطح بین المللی در خصوص مناقشه قره باغ همواره با ریاست مشترک اعضای اصلی گروه مینسک- روسیه، ایالات متحده و فرانسه- برگزار می‌شود.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: